ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محیط زیست خواهان بررسی آسیب مانورهای نظامی در جنوب ایران است

سازمان محیط زیست خواسته در مانور نظامی «محمد رسول الله» که در دریای عمان در حال برگزاری است حاضر باشد تا آسیب‌های وارد به طبیعت را بررسی کند اما پاسخی دریافت نکرده

مانور بزرگ «محمد رسول الله» توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان در جریان است. سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید رزمایش‌ها و مانورهای نظامی می‌تواند مخاطرات جدی برای طبیعت و محیط زیست به همراه داشته باشد.

رزمایش بزرگ «محمد رسول الله» در آب‌های دریای عمان

این سازمان خواسته است از این پس در مانورهای نظامی حضور داشته باشد تا بتواند بعد از اجرای آن‌ها آسیب‌های احتمالی وارده شده به محیط زیست را ارزیابی کند و منظقه را مورد پایش قرار دهد.

سازمان حفاظت محیط زیست از رزمایش بزرگی که در جنوب ایران در حال برگزاری است خواسته تا امکان حضور این سازمان در طول برگزاری آن فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، روز سه شنبه ۹ دی ماه گفت که باوجوددرخواست‌های این سازمان، رزمایش‌ها در پهنه‌های آبی جنوب کشور تاکنون بدون حضور کارشناسان این سازمان برگزار شده است.

به گفته فرشچی، کنوانسیون‌های زیست محیطی کشورها را متعهد می‌کند تا در طول جنگ‌ها از محیط زیست سوء‌استفاده نشود. با این حال او با اشاره به جنگ ایران و عراق خاطر نشان کرد صدام حسین، رییس جمهور سابق عراق، از محیط زیست نیز به عنوان یک سلاح استفاده می‌کرد.

ارتش ایران رزمایش بزرگ نظامی «محمد رسول الله» را از روز ۴ دی ماه در جنوب کشور در آب‌های دریای عمان آغاز کرده است. این رزمایش به مدت هفت روز ادامه دارد.

این رزمایش با حضور گسترده واحدهای مختلف زمینی، جنگنده‌های هوایی، سامانه پدافندی و همچنین انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی در عمق آب‌های دریای عمان انجام می‌شود.

پیش‌تر و در آبان ماه سال ۱۳۹۳، سازمان حفاظت محیط زیست خبر از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با نیروی دریایی ارتش به منظور حفاظت از پهنه‌های آبی به ویژه در جنوب ایران داده بود. طبق این تفاهم‌نامه، ارتش باید در حفاظت از جزایر مرجانی، مقابله با پساب ناوشکن‌ها و کشتی‌ها در دریا به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند.

همچنین سازمان محیط زیست خواسته بود هنگام انتخاب محل برای انجام مانورهای نظامی، نظر این سازمان برای حفاظت از زیستگاه‌های مرجانی مورد توجه قرار بگیرد تا برگزاری مانورها به این مناطق آسیبی نزند.

به گفته سازمان محیط زیست، تخریب زیستگاه‌های مرجانی، حیات بسیاری از گونه‌‌ها را به خطر می‌اندازد زیرا بسیاری از آبزیان و ماهی‌ها در آب سنگ‌های مرجانی تخم‌ریزی می‌کنند.

همچنین کشتی‌ها و شناورهای دریایی بخش عمده‌ای از پساب‌های خود را وارد دریا می‌کنند. استفاده از مهمات نظامی نیز می‌تواند تاثیرات مخربی بر زیستگاه‌های طبیعی برجای بگذارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.