ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹۱هزار کشته در عراق و سوریه در سالی که گذشت

حداقل ۷۶هزار نفر در سوریه و ۱۵هزار نفر در عراق در سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند.

حداقل ۷۶هزار نفر در سوریه و ۱۵هزار نفر در عراق در سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند.

بیشتر تلفات جانی جنگ‌های داخلی سوریه و عراق در نتیجه قدرت گرفتن گروه «دولت اسلامی» و دیگر شبه نظامیان جهادی در این دو کشور است

منابع دولتی عراق روز پنج‌شنبه اول ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ دی) به خبرگزاری فرانسه گفتند که حداقل ۱۵ هزار شهروند عراقی در سال ۲۰۱۴ در جنگ داخلی این کشور، جان خود را از دست داده‌اند.

این ارقام تلفات جنگی توسط وزارت بهداشت و سلامت، وزارت کشور و وزارت دفاع کشور عراق تأیید شده‌اند و عامل اصلی این کشتار جنگ‌های ائتلاف شیعه و سنی با  گروه «دولت اسلامی» (داعش) اعلام شده است.

تلفات جانی سال ۲۰۱۴، به نسبت سال ۲۰۱۳ در عراق که نزدیک به ۷هزار نفر کشته شدند، دوبرابر افزایش داشته است. این رقم بالاترین آمار تلفات جانی در هفت سال گذشته است. در سال ۲۰۰۷، جنگ‌های فرقه‌ای شیعه و سنی در عراق جان نزدیک به ۱۸هزار عراقی را گرفت.

سال ۲۰۱۴ خونین‌ترین سال جنگ داخلی سوریه بود و بالاترین آمار تلفات جانی را از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، از آن خود کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه (Syrian Observatory for Human Rights) به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از ۷۶ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند که در میان آن‌ها ۳۳۲۷ نفر غیر نظامی و بیش از ۳۵۰۰ نفر کودک‌اند.

سازمان ملل متحد در ماه اوت ۲۰۱۴ اعلام کرد که جنگ داخلی سوریه از زمان آغاز آن، ۱۹۱ هزار تلفات جانی در بر داشته است اما فعالان حقوق بشری می‌گویند که رقم حقیقی کشته‌شدگان از رقم تأیید شده توسط سازمان ملل احتمالاً بالاتر است.

سال ۲۰۱۴ برای دولت مرکزی عراق در بغداد شروعی خونین داشت و این دولت بخش‌هایی از استان سنی‌نشین رَمادی از جمله شهر کلیدی فلوجه را در جنگ با شبه‌نظامیان جهادی‌ای که در آن دوران خود را «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) می‌خواندند از دست داد.

در ماه اوت ۲۰۱۴ تهاجم‌های نظامی گروه «دولت اسلامی» به مناطق کردنشین در عراق و سوریه، تشکیل ائتلاف ضد گروه «دولت اسلامی» را به دنبال داشت. فشارهای نظامی گروه «دولت اسلامی» در شمال، نیروهای خودمختار کرد را متحد کرد و کمپین حملات هوایی به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه گروه «دولت اسلامی» آغاز شد.

در سال ۲۰۱۴، نیروهای نظامی ارتش و پلیس عراق، نیروهای نظامی مناطق کردنشین، نیروهای مستقل کرد، شبه‌نظامیان شیعه و قبایل سنی در جنگ با گروه «دولت اسلامی» باهم ائتلاف کردند. اما تا کنون بخش قابل‌توجهی از کشور عراق، از کنترل بغداد خارج باقی مانده است.

در سوریه تظاهرات دموکراسی‌خواهان در برابر رژیم بشار اسد در سال ۲۰۱۱ با سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای نظامی دولت مواجه شد. پس از این تظاهرات‌ها، نیروهای نظامی مختلفی به جنگ با نیروهای بشار اسد پرداختند که در میان آن‌ها گروه «دولت اسلامی» (داعش) قدرت گرفت ودر خلاء قدرت دولت مرکزی، توانست در سال ۲۰۱۴ نزدیک به یک‌سوم خاک سوریه را به تصرف خود در آورد.

شهر رقه، در ۱۶۰ کیلومتری در شرق حلب، اکنون پایتخت گروه «دولت اسلامی» محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۴ مورد حملات سنگین هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش از جمله ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 81

    […] ۹۱هزار کشته در عراق و سوریه در سالی که گذشت ۱۱۸ فعال رسانه‌ای در سال ۲۰۱۴ کشته شدند […]

  • Behrouz

    شیعه ها و سنی ها مسیحیان را کشتند و یا فراری دادند و پس از آن به قتل و عام یکدیگر که رسم اسلامی است پرداخته اند. جالب اینست وقتی اینها به غرب می آیند با هم متحد شده و بربریت خود را علیه میزبانان خود که درهای خود را بر روی آنها گشوده اند اعمال میکنند. نویسنده و روزنامه نگارکانادائی کتی شیدل چه خوب گفته که راه دادن مسلمانان به کانادا و غرب مانند باز کردن در خانه خود بر روی نازیها در جنگ دوم جهانی است. و فراموش نکنیم که مسلمانان متحد آلمان هیتلری بودند.