ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه سنی جیش الاسلام حومه شرقی دمشق را تصرف کرد

پیکارجویان اسلام‌گرای جیش الاسلام در جنگ با گروه شبه‌نظامی جیش الامة، شهر دوما در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی دمشق را به تصرف خود در آوردند.

پیکارجویان اسلام‌گرای جیش الإسلام در جنگ با گروه شبه‌نظامی جیش الامة، شهر دوما در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی دمشق را به تصرف خود در آوردند. به این ترتیب، حومه شرقی دمشق اکنون در تصرف یکی دیگر از شبه‌نظامیان سنی در منطقه است.

عربستان سعودی از گروه جیش الإسلام به طور ویژه حمایت می‌کند؛ این حمایت به صورت کمک‌های مالی و کمک آموزش نظامی صورت گرفته است.

به گزارش گروه دیدبان حقوق بشر سوریه (المرصد السوری لحقوق الإنسان)، درگیری‌های نظامی مرگباری بین جیش الامة، که پیش از این در دوما مستقر بودند، با جیش الاسلام صورت گرفته که از میزان تلفات دقیق این درگیری‌ها هنوز اطلاعی به این گروه نرسیده است اما چندین جنگجو از هردو گروه کشته شده‌اند. گروه دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرده که گروه جیش الإسلام از میان پیکارجویان جیش الامة، تعدادی را به اسارت گرفته است.

جنگ بین جیش الاسلام و جیش الامة آخرین نمونه از درگیری‌ها بین دسته‌های مختلف گروه‌های شبه‌نظامی سنی است که همگی با حکومت مرکزی بشار اسد می‌جنگند. جنگ‌های فرقه‌ای بین گروه‌های سنی موجب تضعیف بسیاری از این گروه‌های شده است. گروه‌های افراطی‌تر در نتیجه این درگیری‌ها قدرت بیشتری گرفته‌اند؛ از جمله می‌توان گروه‌های افراطی‌ مانند گروه «دولت اسلامی» (داعش) و «جبهة النصرة لأهل الشام» که از گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه است، را نام برد.

درگیری‌ها بین گروه‌های شبه‌نظامی سنی بیشتر در شمال سوریه اتفاق می‌افتد و جنوب سوریه هنوز در کنترل نیروهای بشار اسد است.

شهر دوما به طور ویژه برای گروه‌های شبه‌نظامی سنی اهمیت استراتژیک دارد چرا که جاده‌های این شهر دمشق را به مناطق شمالی سوریه که تحت کنترل نیروهای مخالف بشار اسد است، ارتباط می‌دهد.

در طول ناآرامی‌های سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، دوما شاهد تظاهرات‌های متعددی علیه دولت و درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی بشار اسد و مخالفان این حکومت بود.

پیشینه جیش الاسلام

جیش الاسلام، (به معنی ارتش اسلام) در سال ۲۰۱۳ از ادغام ۴۳ گروه اسلام‌گرای درگیر در جنگ داخلی سوریه ایجاد شده و این گروه خود را به ارتش آزاد سوریه متعلق نمی‌داند. این گروه تا به امروز بیشتر در حومه‌های شرقی دمشق و در شهرهای دوما و غوطه فعال بوده است.

عربستان سعودی از گروه جیش الاسلام به طور ویژه حمایت می‌کند. این حمایت به صورت کمک‌های مالی و کمک آموزش نظامی صورت گرفته است. تقویت این گروه در راستای تضعیف مواضع افراط‌گرایان «دولت اسلامی» (داعش) و گروه «جبهة النصرة» در سوریه توسط عربستان پیشنهاد شده است.

نیروهای جیش الاسلام تاکنون چندین درگیری با نیروهای حامی گروه «دولت اسلامی» (داعش) داشته‌اند و از نیروهای مخالف گروه «دولت اسلامی» محسوب می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    ظاهرا نقشه حکومت اسلامی  ایران برای ایجاد تفرقه بین گروههای سنی بثمر رسیده ؟!