ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بهای نفت خام به زیر بشکه‌ای ۵۰ دلار رسید

بهای نفت خام برنت روز چهارشنبه ۷ ژانویه، به کمترین میزان خود طی پنج سال و نیم گذشته رسید. در اولین هفته سال جدید بهای نفت ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بهای نفت خام برنت برای اولین بار پس از  ماه مه ‌۲۰۰۹ به زیر بشکه‌ای ۵۰ دلار سقوط کرد. در اولین ساعت آغاز روز کاری چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۱۳۹۳، بهای نفت برنت دریای شمال به ۶۶ / ۴۹ دلار آمریکایی کاهش پیدا کرد و مجدد بعد از گذشت چند ساعت به بالای پنجاه دلار رسید. قیمت نفت خام برنت معمولاً مقیاسی جهانی برای قیمت نفت خام است.

با روند فعلی سقوط بهای نفت، روسیه، ونزوئلا، ایران و عراق، به دلیل وابستگی اقتصادی به درآمد نفتی بیشتر از بقیه کشورهای تولیدکننده نفت متضرر خواهند شد.

در هفته‌های اخیر، افزایش عرضه نفت، بهای این محصول را به شدت پایین آورده است. تنها در چند روز اول هفته فعلی، قیمت جهانی نفت تقریباً ۱۰ درصد سقوط کرد.

در حالی که عرضه نفت خام به بازار در هیچ کدام از نواحی تولیدکننده نفت کاهش پیدا نکرده است، قیمت نفت خام غرب تگزاس، صبح روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه به بهای ۱۷ / ۴۷ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. این قیمت نیز پایین‌ترین بهای نفت تولیدی این ناحیه از سال ۲۰۰۹ است.

با توجه به اینکه تولیدکنندگان نفت، از جمله تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، نفت برنت دریای شمال و نفت خام اوپک انتظار ندارند که تولید را کاهش دهند، احتمال سقوط بهای نفت به زیر چهل دلار نیز پیش‌بینی شده است.

همچنین با توجه به اینکه هزینه تولید نفت شیل آمریکا به تدریج برابر با بهای نفت تولید می‌شود، بحث بر سر اینکه تولید نفت شیل کی متوقف می‌شود ادامه دارد.

در سال ۲۰۰۸، زمانی که بهای نفت در طی شش ماه، ۸۰ درصد سقوط کرد. عربستان سعودی بازار را نجات داد. در اوایل سال ۲۰۰۹، عربستان سعودی کشورهای عضو اوپک را متقاعد کرد با کاهش خروجی تولیدی نفت خام، باید بهای نفت در بازار جهانی را تقویت کنند. در پایان سال ۲۰۰۹، نفت خام بشکه‌ای ۸۰ دلار معامله می‌شد.

با این حال، آخرین نشانه‌ها حاکی از این است که عربستان سعودی تمایل به کنترل تولید و کمک به تقویت بازار نفت ندارد. روز ۶ ژانویه ولیعهد عربستان، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پیام ملک عبدالله بن عبدالعزیز را برای کشورش خواند. در این پیام ملک عبدالله تکرار کرد که حاضر به کاهش تولید نفت خام نیست.

قیمت نفت باید به زیر هزینه‌های نقدی استخراج نفت سقوط کند تا تولیدکنندگان چاه‌های موجود را ببندند و عرضه را متوقف کنند. با روند فعلی سقوط بهای نفت، روسیه، ونزوئلا، ایران و عراق، به دلیل وابستگی اقتصادی به درآمد نفتی بیشتر از بقیه کشورهای تولیدکننده نفت ضرر خواهند کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.