ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰۰۰ ضربه شلاق، مجازات وبلاگ نویس سعودی برای توهین به اسلام

حکم شلاق رائف بدوی، وبلاگ نویس لیبرال ساکن عربستان سعودی، روز ۱۹ دی ماه مقابل انظار عمومی پس از نماز جمعه اجرا شد. قرار است او ۲۰ هفته و هر بار ۵۰ شلاق بخورد.

حکم ۱۰۰۰ ضربه شلاق رائف بدوی، وبلاگ نویس لیبرال ساکن عربستان سعودی، روز ۱۹ دی ماه مقابل انظار عمومی پس از نماز جمعه اجرا شد. بدوی قرار است به مدت ۲۰ هفته و هر بار ۵۰ ضربه شلاق بخورد.

اولین دور  از حکم ۱۰۰۰ ضربه شلاق رائف بدوی روز جمعه ۱۹ دی ماه پس از نماز ظهر جمعه اجرا شد.

رائف بدوی از سال ۲۰۰۸ به اتهام ارتداد و توهین به اسلام از طریق انتشار مطالب در اینترنت دستگیر شده و چندین نوبت تفهیم اتهام شده است. در سال ۲۰۰۹، مقامات سعودی حساب بانکی او را بستند و سعی کردند همسر او را وادار به طلاق از یک «مرتد» کنند.

در سال ۲۰۱۲ اتهام‌های نهایی او ارتداد، توهین به چهره‌های ارشد مذهبی، توهین به دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، راه‌اندازی وب‌سایت برای ایجاد بحث در مورد دین و مذهب و چهره‌های مذهبی، تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن امنیت عمومی، اعلام شدند.

رائف بدوی در چند دادگاه‌، حکم‌های مختلفی گرفت و نهایت در مه ماه سال ۲۰۱۴ محکوم به ۱۰ سال زندان، ۱۰۰۰ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی‌ای برابر با ۲۶۷ هزار دلار شد. حکم نهایی او برای توهین به اسلام، نقض ارزش‌های اسلامی و انتشار افکار لیبرال صادر شده است.

اولین دور از اجرای حکم ۱۰۰۰ ضربه شلاق رائف بدوی روز جمعه ۱۹ دی ماه پس از نماز ظهر جمعه اجرا شد. حکم ۱۰۰۰ ضربه شلاق بدوی قرار است هر هفته پس از نماز ظهر جمعه، در ملاءعام انجام شود. هر هفته ۵۰ ضربه و به مدت ۲۰ هفته.

فیلیپ لوتر، سخنگوی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که نام وب سایتی که رائف بدوی برای ایجاد گفت‌وگو در مورد مذهب و حقوق بشر ایجاد کرده، «لیبرال‌های آزاد سعودی» بوده است. این وبسایت که موجب خشم مقامات مذهبی و امنیتی عربستان سعودی شده، اکنون مسدود شده است.

حکم نهایی رائف بدوی توسط دادگاه جنایی جده صادر شده است. حکم صادره در ساختار حقوقی عربستان، مجازات اسلامی برای جرائم جنایی محسوب می‌شود.

عفو بین‌الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر و دیگر سازمان‌های حقوق بشری به حکم دادگاه جنایی جده اعتراض کرده‌اند. فیلیپ لوتر می‌گوید: «این وحشتناک است که چنین مجازات بی‌رحمانه‌ای برای کسی اجرا شود که گناهی ندارد جز جسارت ایجاد یک فروم عمومی برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و اجرای حق آزادی بیان.»

ایالات متحده آمریکا نیز به عربستان سعودی اعتراض کرده و خواستار لغو این حکم شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه، جن ساکی، حکم زندان و ۱۰۰۰ ضربه شلاق را در پاسخ به حق انسانی «آزادی بیان و مذهب»، بسیار نگران‌کننده خواند.

حدود ۱۴۰۰۰ نفر در یک درخواست اینترنتی از عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خواسته‌اند که رائف بدوی را عفو کند.

گروه‌ها و فعالان حقوق بشر می‌گویند که حکم صادره برای رائف بدوی، بخشی از استراتژی حکومت سعودی برای سرکوب دگراندیشان آزادی‌خواه است که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده. مقامات سعودی نگران‌اند که تلاش‌های فعالانی چون رائف بدوی برای اصلاحات، منجر به پیامدهایی مشابه آنچه در بهار عربی در مصر و تونس رخ داد بشود.

همسر و سه فرزند بدوی به دلیل فشارهای مقامات امنیتی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۳ به کانادا پناهنده شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    مقابل چشمان پدر و مادرش از مامور زن سیلی خورده و از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به زندان قرچک ورامین فرستاده شده. آتنا فرقدانی که روز گذشته به عنوان متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شده بود در همین شعبه کتک خورده است. پدر او در مصاحبه با "روز" توضیح می دهد: ما براساس احضاریه ای که آمده بود به همراه آتنا صبح رفتیم دادگاه انقلاب و از ساعت ۸ و نیم تا بیست دقیقه به ۱۲ آنجا بودیم که گفتند آتنا داخل اتاق برود. ما فکر کردیم که خب می‌رود داخل و با قاضی حرف می‌زند و مشکل خاصی نیست هرچند اتنا به ما گفته بود مطمئنا او را بازداست خواهند کرد اما انتظار رفتارهایی که با اوئ شد را نداشتیم. آقای فرقدانی در خصوص این رفتار‌ها توضیح می‌دهد: اتنا که وارد دفتر قاضی شد دیدیم ۱۰ دقیقه هم نکشید که او با دستبند بیروم اوردند. ما هیچ حکمی ندیدیم و جر و بحثی بین او و مامور خانم صورت گرفت و مامور خانم یک سیلی به او زد. او هم در اعنراض به دفتر قاضی رفت که آنجا هم ماموران مرد او را کتک زده بودند. مادرش هم که اعتراض کرد و داد و بیداد کرد که چرا می‌زنید گفتند اگر حرف بزنید از اینجا می‌اندازیمتان بیرون. بعد هم که اتنا را گفتند منتقل کردند به زندان قرچک ورامین.

  • nader

    صابر مخلد موانه زندانی سیاسی کرد، صبح روز سه‌شنبه 16 دی، در زندان ارومیه اعدام شد، وی در تیر 1391، بازداشت و به اتهام «محاربه» و «اقدام علیه امنیت ملی» و همکاری با «احزاب کردی مخالف نظام» به اعدام محکوم شد!!. او از جمله 27زندانی سیاسی کرد در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه بود که از روز 29آبان در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه علیه زندانیان سیاسی دست به اعتصاب‌غذا زده بود.

  • nader

    امید کوکبی دانشجوی فوق دکتری فیزیک اتمی دانشگاه تگزاس امریکا، که در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در سفر به ایران بازداشت شد، به ۱۰ سال حبس به اتهام ارتباط با دول متخاصم محکوم و از آن تاریخ در بازداشت به سر می برد. این اتهام در حالی به کوکبی وارد شده که وکیل او معتقد است بر اساس اعلام مراجع رسمی کشور، اتهام همکاری با دول متخاصم، مصداق خارجی نداشته و ایران در حال حاضر با هیچ کشوری در تخاصم نیست. وکیل امید کوکبی، پیش‌تر با استعلام از وزارت امور خارجه، دیوان عالی کشور را متقاعد کرده بود که وزارت امور خارجه نیز، آمریکا را از نگاه قانونی، دولت متخاصم با ایران نمی‌داند. شعبه هم عرض تجدیدنظر، بدون توجه به استدلال وکیل و نظر دیوان عالی معنای تخاصم را به خصم، به معنی دشمن تعمیم داده است. حکم تایید ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دادگاه تجدید نظر بر این پایه صادر شد که چون آمریکا ایران را تحریم کرده، مصداق دولت متخاصم را دارد!!!.

  • farid

    این حکومتها که خود را اسلامی مینامند نمیدانند قرن ۲۱ است ؟!

  • faryad

    محمد رضا پورشجری بعد از آزادی ربوده شد محمدرضا پورشجری ربوده شده است؛ خانواده اش می گویند که هیچ خبری از وضعیت او ندارند و نمی دانند این وبلاگ نویس که تنها ۳۷ روز از آزادی اش از زندان می گذشت در حال حاضر کجا و در چه شرایطی است. میترا پورشجری، دختر محمدرضا پورشجری می گوید که نمی داند پدرش زنده است یا در چه وضعیتی به سر می برد. این وبلاگ نویس که اول شهریور ماه پس از سپری کردن حکم محکومیت ۴ ساله اش از زندان آزاد شده بود ۷ مهرماه به گفته خانواده اش هنگامی که قصد سفر به ارومیه برای دیدار با بستگانش را داشت ربوده شده است. میترا پورشجری در مصاحبه با "روز" می گوید: من هیچ اطلاعی از وضعیت پدرم ندارم. دوشنبه هفته پیش ساعت ۸ و نیم شب عمه ام او را سوار اتوبوس می کند که برود ارومیه پیش بستگان مان. توی کرج خیلی اذیت اش کردند. چند ماه بردند بازجویی کردند و.. می خواست از این مسائل دور باشد. چند روز هم تعطیل بود رفت سمت ارومیه اما به ارومیه نرسید و بستگان عمه من اصلا نتوانستند بابا را تحویل بگیرند چون نرسیده به ارومیه ربوده شده. هیچ نهادی هم پاسخگو نیست که بابای مرا برای چی دستگیر کرده اند. کجا برده اند. الان ۸ روز کامل است که ما هیچ اطلاعی از او نداریم، نمی دانیم زنده است یا نه. دختر محمدرضا پورشجری می گوید به خانواده اش در ارومیه گفته شده این وبلاگ نویس توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده است: خانواده من در ارومیه گشته اند دنبال پدرم و به پاسگاهها رفته اند آنجا گفته اند که اینجا نیست و اطلاعات سپاه دستگیرش کرده. از منابع غیرموثق شنیده ام که او را به اوین برده اند اما اینها هیچ کدام موثق نیست من فقط شنیده ام. پدرم در آخرین تماس اش گفته که مرا از کرج تعقیب می کردند و دستگیر کرده اند. غیر از این هیچی نمی دانم. نه از سلامتی پدرم خبر دارم نه اینکه کجاست دست کیست و زنده است ...

  • hasani

    بر اساس سندی که به تازگی در اختیار کلمه قرار گرفته، برخی استادان دانشگاه که حائز شرایط تبدیل وضعیت به استخدام رسمی قطعی بوده اند، ملزم شده اند تعهدنامه ای را امضا کنند که در آن نه تنها بصیرت و عشق به اسلام و انقلاب و اعتقاد به ولایت فقیه، بلکه «انقیاد در برابر رهنمودها»ی رهبری نیز به عنوان یک تعهد ذکر شده است!!....

  • Behrouz

    اگر در غرب کسی وحشی گری مسلمانان را محکوم کند ایرانیان ــــ مسلمان، کمونیست ، "سکولار"ــــ فریاد نژاد پرست، اسلام هراس، دست راستی و فاشیست را سر داده و در حقیقت شریک جرم این وحشی گریها هستند.

  • روزبه

    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری میرسد.