ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح نمايندگان مجلس برای تبديل درياچه اروميه به پارک

شماری از نمايندگان مجلس ایران احيای درياچه اروميه را «ناممکن» می‌دانند. آنها می گويند بايد بخشی از اين درياچه به پارک گل و گياه تبديل شود.

شماری از نمايندگان مجلس ايران در حال آماده کردن طرحی هستند تا در صورت تصويب نهايی، بخشی از درياچه اروميه به پارک تبديل شود.

در حال حاضر تنها هفت درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده و ۹۳ درصد آن خشک شده است

محمدتقی توکلی، عضو کميسيون کشاورزی مجلس، امروز به خبرگزاری ايسکانيوز گفت: «احيای درياچه اروميه با انتقال آب رودخانه ارس امکان‌پذير نيست و به همين دليل بايد با تبديل بخشی از اين درياچه به پارک گل و گياه از آن به عنوان يک مکان زيست محيطی استفاده شود.»

در حال حاضر روند خشک شدن درياچه اروميه شتاب بيشتری گرفته است، به‌طوری که بيش از ۹۳درصد آب آن خشک شده و تنها هفت درصد از اين تالاب بين‌المللی باقی مانده است.

به نظر می‌رسد که دولت ايران راهکار انتقال آب برای نجات درياچه اروميه را به عنوان آخرين راه حل موجود در نظر گرفته است و پيش از آن در فکر راه‌حل‌های ديگر از جمله مديريت صحيح منابع آبی است.

به گفته توکلی «ميزان حجم آب موجود در رودخانه ارس به حدی پايين است که حتی نمی‌تواند آب مورد نياز مزارع در مسير انتقال آب از رودخانه به درياچه اروميه را تأمين کند، به همين دليل انتقال آب ارس به اروميه نه تنها باعث احيای درياچه ارميه نمی‌شود بلکه منجر به نابودی رودخانه ارس هم خواهد شد.»

اين نماينده مجلس، احيای درياچه اروميه را «ناممکن می‌داند» و می‌گويد: «تا به امروز منابع مالی هنگفتی برای انجام فعاليت‌های پژوهشی و مطالعاتی درخصوص احيای درياچه اروميه به ستاد احيای درياچه اروميه تخصيص شده اما هنوز اقدام جدی و قابل توجهی از سوی اين ستاد مشاهده نشده است.»

به گفته حميد چيت‌چيان، وزير نيروی ايران، دست‌کم ۱۵سال زمان برای احيای درياچه ارومیه لازم است.

نقش دولت در نجات دریاچه ارومیه

دولت ایران آبان ماه امسال برای اجرای طرح‌های نجات دریاچه ارومیه بودجه‌ای معادل هفت هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تصویب کرده بود.

به موجب این طرح‌ها، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده است نسبت به اولویت مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند.

وزارت نیرو نیز باید ضمن نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و نصب ابزار مناسب اندازه‌گیری حجم آب در شبکه‌های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کند.

برداشت بی رویه آب از حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و حفر چاه‌ برای توسعه کشاورزی یکی از دلایل اصلی پایین رفتن سطح آب در این دریاچه است.

با این حال، بسياری از منتقدان و کارشناسان بخش آب و محيط زيست، بی‌توجهی دولت به مديريت آب در استان‌های شمال غربی ايران در طول چندين سال را دليل اصلی بحران درياچه اروميه می‌دانند.

در صورت خشکی کامل درياچه اروميه، دست کم پنج ميليون نفر مستقيماً تحت تأثيرات منفی آن قرار می‌گيرند، در حالی که جمعيتی که غيرمستقيم و در استان‌های ديگر آسيب خواهند ديد، بسيار بيشتر از اين تعداد خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.