ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حضور میلیونی مردم فرانسه در راهپیمایی علیه خشونت و افراطی‌گری

راهپیمایی روز یکشنبه پاریس در تاریخ ملت فرانسه بی‌سابقه بوده است. نزدیک به ۵۰ تن از رهبران جهان در این تظاهرات شرکت کردند.

پس از کشته‌شدن ۱۷ نفر به دست پيکارجويان اسلام‌گرا در حملات سه روز گذشته در فرانسه که با قتل‌عام ۱۲ نفر در دفتر نشريه طنز «شارلی ابدو» در هفتم ژانويه آغاز شد، يکشنبه ۱۱ ژانويه، راهپيمايی سراسری سکوت در پاریس بر پا شده است. بیش از یک میلیون نفر در راهپيمايی امروز پاریس شرکت کرده‌اند. این تظاهرات برای ادای احترام به قربانيان حملات اخیر و نشان‌ دادن «يکپارچگی عليه افراطی‌گری»، از ساعت ۱۵ تحت تدابير بی‌سابقه امنيتی آغاز شد.

تظاهرات از میدان رپوبلیک پاریس آغاز شده است

اين گزارش از ساعت۱۵:۰۰ به وقت اروپا (۱۷:۳۰ به وقت ايران) به شکل لحظه به لحظه به روز می‌شود. خبرهای قبل از اين ساعت در ادامه خبرهای لحظه به لحظه آمده است.

• راهپیمایی امروز در حالی به پایان می‌رسد که هنوز دقیقاً مشخص نیست تروریست‌ها به کدام گروه اسلام‌گرای افراطی وابسته بودند. در حالی که القاعده یمن مسئولیت حمله به مجله طنز شارلی ابدو را بر عهده گرفته است، امدی کولیبالی، گروگان‌گیر فروشگاه کوشر (سوپر‌مارکت یهودی در پاریس)، در ویدئویی خود را وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) معرفی کرده است.

• یک مسلمان و یک یهودی شرکت کننده در راهپیمایی امروز، پلاکاردهایی با این مضمون به همراه داشتند: «من مسلمان هستم و یهودیان را دوست دارم»، «من یهودی هستم و مسلمانان را دوست دارم.» اسکای‌نیوز این تصویر را باور نکردنی خوانده است.

• در حالی که ساعت نزدیک هشت شب است، تظاهر‌کنندگان آرام آرام خیابان‌ها را ترک می‌کنند.

• دولت فرانسه، صبح فردا دوشنبه ۱۲ ژانویه/۲۲ دی، جلسه امنیت ملی تشکیل خواهد داد تا شرایط و وضعیت امنیتی این کشور را در روزهای آینده بررسی کند.

• فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته است که پاریس امروز پایتخت جهان است.

• تخمین زده می‌شود که در سراسر فرانسه، ۳.۳ میلیون نفر در راهپیمایی امروز اعلام همبستگی شرکت کرده باشند. دولت فرانسه پاسخ مردم به فراخوان برای راهپیمایی امروز را بی‌سابقه خوانده است.

• به گفته منابع خبری فرانسه، راهپیمایی امروز در تاریخ ملت فرانسه بی‌سابقه بوده است. گزارش شده که بیش از یک میلیون نفر در پاریس برای اعلام همبستگی در مبارزه با افراطی‌گری به خیابان‌ها آمده‌اند.

• فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قصد بازدیدی کوتاه از یک کنیسه در پاریس را دارند.

• شماری از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان حوادث تروریستی فرانسه، با اشک و اندوه در کنار سران دولتی در صف اول راهپیمایی سکوت در پاریس قرار داشتند.

• به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر «از گوشه و کنار پاریس» به خیابان‌ها آمده‌اند و به سوی «میدان ریپوبلیک» سرازیر شده‌اند. روز یک‌شنبه پاریس شاهد «صحنه بی‌سابقه‌ای از نمایش عاطفه و اتحاد» است.

• شهرداری پاریس تابلوی الکترونیکی بزرگی تهیه کرده که روی آن نوشته شده است: «من پلیس هستم،‌ من یهودی‌ام، من مسلمانم، من مسیحی‌ام، من آتئیستم، من فرانسوی‌ام، من شهروند دنیام، من شارلی‌ام.»

• در پاسخ به حمله‌های پاريس، ايالات متحده در ۱۸ فوريه اجلاسی درباره چگونگی مبارزه با «افراطی‌گری خشونت‌بار در سراسر جهان» برگزار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اريک هولدر، دادستان کل آمريکا که روز يک‌شنبه در پاريس در حاشيه حضور برای راهپيمايی سکوت سخن می‌گفت، با اعلام اين خبر پس از ديدار با وزيران اطلاعات کشورهای اروپا افزود: «اين اجلاس در واشنگتن، پايتخت ايالات متحده و به مديريت کاخ سفيد برگزار خواهد شد.»

هولدر همچنین گفت: «اين گردهمايی تمام متحدان ما را برای بحث درباره روش‌های مقابله با افراطی‌گری خشن موجود در گوشه‌ و کنار جهان، کنار يکديگر جمع خواهد کرد. تنها اگر ما از طريق به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روی‌ هم‌ گذاشتن منابع‌مان به همکاری بپردازيم، در نهايت قادر به شکست کسانی خواهيم بود که با ما بر سر ارزش‌های بنيادين‌مان وارد مبارزه شده‌اند.»

هولدر جزئيات بيشتری از اين اجلاس ارائه نکرد. ديپلمات‌های همراه او در اين سفر به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که کاخ سفيد امروز بعدازظهر توضيحات بيشتری درباره این اجلاس خواهد داد.

• بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یهودیان کشته‌شده در حمله به سوپرمارکت یهودی، در اسرائیل به خاک سپرده خواهند شد. به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو در این بیانیه که از پاریس صادر شد، ضمن اعلام این خبر افزود که «به درخواست خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی جنایت‌بار پاسخ گفته‌ است» و به «همه نهادهای ذی‌ربط دولتی» فرمان داده‌ است تا در انتقال پیکر جان‌باختگان به اسرائیل همکاری کنند. او گفت که مراسم خاکسپاری روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

• رهبران کشورهای حاضر در پاریس، پس از دقایق کوتاهی و  ۵۰ متر پیاده‌روی این تظاهرات را ترک کردند.

تمهيدات امنيتی اين تظاهرات از سوی خبرگزاری‌های «بی‌سابقه» خوانده‌ شده‌است

• در صف اول تظاهرات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، آنا اینالگو، شهردار پاریس و ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا ایستاده‌اند. رئیس جمهوری مالی و نخست وزیر اسرائیل نیز حضور دارند.

• به گزارش خبرگزاری «رویترز»، امروز نزدیک به ۵۰ تن از رهبران جهان در این تظاهرات شرکت دارند. نمایندگانی از ملت‌های مسلمان هم به راهپیمایی صدها هزار شهروند فرانسوی خواهند پیوست.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطین از جمله رهبرانی هستند که در این راهپیمایی در کنار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گام برخواهند داشت.

شبکه خبری «فرانس ۲۴» نیز گزارش داد که پاریس علاوه بر سران کشورها، مهمان رهبران ناتو و اتحادیه کشورهای عرب نیز خواهد بود. این شبکه همچنین به حضور شاه و ملکه اردن و وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرده‌ است. پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز دقایقی قبل به محل آغاز این تظاهرات در میدان «ریپوبلیک» (place de la république) رسید.

• تظاهرات پاریس را از این اینجا به طور  زنده دنبال کنید.

• راهپیمایی سکوت در پاریس تحت تدابیر شدید امنیتی انجام خواهم شد. رهبران کشورها و شخصیت‌های سیاسی اکنون از کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) سوار بر اتوبوسی به سمت میدان رپوبلیک حرکت کرده‌اند.

• در میدان رپوبلیک (جمهوری) تعداد زیادی پرچم‌‌ فرانسه برافراشته شده است. همچنین پرچم‌های اسرائیل، پرتغال، آلمان، الجزایر، گینه و مالی نیز به چشم می‌خورد.

• حزب راست‌گرای جبهه ملی به رهبری مارین لوپن که از سوی حزب سوسیالیست به تظاهرات امروز دعوت نشده‌ بود، اعلام کرده در این تجمع حضور پیدا نخواهند کرد.

• تمهيدات امنيتی اين تظاهرات از سوی خبرگزاری‌های «بی‌سابقه» خوانده‌ شده‌ است. به گزارش رويترز، حدود دو هزار و ۲۰۰ مامور امنيتی در جريان راهپيمايی حضور خواهند داشت. پلیسهای لباس‌ شخصی در ميان جمعيت به نظارت خواهند پرداخت و تک‌تيراندازهای پليس نيز بر پشت‌بام‌ها مستقر خواهند شد. همچنين فاضلاب پاريس که به شهر زيرزمينی معروف است، پيش از راهپيمايی کاملاً بررسی شده و تمام ايستگاه‌های مترو  مسير اين راهپيمايی نيز بسته خواهند بود. يک منبع آگاه از پليس فرانسه به فرانس‌۲۴ گفته‌است که تمهيدات امنيتی مورد نياز برای يک راهپيمايی، امروز تا سه‌برابر افزايش يافته‌ است.

برخی از کارشناسان فرانسوی نسبت به برگزاری این تظاهرات هشدار داده‌اند و آن را به دلیل امکان حمله‌های تروریستی، «ایده نامناسبی» ارزیابی کرده‌اند. یکی از اعضای واحد ضد‌تروریستی کاخ دادگستری فرانسه به روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» گفته‌ است که «با درنظر گرفتن بستر قضیه و دانستن اینکه ممکن‌ است تمام مظنونان حادثه شناسایی نشده‌ باشند، تصمیم برای اجرای این راهپیمایی گیج‌ کننده بوده‌ است. هوشمندانه‌تر می‌‍‌بود اگر چند روز بیشتر برای این کار صبر می‌کردیم.»

• به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، روز گذشته در سخنرانی خود با اشاره به راهپیمایی امروز اعلام کرد که «ما همه شارلی هستیم، ما همه پلیس هستیم، ما همه یهودیان فرانسه هستیم.» او به ۱۷ قربانی حملات بین هفتم تا نهم ژانویه در پاریس اشاره داشت که شامل کارکنان مجله شارلی ابدو، خریداران یک سوپرمارکت یهودی و دو افسر پلیس بودند.

آخرین مظنون به سوریه‌ گریخته است

حیات بومدین، دختری که تا دیروز شنبه به‌عنوان همدست دوست پسر خود، کولیبالی شناخته می‌شد، در واقع روزها قبل به سوریه نقل مکان کرده‌ است. یک مقام ارشد در ترکیه اعلام کرده‌است که بومدین روز دوم ژانویه از استانبول عبور کرده‌ است. یک منبع آگاه فرانسوی نیز پیشتر اعلام کرده‌بود که بومدین اوایل ژانویه از طریق ترکیه وارد خاک سوریه شده‌ است.

همزمان آخرین اخبار از پاریس حاکی از آن است که امدی کولیبالی، گروگان‌گیر سوپرمارکت یهودی در پاریس و مظنون به قتل یک مامور پلیس زن در روز پنج‌شنبه، هشتم ژانویه، روز پیش از آن و همزمان با حمله برادران کواشی به دفتر مجله شارلی، به یک دونده در پاریس شلیک کرده و او را به سختی مجروح کرده‌ است. یکی از بازپرسان پرونده، امروز یک‌شنبه، یازدهم ژانویه، در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود که مقایسه‌ پوکه‌های فشنگ در محل شلیک به دونده با پوکه‌های یافته‌ شده در صحنه قتل افسر پلیس زن و نیز سوپرمارکت یهودی نشان می‌دهد که همگی از یک سلاح اتوماتیک یکسان متعلق به کولیبالی شلیک شده‌اند.

حیات بومدین، دختری که تا دیروز به‌عنوان همدست کولیبالی شناخته می‌شد، در واقع روزها قبل به سوریه نقل مکان کرده‌ است

يک‌شنبه ۱۱ ژانويه، همزمان با تظاهرات سکوت، ویدئویی از امدی کولیبالی، مهاجم سوپر مارکت یهودیان منتشر شده‌ است. کولیبالی در این ویدئو به بیعت با گروه «دولت اسلامی» (داعش سابق) می‌پردازد و از حمله به مجله شارلی و سوپرمارکت یهودی دفاع می‌کند. او در حالی که اسلحه به دست دارد، رو به دوربین می‌گوید که «آنچه ما انجام می‌دهیم، به خاطر آنچه آنها در حال انجام‌ دادنش هستند، مشروع است. نمی‌توانید حمله کنید و انتظار تلافی‌ نداشته‌ باشید و حالا هم دارید نقش قربانی را بازی می‌کنید. انگار که اصلاً نمی‌دانید چه خبر است.»

یک گروه اطلاعاتی صحت این ویدئو را تأیید کرده و یک فروشنده سابق مواد مخدر نیز که با کولیبالی آشنا بوده‌ است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که مرد داخل ویدئو واقعاً امدی کولیبالی است. به‌علاوه، این ویدئو طی چندین روز فیلم‌برداری و سپس ادیت آماده شده‌ و کولیبالی در این ویدئو از نماهای متفاوت و با لباس‌های گوناگون دیده‌ می‌شود.

او در جایی از این ویدئو می‌گوید که فردا به شارلی ابدو حمله خواهد شد و خود او نیز با برادران کواشی برای انجام حملات دیگری هماهنگ کرده ‌است. او که در بخشی از این ویدئو به عربی «دست‌ و‌ پا شکسته» سخن می‌گوید، همان جملات مشخص مربوط به بیعت با گروه «دولت اسلامی» را بر زبان می‌آورد و از دیگران نیز می‌خواهد تا به بیعت با این گروه بپردازند و حملات مشابهی را سازمان دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردشیر

    وقتی نتانیاهو در صف اول تظاهرات ضد تروریسم قرار بگیرد خیلی بامزه می شود. مثل این است که گرگ ادعای شفقت و رحم بکند.

  • رضا

    آنگاه که هزاران نفر در سوریه و عراق توسط همین تروریستهای مورد حمایت همین دولت فرانسه کشته می شوند مردم فرانسه خفه خون گرفته اند ولی زمانی که چند آشغال توسط همین تروریستها کشته می شوند مردم فرانسه حس مبارزه جویی با تروریسمشان گل می کند. واقعاً مضحک است

  • علی

    خوب بو د اگر برای قتل عام آندره بوریک در نروژ هم کسی راهپیمایی می کرد.

  • معترض...

    نتانیاهو علیه افراطی گری؟!!! جالبه....

  • محمد

    از نظر این رهبران جهان فلسطین و کودکان و نوجوانان و زنانش انسان نبودند نه؟ نتانیاهو از کی جزء رهبران جهان شد؟ کدام کشور را داره رهبری می کنه؟ کشوری را به زور اشغال کرده رهبر هم شده؟؟؟؟؟