ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسکلتی ۷ هزار ساله تاریخ تهران را تغییر داد

با کشف بقایای تدفینی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد در خیابان مولوی، قدمت سکونت انسان در تهران چندین هزاره به عقب رفت.

با کشف اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد در محدوده خیابان مولوی در تهران، قدمت سکونت انسان در این شهر به هفت هزار سال پیش رسید.

اسکلتی هفت هزار ساله در محدوده خیابان مولوی تهران کشف شده است

این اکتشاف جدید که تاریخ تهران را چندین هزاره به عقب برده است در جریان حفاری‌های شرکت فاضلاب تهران رخ داده است.

تا پیش از این کشف، قدیمی ترین بقایای باستانی شناسایی شده در شهر تهران به تپه های قیطریه و حدود سه هزار سال پیش اختصاص داشت.

محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار، سرپرست گروه باستان شناسی پروژه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران با اعلام این خبر گفت این کشف در خیابان مولوی حدفاصل میدان های محمدیه تا قیام انجام شده و به غیر از این اسکلت، آثار متنوع دیگری نیز به دست آمده است.

این آثار متعلق به دوره‌های مختلف پیشاتاریخی تا صفویه و قاجار است و شامل قطعات فراوان سفال های ساده و لعابدار از دوره های صفوی و قاجار، مصالح آجری و سنگی و تزئینات کاشی کاری، اشیا استخوانی و تکه ظرف های شیشه ای است.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، جلودار از اقدام متخصصان برای حفاظت و انتقال این اسکلت پیش از تاریخ به موزه ملی ایران و نمایش عمومی آن پس از انجام آزمایش ها و اقدامات حفاطتی خبر داد.

او همچنین گفت در بازدید سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، از این محل وعده ایجاد یک سایت-موزه پس از بررسی کارشناسی و هماهنگی های اداری لازم با مسئولان شهری داده شده است.

به گفته جلودار، همکاری اساسی شرکت فاضلاب تهران برای رفع موانع پژوهش‌های میدانی در این محدوده و همچنین حمایت‌های شهرداری و شورای شهر تهران برای حفاظت، نمایش و بهره‌برداری‌های آموزشی و گردشگری از این آثار منحصر به فرد در محدوده شهر تهران ضروری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قوم کاسی

    حالا این آقای عادل بابا بزرگش یا بابای بابا بزرگش از کدوم نقطه از کشور برای کارگری و ***مجبور شده بیا د تهران معلوم نیست؟!که داره خودشو برای جایی که هیچ اصالتی توش نیست ***میده!!!!!

  • حمید

     بیخیال ۸۰ میلیون اسکلت متحرک در گلستان حیات  بچسب اسکلتی مرده را کشف شده از گوری در حیاط

  • هاشم

    آقا عجب جو نژاد پرستی ای حاکمه. ما که به یه زبان حرف میزنیم اینطوری به هم گیر میدیم خدا به داد برسه.

  • حامد

    عادل عزیز احسنت به این تحلیل زیبا لپ مطلب رو گفتی رضا جان ما اصلا رای ندادیم برادر

  • احسان

    عادل عزیز آروم باش چرا آمپر چسبوندی خوب راست میگن پیدا شدن یک اسکلت که نشانه تاریخ و تمدن نیست در ضمن این برتری توسعه هم که میگی از نفت خوزستان و مردم متمدن شهرهای دیگر ایران که ایجاد شده شما تهرانیها به احمدی نژاد رای دادین 8 سال ملت رو بیچاره کرد فقظ همین کارو بلدین ههههههه

  • رضا

    تهرانی های نژاد پرست بزرگترین معیارشان در ارزیابی افراد لهجه مخاطباشان است افاضات آقای تهرانی را بخوانید

  • Omid

    حفاریهای تپه قیطریه حدود 20 سال پیش نیز به یکجا نشینی اقوام در کوهپایه های شمیرانات اشاره میکرد. نکته ای در پیامها دیده میشود، کینه و تنفری است همچون داعش از اقوامی که هنوز نتوانسته اند، برتری توسعه و مرکزیت پایتخت کنونی را تحمل کنند... هرچند که اکثرشان به این دیار آمده اند تا خود و اقوامشان را با زور و پارتی بازی قبیله ای بعد از انقلاب به نوایی برسانند و به تحقیر اقلیت تهرانی های ساکن بپردازند. سی و چند سال است فریاد می زنیم: برگردید به دیارتان و حافظ اون لهجه زیبا و ادبیات لومپی تان باشید ... طرز لباس پوشیدنتان و ادا و اطوارهایتان در دانشگاه و کسب و خیابانها گوارای وجودتان ... هر چی به رویتان نمی آوریم ...انگار باورتان شده... مقامات و نمایندگانتان را هم فراموش نکنید پشت نیسان سابق ... ببخشید پورشه های جدیدتان بگذارید...

  • عادل

    با سلام عزیزان این اسکلت مال یک رهگزر بوده 7000سال پیش در یک بیابان جان داد ودارار فانی را .بله آن زمان تهران یک بیابان بوده این بنده خدا در راه ده خودشان جان داده تهران در آن زمان راه ده آن بنده خدا بوده البته جوره دیگه ای هم میشه فکر کرد مثلا دو نفر دعوا داشتن یکی اون یکی را می کشه برای اینکه دیگران نفهمند کار کی بوده می ره اون را در یک بیابان برقوت دفن می کنه .به هر حال در هرد نظر تهران بیابان بوده 7000 سال قبل عزیزان. به درود. به استناد اینکه آدم متحرک است واگه مجسمه ای بنای پیدا میشد عنوان بر سندیدت یک تمدن کرد اما موجود زنده متحرک نمیشه البته من فکر میکنم نمی شه خلاصه ببخشید شاید اشتباه میکنم نظر شما جیست؟

  • بهزاد

    بررسی باستان شناسان نشان میدهد که اسکلت کشف شده متعلق به یک هموطن لر از طایفه هفت لنگ می باشد نتیجه اینکه تهران جزیی از لرستان بزرگ قدیم می باشد!

  • پوف

    کشف اسکلت چه ربطی به تهران داره ؟! تهران دویست سیصد ساله شهر شده . تاریخ مدونش همین قدره . مسلمه که در همه جای ایران آدمهایی زندگی می کردند هزاران سال پیش . این یه چیز بدیهیه . این تیتری که راجع به تاریخ تهران !! زدید خیلی مضحکه واقعا ! اون زمان حتی آریایی های قطب نشین هم سرازیر نشده بودند به خاورمیانه !!! تهران دیگه چه صیغه ایه ؟!

  • هادی رحیمی

    این اسکلت اگه تو شهرهای دیگه کشف می شد قطعا تو همان فاضلاب رهاش میکردن ولی چون توی تهران فاقد پیشینه تمدنی کشف شده حتما باید به موزه آثار ملی برای نمایش انتقال داده بشه تا سندی باشه برای پیشینه تهران فاقد پیشینه!

  • پوف

    این هم از اون حرفها بودها ! تهران تا دویست سیصد سال پیش روستا بوده . این که هزاران سال پیش کسانی در این منطقه می زیستند به معنی قدمت هفت هزار ساله تهرانه ؟!!! ایا در تمام این هفت هزار سال در این منطقه شهری وجود داشته ؟! چرا بیخودی جو درست می کنید ؟!

  • مهرداد اکباتانی

    تهران باعث هیچ افتخاری جز سرافکندگی وپریشانی برای ملت ایران ندارد از خود تهرانی های اصیل که شاید به 200 هزار نفر هم نرسند تا همه اهل وقبیله ملایان که چندین ملیون میشوند وغریب به اتفاقشان یا در دهات کشاورز بوده اند یا خوش نشین یا جوچپان یا گاوبان یا نوکر در خانه خان اما امروز مدیر کل وزیر وکیل تیمسار سرهنگ بساز وبفروش مدیر پروزه مهر مسکن شاندیز زهر ومار اتل متا توتوله و این وآن ریس هیبت شله پزی رییس هیت کفن پوشی چرجم بدستی ساندیس پخش کنی سازیس حمالی ساندیس پرت کنی چماق سازی چماق فروشی چادر دوزی مقنعه فروشی خواهران ذغل فروش خواهران باتومی خواهران کفتر باز وهزاران شغل نو که همه زاییده ایرانسازی که نه تنها شمال تهران سازی ملایان است همه جای ایران همان ایران 50 سال قبل است همه دهات همانند تنها با خط تلفن زیرا در آمدش از نفت کمتر نیست آنهم نه اساسی که با یک بادی همه پایه ها را دیگر نمیبینیم با موبایل که در سنگال واریتره واتیوپی هم هر پاپتی موبایل دارد وبچه های جنوب شهر چاکران سینه زن نیز همان هستند که بودند تنها خانواده وابستگان با شغل های من در آوردی نه تنها گرانترین ماشین ها وخانه ها در ایران که در خارج نیز حساب بانکی ویلا دارند این تهران با این قوم وقبیله همه ایران را قورت میدهد تهرانی های غیر وابسته سگ دو میزنند تا چیزی از دست اینان بیفتد زندگی کنند تهران اگر با این وضع تاریخش با تمدن آدمی هم شروع شود افتخاری برای من ایرانی ندارد زمانی افتخار دارد که مانند کشور های غربی نه تنها شما تهران شیک ولوکس باشد که هر ده دور افتاده ای هم همان امکانات را داشته باشد تا زمایکه برادران لاریجانی مقسم ثروت اند دریغ از یک کاسه آش که 5000 کیلو در شیراز بپزند وبه دهات شیراز هم برسد این نظام ملتی را به گروگان گرفته است وتلقین میکند که این وآن را دارید فکر میکند به لحاظ شغل ملایان مردم مرده اند ودارند به مرده تلقین میکنند انا ایران الاسمی ایران ال دینی نامسلمان لا لا مسلمان نه اخلاقی نه شرفی نه آبرویی نه هیچ چیز راستی نه یک کاسه آشی از صد ها هزار میلیارد دزدی کش داده نشده وپنهان به 15000 خیابان خواب میرسد تهران صاحب ورکوردار این رقم است در دنیا اول است مبارک باشد تاریخ ملایان از 700 سالگان وبا هفت هزار سالگان هم سفریم غم امروز را نخوریم هوا میل کنیم

  • Majid

    و قدمت شمایل طاغوت راحل و طاغوت معظم انقلاب که بر ارتفاعات بالای فرق ما آویزان است به دوران فراعنه مصر برمیگردد! منتها خوب ما کوریم و نمیبینیم. به بالای سر خود توجه ای نداریم و اینقدر باستان شناس شده ایم که از خود  نمیپرسیم تفاوت عکس و مجسمه را؟ و اینکه  برای شکمی گرسنه در گوشه خیابانی در تهران چه اهمیتی دارد اسکلت  دفن شده در زیر پایش؟ چه آن اسکلت ۷۰۰۰ ساله باشد و چه ۷ میلیون سال؟!؟  

  • davood

    تاریخ چند هزارساله ی شوش و ایذه و مسجد سلیمان که چیزی رو تکون نداد باشد که تهران نامدار(تر) شود..