ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: اراده طرفین برای رسیدن به توافق مشخص است

معاون ظریف می‌گوید مذاکرات هشت ساعته وزیران خارجه ایران و آمریکا صریح و جدی بوده‌اند اما قضاوت در باره نتیجه گفتگو زود است. ظریف صبح پنجشنبه وارد برلین می‌شود.

معاون ظریف می‌گوید مذاکرات هشت ساعته وزیران خارجه ایران و آمریکا صریح و جدی بوده‌اند اما قضاوت در باره نتیجه گفتگو زود است. ظریف صبح پنجشنبه وارد برلین می‌شود.

گفت‌وگوهای هیات مذاکره‌کننده ایرانی و ‌آمریکایی در ژنو، روز پنجشنبه ۱۵ ژانویه در سطح معاونان وزیران خارجه و کارشناسان ادامه می‌یابد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید مذاکرات ظریف و کری بسیار فشرده، صریح و جدی بود و همه موضوعات بار دیگر مرور و آخرین مواضع مبادله شدند.

عراقچی افزوده که اراده هر دو طرف برای رسیدن به توافق مشخص است: «اما این که آیا توافقی که هر یک از طرفین می‌خواهند به آن برسند مورد توافق دیگری هم باشد، کار سختی است و هنوز با آن فاصله داریم.» او گفته ایده‌های جدید در جلسه طرح شده‌اند اما هنوز برای قضاوت درباره نتایج مذاکرات زود است.

معاون ظریف تاکید کرده که جدیت لازم برای مذاکرات قابل مشاهده است: «ما قبل از مذاکره با آمریکایی‌ها با مقامات روسیه و معاون وزارت خارجه این کشور نیز در تهران یک روز کامل مذاکره داشتیم و آن جدیت را در آن جا هم حس کردیم.»

گفت‌وگوی ظریف و کری پشت درهای بسته انجام شده و کوچکترین جزییاتی از ‌آن در دست نیست. علاوه بر توصیفات کلی از فضای مذاکره، عکس‌هایی از این دو در حال پیاده‌روی در ژنو منتشر شده‌اند که جلوه‌ای دوستانه و مثبت دارند.

ظریف صبح پنجشنبه برای ملاقات با اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود وارد برلین می‌شود. او سپس به بروکسل و پاریس می‌رود تا با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار کند. موضوع ملاقات‌های ظریف، مناسبات با اتحادیه اروپا و پیشرفت در مذاکرات اتمی عنوان شده‌اند.

ایران تاکنون در گفت‌وگوها روی لغو تمام تحریم‌ها پافشاری کرده است؛ گامی که کشورهای غربی آن را مشروط به کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، کاهش سانتریفوژها در حد ۴۵۰۰ دستگاه و کسب اطمینان از نظامی نبودن فعالیت‌های تاسیسات فوردو و رآکتور آب سنگین اراک کرده‌اند.

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، به توافق بر سر تمدید هفت ماهه مذاکرات انجامید. مذاکرات طی هفت روز، پشت درهای بسته و در سطح وزیران خارجه برگزار شدند. هیچ‌ جزییاتی از آن زمان تاکنون در باره این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز دوم ژانویه نوشت ایران و آمریکا سندی تدوین کرده‌اند که ضمن تعیین محدوده توافق نهایی، ایران متعهد به انتقال بخش عمده اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه می‌شود. این خبر به سرعت از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد.

جواد ظریف چهار روز بعد از این خبر به مجلس رفت و در باره جزییات مذاکرات وین به نمایندگان توضیح داد. او از جمله گفت: «در مذاکرات هیچ کس و به هیچ‌وجه راجع به اصل غنی‌سازی صحبت نمی‌کند، تنها موضوع راجع به میزان غنی‌سازی است.»

جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، در همین زمینه و در مصاحبه با «رجا نیوز» گفته بود حتی اگر یک درهزار توافقی درباره تعطیلی سایت فوردو و اراک صورت بگیرد، مردم قبل از رسیدن پای تیم مذاکره‌کننده به میدان آزادی، توافق را به آتش خواهند کشید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    وقت تلف کردن است . اینها از بمب دست نمیکشند.

  • بهنام

    دروغ میگویند مثل ( با وفاترین دوست انسان ) هیچ پیشرفتی حاصل نشده و تا زمانی هم که ایران دست از ماجرا جوئی و زیاده خواهی بر ندارد ، وضعیت همین است . البته و به احتمال زیاد ساختار شکننده اقتصادی که با کاهش شدید قیمت نفت پدیدار گشته ، ممکن است به نوشیدن هر چه زودتر جام زهر بدون هیچ شرط و یا پیش شرطی منجر گردد .