ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصاویر ماهواره‌ای قتل‌عام مردم نیجریه توسط بوکوحرام

تصاویر ماهواره‌ای‌ که عفو بین‌الملل منتشر کرده، نشان می‌دهند که در حملات بین دوم و هفتم ژانویه، بوکوحرام دو شهر باگا و دورون باگا را با خاک یکسان و ساکنان آن را قتل‌عام کرده است.

چند تصویر ماهواره‌ای که سازمان عفو بین‌الملل منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در حملات بین دوم و هفتم ژانویه، بوکوحرام دو شهر بقا و دورون بقا در نیجریه را با خاک یکسان و ساکنان آن را قتل عام کرده است.

تصویر ماهواره‌ای میزان تخریب شهر دورون بقا را در روز ۷ ژانویه پس از حمله بوکوحرام نشان می‌دهد. تمام خانه‌های این شهر به آتیش کشیده شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی ماه، چند تصویر ماهواره‌ای منتشر کرده که دو شهر بقا و دورون بقا را، قبل و بعد از حمله شبه‌نظامیان بوکوحرام نشان می‌دهد. بر اساس این تصاویر، اسلام‌گرایان جهادی بوکوحرام بیش از ۳۷۰۰ خانه را در این شهرها به طور کامل نابود کرده، به آتش کشیده و به احتمال زیاد ساکنان را هم قتل عام کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که این تصاویر روز دوم و هفتم ژانویه گرفته شده‌اند. در این روزها شبه‌نظامیان بوکوحرام یک پایگاه نظامی در شهر بقا را به تصرف خود در می‌آوردند. از سوم ژانویه با سلاح‌هایی که از این پایگاه نظامی به دست آورده‌اند به شهرهای اطراف حمله می‌کنند و با توجه آنچه شاهدان عینی گفته‌اند، در هر منطقه صدها غیر نظامی را به قتل می‌رسانند.

شهر بقا در ۱۶۰ کیلومتری مایدوگوری در شمال غربی نیجریه قرار دارد و شهر دورون بقا حدود پنج کیلومتر از بقا فاصله دارد. به غیر از این دو شهر، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که روستاها و شهرهای کوچک اطراف هم از حملات بوکوحرام بی‌نصیب نبوده‌اند. این مناطق در شمال غرب نیجریه اکنون محل نزاع ارتش نیجریه با بوکوحرام‌اند و به همین دلیل گرفتن آمار دقیق از تلفات جانی دشوار بوده است.

شاهدان عینی از شهر بقا که موفق شده‌اند فرار کنند به سازمان عفو بین‌الملل گفته‌اند که شبه‌نظامیان بوکوحرام اسلحه به دست یکسره و به همه سو تیراندازی می‌کردند و هدف آن‌ها قتل عام تمام ساکنان این شهر بوده است. «هرجا که نگاه می‌کردی جسد بود» این را زنی که در بین بوته‌ها پنهان‌شده بود می‌گوید.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل که بر اساس مصاحبه با شاهدان، همچنین مقامات دولتی، و فعالان حقوق بشر تهیه شده است،  برآوردها نشان می‌دهد که تنها در هفته‌ای که گذشت حداقل ۲۰۰۰ غیر نظامی به دست شبه نظامیان بوکوحرام به قتل رسیده‌اند.

شهر دورون بقا قبل و بعد از حمله بوکوحرام

دولت نیجریه اما، تعداد نیروهای ارتش و غیرنظامیانی را که در دو هفته گذشته در جنگ با بوکوحرام کشته شده‌اند، ۱۵۰ نفر اعلام کرده است. سازمان عفو بین‌الملل با انتشار این تصاویر و روایت شاهدان عینی به دولت نیجریه گفته است که آمار واقعی کشته‌شدگان بسیار بالاتر از این آمار رسمی است.

دانیل ایر، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در حوزه نیجریه گفته: «این تصاویر با جزئیات نشان می‌دهد که ویرانی ایجاد شده در این دو شهر فاجعه‌بار است. این شهرها در مدت چهار روز تقریباً از روی نقشه محو شده‌اند.»

هزاران نفر از شهروندان نیجریه، به دلیل خشونت‌های گسترده بوکوحرام در شمال نیجریه، به مرز به چاد و یا به سایر نقاط نیجریه از جمله مایدوگوری گریخته‌اند. این افراد در حالی به اردوگاه‌های پناهندگان جنگ‌های داخلی پناه می‌برند که در حال حاضر، صدها هزار نفر آواره جنگی آنجا ساکن‌اند. جوامع میزبان ظرفیت کمک‌رسانی به این آواره‌های جنگی را ندارند. عفو بین‌الملل از دولت‌های نیجریه و چاد خواسته است که از آوارگان جنگی محافظت کنند و کمک‌های بشردوستانه را دریغ نکنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 83

    […] نیجریه تصاویر ماهواره‌ای قتل‌عام مردم توسط بوکوحرام نیجریه راه خونین بوکو حرام عراق پرتاب دو جوان از بلندی به اتهام همجنسگرایی سوریه داعش در سوریه ‘۱۵ نفر را در ملاء عام اعدام کرد’ آمریکا آزادی بیان و برکناری مجری با سابقه سی‌ان‌ان پس از انتقاد از اسراییل […]