ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند زخمی در تظاهرات معترضان به «شارلی ابدو» در پاکستان

تظاهرات اعتراضی علیه نشریه فکاهی «شارلی ابدو» در مقابل سفارت فرانسه در کراچی به درگیری با پلیس کشید و چند نفر زخمی شدند. در الجزایر نیز تظاهرات اعتراضی برپا شد.

معترضان به انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام در نشریه فکاهی «شارلی ابدو»، در مقابل سفارت فرانسه در کراچی دست به تظاهرات زدند و با پلیس درگیر شدند. چند نفر در این تظاهرات زخمی شدند.

در تظاهرات اعتراضی کراچی حدود ۲۰۰ نفر شرکت کرده بودند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، وقتی پلیس با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرد، آن‌ها نیز به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.

در این تظاهرات اعتراضی حدود ۲۰۰ نفر شرکت کرده بودند. به‌گفته یک پزشک، دست‌کم سه نفر در جریان این درگیری‌ها زخمی شدند که به بیمارستان منتقل شدند. وضعیت یکی از زخمی‌شدگان وخیم گزارش شده است.

پلیس پاکستان گفته است یک عکاس خبرگزاری فرانسه نیز در جریان درگیری‌ها زخمی شد.

در شهرهای دیگر پاکستان نیز هزاران نفر علیه انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام تظاهرات کردند.

هیئت تحریریه نشریه «شارلی ابدو» که در هفته گذشته هدف حمله دو تروریست قرار گرفت روز چهارشنبه شماره جدید این نشریه را با کاریکاتوری از پیامبر اسلام که پلاکارد «من شارلی هستم» را در دست داشت و اشک می‌ریخت، منتشر کرد.

در بسیاری از کشورهای مسلمان انتشار این کاریکاتور با اعتراضاتی همراه شد. در قطر، وزارت امور خارجه این کشور انتشار این کاریکاتور را «توهین‌آمیز» ارزیابی کرد و گفت این اقدام باز هم به «خشم و نفرت» می‌انجامد. وزارت امور خارجه قطر گفته است آزادی بیان به معنای توهین به دیگران، خدشه‌دار کردن احساسات و مسخره کردن اعتقادات دیگران نیست.

هشدار به پیامدهای انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام

اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان که مقر آن در قطر است در بیانیه‌ای از «سکوت شرم‌آور جهانی» در برابر «توهین به ادیان» سخن گفته است.

اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان نسبت به «پیامدهای جدی» این اقدام هشدار داده و گفته است اگر باز هم به اسلام، قرآن و پیامبر توهین شود، مسلمانان را به «اعتراضات مسالمت‌آمیز» دعوت خواهد کرد.

حکومت قطر و اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان پیش از این حمله به دفتر «شارلی ابدو» را محکوم کرده  بودند.

تظاهرات اعتراضی در الجزیره پس از نماز جمعه

 تظاهرات اعتراضی در کشورهای اسلامی

در چندین کشور مسلمان نیز از کاریکاتور روی جلد نشریه «شارلی ابدو» انتقاد شد، یا علیه آن اعتراضاتی برپا گردید و یا رسانه‌هایی که این کاریکاتور را منتشر کرده بودند تحت فشار قرار گرفته و ممنوع شدند، از جمله در ترکیه، اردن، سنگال، سودان و افغانستان.

آخرین نمونه آن ظهر جمعه ۱۶ ژانويه / ۲۶ دی بود که پس از نماز جمعه در الجزایر اعتراضاتی برپا شد. وزیر امور دینی این کشور از رهبران دینی خواسته است در نصب  پلاکاردهایی با عنوان «من محمد هستم» در پاسخ به «شارلی ابدو» در محله‌های مختلف الجزیره همکاری کنند.

روزنامه الخبر نوشته است دو روز پیش گروهی از دانش‌آموزان شهر تلمسان الجزایر علیه نشریه «شارلی ابدو» تظاهرات کردند.

در حمله مسلحانه صبح روز چهارشنبه ( ۷ ژانویه / ۱۷ دی) به دفتر نشریه «شارلی ابدو» چهار کارتونیست برجسته این نشریه و در مجموع نیمی از تحریریه آن به قتل رسیدند. مسئولیت این حمله را القاعده یمن به عهده گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    روزنامه کیهان حسین شریعتمداری در ادامه حمایت تلویحی خود از حمله تروریستی به دفتر مجله "شارلی ابدو" در مطلب تازه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرده و تیتر اول آن است، به روزنامه‌هایی که این کشتار را محکوم کرده‌اند تاخت و کشته شدگان نشریه شارلی را مهدورالدم خواند!!