ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ مجیدی به انتقادات مجمع الازهر از فیلم «محمد»

فیلم «محمد»، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتقادات جوامع اسلامی غیرشیعی را برانگیخته است. مجیدی مجیدی اما در نخستین نشست خبری این فیلم می‌‌گوید قصد داشته یک فیلم «وحدت‌آفرین» بسازد.

در آستانه نمایش فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم فجر، نخستین نشست خبری این فیلم برگزار شد. مجیدی در این نشست به انتقادات مجمع مطالعات اسلامی الازهر پاسخ داد.

مجید مجیدی و گروهی از دست‌اندرکاران فیلم «محمد»

مجیدی گفت: «اتفاقاً این فیلم با این نگاه و فلسفه ساخته شده است که وفاقی میان جهان اسلام به وجود بیاورد.»

مجمع مطالعات اسلامی الازهر، جریان‌های سلفی و عربستان سعودی با فیلم مجید مجیدی درباره سه مقطع از دوران کودکی پیامبر اسلام مخالفت کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند ساختن فیلمی درباره پیامبر اسلام در ایران عملی شنیع است و ایران را مسئول توهین به پیامبر اسلام می‌دانند و به همین جهت از ایران خواسته‌اند مانع از اکران این فیلم شود.

مجیدی در پاسخ به این انتقادات گفت: « قرائت‌هایی که در چند سال اخیر از اسلام به دست داده شده هیچ قرابتی با زیبایی‌های اسلام ندارد. ما سعی کردیم قرائتی را تصویر کنیم که در جهان اسلام وحدت‌آفرین باشد و به همین دلیل سراغ کودکی پیامبر رفتیم.»

فیلم «محمد» درباره کودکی پیامبر اسلام تا دوازده‌سالگی اوست. به گفته مجید مجیدی در مجموع نیم ساعت از این فیلم در شعب ابی‌طالب، در شهر مکه و در زمانی که محمد اعلام پیامبری کرده بود و دشمنانش او را در تنگنای اقتصادی قرار داده بودند اتفاق می‌افتد. این بخش از فیلم در جوامع اسلامی غیر شیعی بحث‌برانگیز شده است.

مجیدی در نشست خبری فیلم «محمد» خطاب به مجمع مطالعات اسلامی الازهر گفت: «دوستان الازهر باید نگران این باشند که کار فرهنگی صحیح انجام دهند. درباره زندگی پیامبر اسلام فقط "الرساله" توسط مصطفی عقاد ساخته شد که اگر آن هم با نگاه امروزی تفسیر شود در‌‌ همان جهت قابل تفسیر خواهد بود که دشمنان بنا دارند اسلام را دین خشونت و خون‌ریزی معرفی کنند. این البته به خاطر صحنه‌های زیاد جنگ است.»

مصطفی عقاد در سال ۱۹۷۶ فیلمی از زندگی پیامبر اسلام با بازی آنتونی کوئین در نقش حمزه، عموی پیامبر اسلام ساخته است. این کارگردان سوری در سال ۲۰۰۵ با انفجار بمبی توسط القاعده که در مجلس عروسی دخترش در هتلی در اردن کار گذاشته شده بود، کشته شد.

پیش از این، هم‌زمان با برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، مجید مجیدی، بیانیه‌ای صادر کرد. او در این بیانیه نوشته بود: «با اکران فیلم "محمد" پیام‌آوری به صحنه خواهد رفت که همه سلاح به‌دستان تروریست "دجال فعل ملحد شکل" را رسوا خواهد کرد.»

شهرک سینمایی «نور»

برای بازآفرینی برخی صحنه‌های فیلم «محمد» در شهرک سینمایی «نور» در نزدیکی شهر قم، کعبه و بخش‌هایی از مدینه را بازسازی کرده‌اند. صحنه حمله «پرندگان ابابیل به فیل‌های سپاه ابرهه» هم در آفریقا فیلمبرداری شده است. شهرک سینمایی «نور» را بنیاد مستضعفان ساخته است و مدیریت آن را به شرکت «تابان نور» سپرده. مسئولان این شرکت ادعا می‌کنند که بنیاد مستضعفان فقط ۱۴۰ میلیون تومان برای ساخت این شهرک هزینه کرده است.

گمانه‌زنی‌هایی درباره بودجه فیلم مجیدی وجود دارد. برخی ناظران می‌گویند بودجه این فیلم از ۲۵۰ میلیون دلار تجاوز کرده است. اما مجیدی این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده و گفته بود که پس از نمایش فیلمش در یک نشست خبری بودجه ساخت آن را اعلام خواهد کرد.

در نخستین نشست خبری فیلم «محمد»، مجید مجیدی درباره بودجه این فیلم گفت جفا در حق پیامبر است که ماجرا را فقط اقتصادی نگاه کنیم.

مجیدی مجیدی ریاست هیأت داوران جشنواره فیلم فجر را به عهده دارد. در برخی رسانه‌های ایران اعلام شده بود که فیلم «محمد» در جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی آید. اما جشنواره فیلم برلین تاکنون این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صادق

    آقای مجید مجیدی تا حدی فهمیده که برای بزرگسالی پیامبر نمی تواند اولا فیلمی بهتر از فیلم مصطفی عقاد درست کند و دوما نمی تواند مثلا صحنه جنگهای پیامبر اسلام را بیاورد و بعد دم از صلح بزند. کودکی پیامبر اسلام نیز چیزی ندارد که مستحق ساختن یک فیلم 250 ملیون دلاری باشد. پس فقط می توان گفت که وی نیز مانند بعضی کارگردانان کشورمان جذب وضعیت موجود شده و در آن ذوب شده و دود شد و به هوا رفت.

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 81

    […] پاسخ مجیدی به انتقادات مجمع الازهر از فیلم «محمد» رادیو زمانه ۲۷ دی ۱۳۹۳ در آستانه نمایش فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم فجر، نخستین نشست خبری این فیلم برگزار شد. مجیدی در این نشست به انتقادات مجمع مطالعات اسلامی الازهر پاسخ داد. […]

  • Majid

    با عرض معذرت شماره سوره که ۸۹ میباشد در کامنت بالا از قلم افتاد.  لطفأ تصحیح نمایید. تشکر.

  • Majid

    زیبایی اسلام از نقطه نظر آقای مجیدی یعنی زیبایی دریافت وجوهی عظیم  از خزانه مملکت برای نمایش بخش کودکی زندگی برگزیده خدا که اگر اکنون در حیات میبود هرگز اجازه نمیداد که دین خدا را اسلام ناب محمدی خطاب کنند و بر اساس روایات واهی و نقل قول این و آن فیلمی پر آب و تاب از دوران طفولیتش بسازند. در عوض پیامبر خدا بر طبق امر خالق خود در قرآن این پول را  صرف  خرج یتیمان و بیماران و مستمندان و غیره میکرد که خود هم یتیم  بوده بود و درد نداری  را چشیده و میدانست هیچ چیز زیباتر از اینکه اشک یتیمی را پاک کرد و یا دل مستمندی را بدست آورد در این دنیا وجود ندارد. هیچ چیز. "چنان نيست كه شما خيال مي‏كنيد، بلكه شما يتيمان را گرامي نمي‏داريد. و يكديگر را بر اطعام مستمندان تشويق نمي‏كنید. و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه میخوريد. و مال و ثروت را بسيار دوست مي‏داريد." آیه های ۱۷ تا ۲۰ در قرآن مجید

  • حمید

    مجیدی در پاسخ به این انتقادات گفت: « قرائت‌هایی که در چند سال اخیر از اسلام به دست داده شده هیچ قرابتی با زیبایی‌های اسلام ندارد. ما سعی کردیم قرائتی را تصویر کنیم که در جهان اسلام وحدت‌آفرین باشد و به همین دلیل سراغ کودکی پیامبر رفتیم.» فیلسوف عزیز لطفأ توضیح فرمایند قرایتهایی که از اسلام در کشور خودمان و در عرض ۳۵ سال گذشته شده و قرابت آنها را با زیبایی های اسلام را تا بعد به تصویر پردازی در مورد  وحدت آفرینی در جهان اسلام بپردازند. انگاریکه ایشان فیلمی از برای سرگرمی کودکان ساخته اند و برای چند کودک سخنرانی میفرمایند. و بهترین بخش زندگی پیامبر از برای اطلاع ایشان نزول قرآن بود بعد از  ۲۵ سال عبادت در غاری در بالای کوهی در صحرای عربستان وتنهای تنها . قرآنی که اکثر مسلمانان جهان متاسفانه با آن بیگانه اند و اسلامی بر اساس ظن و گمان خود و یا با اتکا بر بلبلان و مراجع دینی قلابی بنا  نهاده اند.