ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون اول رییس جمهور: دست‌های پشت پرده پرونده بابک زنجانی افشا شود

اسحاق جهانگیری تلویحاً رییس پیشین بانک مرکزی ایران را به همدستی با بابک زنجانی متهم کرد. او از قوه قضائیه خواست دارایی پنهان بابک زنجانی را کشف و بدهی او را به خزانه دولت بازگرداند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ایران در جلسه‌ای که شنبه، ۲۷ دی/۱۷ ژانویه با هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار کرد، با اشاره به رسوایی مالی بابک زنجانی، از فساد در وزارت نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد در پوشش «خصوصی‌سازی نفت ایران» پرده برداشت.

اسحاق جهانگیری: دست‌های پشت پرده پرونده بابک زنجانی افشاء شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری در دیدار با نمایندگان اتاق بازرگانی گفت در دولت پیشین هرگز فروش نفت به بخش خصوصی سپرده نشده است. بابک زنجانی ظاهراً تنها بازرگانی‌ست که در دلالی نفت ایران با دولت سهیم بوده است.

به گفته معاون اول رییس جمهور دولت پیشین ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از درآمد نفتی را در اختیار بابک زنجانی قرار داده بوده که بین پیمانکاران فروش نفت توزیع کند.

پیش از این کل بدهی‌ بابک زنجانی به وزارت نفت بیش از دو میلیارد یورو اعلام شده بود. رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت در مرداد ماه سال جاری خبر داده بود که از این مبلغ، تنها ۵٠ میلیون دلار از محل فروش یک دکل حفاری به خزانه دولت برگشته است.

نام بابک زنجانی با بسیاری از رانت‌خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله مدیریت سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی، انتقال یک کانتیر طلا و فروش نفت ایران درآمیخته است.

روسیاهی برای کشور

اسحاق جهانگیری گفته است: «اگر پول بابک زنجانی به خزانه دولت برنگردد، روسیاهی آن برای کشور باقی خواهد ماند. مردم منتظرند خبر بازگشت این پول به خزانه را بشنوند.»

معاون اول رییس جمهور، رییس پیشین بانک مرکزی را متهم کرد که ساعت‌ها با بابک زنجانی جلساتی برگزار کرده است.

جهانگیری این پرسش را مطرح کرد: «چه کسی پشت بابک زنجانی بوده؟ دست‌های پشت‌پرده باید افشا شود.»

محمود بهمنی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ ریاست بانک مرکزی ایران را به عهده داشت، بلافاصله به گفته‌های معاون اول رییس جمهوری واکنش نشان داد. او به خبرگزاری «تسنیم» گفت فروش نفت در دولت پیشین به بانک مرکزی ربط نداشته. او همچنین هرگونه ارتباط با بابک زنجانی را تکذیب کرد و افزود که در اتاقش به روی همه باز بوده است.

محمود بهمنی در پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که در هدایت بانک مرکزی استقلال نداشت و تابع دستورات رییس جمهور وقت ایران بود. بابک زنجانی هم همواره خود را «سرباز بسبیجی در جبهه اقتصادی» می‌نامید. او ادعا کرده است که همه فعالیت‌هایش زیر نظر وزیر نفت و مسئولان وقت و «کاملاً شفاف» بوده است.

قوه قضائیه و دارایی‌‌های پنهان زنجانی

به گفته معاون اول حسن روحانی، قوه قضائیه به دولت اطلاع داده است که از دارایی بابک زنجانی چیزی باقی نمانده. آن مختصر باقیمانده هم قرار است به وزارت نفت واگذار شود.

جهانگیری احتمال داده است که دارایی بابک زنجانی در جایی پنهان شده باشد و تلویحاً از قوه قضائیه خواسته است که با تمهیداتی، دارایی بابک زنجانی را کشف کند و به خزانه دولت برگرداند.

پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که دارایی بابک زنجانی حتی دو دهم بدهی‌های او نیست.

معاون اول رییس جمهور خواهان افشای دست‌های پشت پرده در اقتصاد ایران شده است.

وزارت دارایی بریتانیا اکتبر سال ۲۰۱۴ تحریم برخی نهاد‌ها و افراد ایرانی را لغو کرد. رفع تحریم‌ها بر اساس رأی دادگاه اتحادیه اروپا تحقق پیدا کرد و شامل شرکت ملی نفت‌کش ایران، دانشگاه صنعتی شریف و بابک زنجانی می‌شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران پیش‌تر گفته است که پرونده بابک زنجانی بزرگترین پرونده اقتصادی در تاریخ انقلاب اسلامی و یک پرونده ملی است. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری هم در توصیف دامنه مالی این پرونده اعلام کرده که زنجانی از جیب هر ایرانی ۱۱۰ هزار تومان پول برداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    این یعنی آدرس غلط دادن. بابک زنجانی و امثال او که یکی دوتا هم نیستند کارگزار خامنه ای هستند. وقتی از پرده بیرون می افتند اربابشان اینها را ناچار فدا میکند. همین رحیمی معاون احمدی نژاد هم که رئیس دیوان محاسبات بود گزارش رسمی به مجلس داد که نیمی از درامدهای نفتی سالهای 86 و 87 به خزانه واریز نشده. الهام سخنگوی دولت هم خندید و گفت بروش خودش میشود! بعد هم هیچ خبری از واریز آن حدود 100 میلیارد دلار به خزانه نشد. اینها را روزنامه های داخلی در هفته اول تیر ماه 87 و 88 نوشتند ( از جمله روزنامه اعتماد ). بعد هم 18 و نیم میلیارد دلار در مرز گیر دولت ترکیه افتاد. خیال میکنید اگر غیر از خامنه ای کس دیگری این ثروت بزرگ را گرفته بود آیا داد و جنجال به پا نمیشد و دست بردار بودند؟ دارند غارت میکنند. در بودجه سال 94 هم ببینید چه رقمهای نجومی برای سازمان های بی خاصیت و چپاولگر زیر نظر خامنه ای گذاشتند. تازه اینها بجز ثروتهای بی حساب بنیاد مستضعفان، شهید، 15 خرداد، علوی، .... ، امامزاده ها، شاه عبدالعظیم، آستان و موقوفات نجومی امام رضا، .... ، مخابرات ، ستاد اجرایی امام ، بنیاد بین المللی (!) اهل بیت، قدیر، و ................................، بودجه نجومی سپاه و ارتش و بسیج و ............ است. روی گلوگاه درامدهای نفتی هم یکی از برادران خامنه ای نشسته . ببینید در عراق در شهرهای کربلا و نجف و سامرا دارند چه میکنند. پولهایی که در بعضی کشورهای افریقایی و پاکستان و .... و سوریه و لبنان و غزه هدر میدهند سر به اسمان زده. چنی چپاول و غارت عظیمی فقط در جریان حمله عربها به ایران رخ داد . عوام نادان و سرکوبگران مردم کی میخواهند بیدار شوند؟

  • nader

     اگر تو نکنی کی باید افشا کند؟! میترسید؟ چرا قبل از انتخابات وعده الکی دادید؟

  • روزبه

    تو هم که همون بگم بگم مموتی رو تکرا میکنی به شکل دیگه. افشا شود افشا شود.  اگه تو  میدونی خوب افشا کن یا کسی از تو  آتو داره که خودت نمیتونی افشا بکنی . اگر تو بعنوان  معاون رییس جمهور جراتشو نداری اینکار و بکنی می خوای بگم ننه جون من افشا کنه.شما  خوب مردم خر حساب میکنید. آقا اگر از عهده اجرای مسیولیتی که  قبول کردید بر نمی آید از پستون استعفا بدهید  و به  استمرا ر وضع موجود کمک نکنید وگرنه شما هم مثل بقیه مقصر هستید.  بعبارت دیگه من یکی که دیگه خر بشو نیستم خدا روزی تو جای دیگه بده.  شما هر موقع وقت انتخابات یا تصفیه حساب گروهی میشه بگم بگم یا مدل جدیدش افشا شود افشا شود شروع میشه. شاید اینم تاکتیک جدید باند شما برای انتخابات پیش روی مجلس. حرفهای مسولین نظام مثل فریادهای چوپان دروغگو شده از بس تکرار شده که کسی باورش نداره.