ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خشکسالی به جنگل‌های خزر رسیده است»

میانگین بارش‌های امسال در ایران کمتر از سال‌های اخیر است. بیشترین تاثیر خشکسالی در شرق و جنوب شرقی کشور بوده و در منطقه غرب نیز یک میلیون هکتار جنگل بلوط از بین رفته است.

میانگین بارش‌های امسال در ایران کمتر از سال‌های اخیر است. اکنون خشکسالی چهره خود را در حاشیه دریای خزر در شمال ایران و جنگل‌های اطراف آن نیز نشان داده است.

خشکسالی‌های امسال حاشیه دریای خزر در شمال ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است

سازمان حفاظت محیط زیست ایران با اعلام بروز خشکسالی در منطقه خزر اعلام کرده است مناطق شرق و جنوب شرقی کشور شامل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان شدید‌تر از سایر نقاط ایران تحت تاثیر عوارض منفی خشکسالی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرهنگ قصریانی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گفته است که بر اثر خشکسالی اخیر، بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط در منطقه زاگرس در غرب ایران نیز از بین رفته است.

به گفته قصریانی گرچه از عوامل دیگری مانند بیماری‌های مختلف، آلودگی یا طرح‌های جاده‌سازی و خانه‌سازی برای نابودی جنگل‌های زاگرس نام برده می‌شود، اما عامل اصلی نابودی این زیستگاه‌ها بروز خشکسالی است.

سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس از بین رفته است

مدیر‌کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق تاکید کرد این منطقه بیش از ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند و زندگی بخش عظیمی از مردم عشایر، روستاها و شهرها نیز به این جنگل‌ها وابسته است.

قصریانی گفته است در حال حاضر به غیر از جنگل‌های بلوط غرب، بسیاری از مراتع و بیشه‌زار‌ها در استان‌های فارس، بوشهر و خزر نیز در حال خشک شدن در سطوح مختلف هستند.

او در مورد میزان بروز خشکسالی در کشور گفت: «هنوز آمار ثبت شده‌ای در این زمینه نداریم، زیرا ممکن است تا پایان سال باز هم بارندگی‌هایی انجام شود، بنابراین در پایان سال میزان آن مشخص خواهد شد. اما مشخص است که میانگین بارش امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده، البته برآورد خسارتی تاکنون انجام نشده است.»

مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت انتخاب چند نقطه به صورت نمونه و تعیین دقیق میزان بارندگی و خشکسالی در این نقاط تاکید کرده است تا از این طریق بتوان حجم خسارت به محیط زیست و طبیعت ایران را برآورد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اهورا

    امسال خدارو شکر در غرب میزان بارش نسبت به پارسال بهتر بود.