ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ مرموز دادستان پرونده انفجار «آمیا» در آرژانتین

دادستان پرونده انفجار در «آمیا»، مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس که مقامات ارشد ایران را متهم به دست داشتن در این انفجار کرده بود، به شکل مرموزی جان سپرده است.

آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده انفجار «آمیا»، مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ در بوئنوس آیرس به شکل مرموزی درگذشت. او یک شبکه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در این انفجار کرده بود.

نیسمان دولت را متهم کرده بود که قصد کمیته حقیقت‌یاب، لغو پیگرد قضائی پلیس اینترپُل علیه مقامات ایرانی است

به‌گزارش رویترز، جنازه آلبرتو نیسمان بامداد روز دوشنبه ۱۹ ژانويه در خانه‌اش واقع در بخش پوئرتو مادرو پیدا شد.

رسانه‌های آرژانتین نوشته‌اند پیکر نیسمان با زخم گلوله‌ای در سر در وان حمام خانه‌اش یافت شده است.

روز دوشنبه قرار بود آلبرتو نیسمان دادخواست خود را در پارلمان بوئنوس آیرس ارائه کند. او در هفته‌های گذشته علیه کریستینا فرناندز دو کیرشنر، رئیس جمهور آرژانتین اقامه دعوی کرده و او  را متهم به دستکاری در تعقیب مظنونان اصلی انفجار «آمیا» ساخته بود.

در  ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) در اثر انفجار در ساختمان «آمیا» ۸۵ نفر کشته شدند. آرژانتین و اسرائیل در آن زمان ایران را مسئول این انفجار دانستند.

آلبرتو نیسمان، به‌عنوان دادستان پرونده این انفجار، یک شبکه سازمان اطلاعات ایران در آمریکای جنوبی را مسئول این کشتار دانست. در دادخواست او برای این پرونده، در سال ۲۰۱۳ نام هفت تن از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شد.

نام‌های اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت؛ علی‌اکبر ولایتی، وزیر وقت امور خارجه و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی؛ علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات و عضو کنونی مجلس خبرگان رهبری؛ محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت؛ احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران و وزیر پیشین دفاع؛ هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت جمهوری اسلامی در آرژانتین؛ و محسن ربانی، رایزن فرهنگی پیشین ایران در آرژانتین و مجری شبکه اطلاعاتی تهران در آمریکای جنوبی؛ به‌عنوان مظنونان اصلی در این دادخواست دیده می‌شدند.

بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری در مرکز یهودی «آمیا» - ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴/۲۷ تیر ۱۳۷۳

شبکه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بیش از دو دهه پیش در آمریکای جنوبی شکل گرفت.

پس از انتشار دادخواست آلبرتو نیسمان علیه مقامات ایرانی، کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان بوئنوس آیرس و تهران شد. اسرائیل و یهودیان آرژانتین با این تصمیم مخالفت کردند. در نهایت دادگاه فدرال آرژانتین مانع از اجرای این طرح شد و دادستان گفت چنین توافقنامه‌ای نقض اختیارات قوه قضائیه و در نتیجه نقض قانون اساسی آرژانتین است.

آلبرتو نیسمان دولت را متهم کرد که کمیته حقیقت‌یاب می‌خواست به قصد لغو پیگرد قضائی پلیس اینترپُل علیه مقامات ایرانی شکل بگیرد و کریستینا فرناندز از طریق کانال‌های اطلاعاتی تلاش کرده تا با لغو تعقیب متهمان به معاملات تجاری نفت ایران در برابر غلات آرژانتین بپردازد.

دولت آرژانتین اتهامات نیسمان را رد کرده است. دستگاه قضایی آژرانتین قرار است در ماه فوریه درباره دادخواست آلبرتو نیسمان علیه دولت تصمیم‌گیری کند.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه خبر درگذشت آلبرتو نیسمان را «خودکشی» عنوان کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.