ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزانه ۱۵۰۰ مترمکعب شیرابه زباله به طبیعت ایران وارد می‌شود

۸۰ درصد زباله‌ها در ایران دفن می‌شوند و از این میان تنها حدود ۴۵ درصد آن به صورت بهداشتی است. استان‌های ساحلی به ویژه مازندران بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان زباله هستند.

با دفن بیش از ۸۰ درصد از پسماندها و زباله‌های تولیدشده در ایران، روزانه بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب شیرابه زباله به داخل خاک و منابع آب‌های زیر زمینی وارد می‌شود.

روزانه بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب شیرابه زباله به داخل خاک و منابع آب‌های زیر زمینی وارد می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی نوذرپور، معاون سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های کل کشور روز چهارشنبه اول بهمن ماه در نشستی با نام «نشست تبیین راهبردهای کلان دولت در مدیریت پسماندهای ساحلی شمالی» گفت در ایران تنها حدود تنها ۴۵درصد از حجم زباله تولید شده به صورت بهداشتی دفن می شود.

نوذرپور تاکید کرد بر اساس حکمی قانونی، از سال آینده هرگونه دفن غیر بهداشتی پسماند در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت خصوصا شهرهای ساحلی ممنوع است. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته باید ظرف پنج سال آینده حداقل ۳۰درصد پسماندهای کشور تفکیک از مبداء و ۶۰درصد نیز بازیافت شوند.

او با انتقاد از این‌که در ایران کسی به فکر ساماندهی و مدیریت مشکل زباله نبوده است گفت اکنون همه به دنبال آخرین راه حل یعنی خرید و راه‌اندازی زباله‌سوز هستند، در صورتی که حلقه اول مدیریت زباله، تفکیک آن در مبداء است که برای آن باید آموزش و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

معاون سازمان شهرداری‌های کشور اعلام کرد از این پس هر گونه اقدام جدیدی برای احداث زباله‌سوز در سه استان ساحلی خزر باید مبتنی بر مطالعه و تایید سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور باشد.

مازندران، رتبه نخست تولید پسماند در میان استان های حاشیه خزر

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز که در این نشست شرکت کرده بود گفت وضعیت استان‌های ساحلی وخیم‌تر از سایر نقاط ایران است.

مازندران بیشترین سهم تولید زباله را میان استان‌های ساحلی کشور دارد

متصدی با اعلام این‌که تولید سرانه پسماند در استان مازندران ١٠٠٠، گیلان ٩٠٠ و گلستان ٥٩٠ گرم به ازای هر نفر در روز است، افزود: استان مازندران با تولید ۲۵۴۱ تن پسماند روزانه در بین استان‌های حاشیه خزر در رتبه نخست و پس از آن گیلان با ١٩٥٠ تن و گلستان گلستان ٩٠٠ تن در رده های بعدی تولید پسماند قرار دارند.

برآوردها نشان می‌دهد بیش‌ترین حجم زباله در استان‌های ساحلی ایران تولید می‌شود به طوری که بیش از یک چهارم پسماندهای کشور در هفت استان ساحلی شمالی و جنوبی است.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ساماندهی وضعیت محل‌های دفن پسماند، ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند در نوار ساحلی، ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند در حریم جاده‌ها و راه‌های اصلی، مدیریت شیرابه‌های محل دفع، ارائه الگوی «روستا بدون پسماند» و ترویج آن، پرهیز از اختلاط پسماندهای صنعتی و پزشکی و سایر پسماندهای ویژه با پسماندهای عادی و ساماندهی وضعیت مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی از برنامه‌های ضروری برای مدیریت زباله و پسماند در ایران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.