ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تعداد زنان کارتن خواب در ایران به شکل تصاعدی در حال افزایش است»

اعلام شده در تهران ۵۰۰ زن کارتن‌خواب وجود دارد اما این آمار، از رقمی که پیش‌تر از سوی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اعلام شده بود بسیار کمتر است.

در حاشیه بازدید معاون امور زنان ریاست جمهوری ایران از یک مرکز نگهداری از زنان آسیب دیده، اعلام شد که تعداد زنان کارتن‌خواب در ایران به شکل تصاعدی در حال افزایش است.


اکبر رجبی، مدیرعامل موسسه طلوع بی‌نشان‌ها که یک سازمان مردم‌نهاد برای حمایت از کارتن‌خواب‌ها در ایران است، با اعلام آماری از زنان کارتن‌خواب گفته است: «در تهران ۵۰۰ زن کارتن‌خواب وجود دارد. چهار سال قبل تعداد زنان کارتن‌خواب ۲۰۰ نفر بود اما این آمار به صورت تصاعدی در حال افزایش است و ما باید تلاش کنیم که مشکلات این افراد را سامان دهیم.» با این حال این آمار از آماری که پیش‌تر از سوی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اعلام شده بود بسیار کمتر است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش داده که آمار ۵۰۰ زن کارتن‌خواب، در جریان بازدید معاون امور زنان در دولت ایران از سرای مهر‌بانو اعلام شده است. این مرکز یک مرکز رایگان نگهداری ویژه زنان آسیب دیده اجتماعی است که در بهمن ماه افتتاح ‌می‌شود.

شهیندخت مولاوردی بازدید از این مرکز را در چارچوب برنامه‌های دولت به منظور جلب مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی برای توانمندسازی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی اعلام کرده است.

ماه گذشته همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی، اعلام کرده بود که پنج درصد کارتن‌خواب‌های تهران زن هستند. این آمار معادل حدود ۷۰۰ نفر از حداقل ۱۵ هزار کارتن خواب است که پیش‌تر شهردار تهران در یکی از مصاحبه‌های خود به آن اشاره کرده بود.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران هم آبان‌ماه امسال تعداد کارتن‌خواب‌های زن در تهران را سه هزار نفر اعلام کرده بود و گفته بود که تاکنون گرمخانه‌ای برای این زنان در نظر گرفته نشده است.

همچنین رضا جهانگیری فرد، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز مدتی قبل گفته بود که در هشت سال گذشته، عمده آمار زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب شهر تهران به زنان سالمند تعلق داشته است.

او با اشاره به اینکه میانگین سن زنان کارتن‌خواب شهر به ۱۷ و ۱۸ سال کاهش یافته، گفته بود که به صورت موردی هم پیش آمده که فردی با سن کمتر از ۱۵ سال نیز در شهر تهران کارتن‌خواب شود.

در حالی که اعلام شده سرای مهربانو برای ۷۰ نفر تجهیز شده، ولی مسئولان آن اعلام کرده‌اند که این مرکز قابلیت پذیرش ۲۵۰ زن آسیب دیده اجتماعی را نیز دارد. با وجود این، این آمار با رقم بالای زنان کارتن‌خواب و آسیب دیده تهران همخوانی زیادی ندارد.

محمد نصر اصفهانی، مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور، در حاشیه بازدید معاون امور زنان ریاست جمهوری از این مرکز گفته است: «راه اندازی سرای مهربانو یک اقدام پیشگیرانه است و زنانی که قرار است در آن نگهداری شوند بعضا دچار خشونت خانگی شده‌اند.»

با وجود تلاش برای جلب مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی، این مقام مسئول در بهزیستی ایران تاکید کرده: «مسئولیت دو مکان به هیچ‌وجه به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود، یکی از آن‌ها شیرخوارگاه و دیگری مراکز آسیب‌های اجتماعی است.»

در ایران جمع‌آوری افراد کارتن‌خواب، غربالگری و ساماندهی آن‌ها وظیفه شهرداری است. کارتن‌خواب‌های متکدی و بی‌خانمان را کمیته امداد اسکان می‌دهد و اگر معلول باشند یا مشکلات روحی داشته باشند، بهزیستی آن‌ها را اسکان‌ می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 82

    […] […]

  • Majid

    خواب آرامی در ایران  = یک رویا چه کارتنی و چه غیر کارتنی!!