ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس موساد خبر مخالفت با افزایش تحریم‌های ایران را تکذیب کرد

به دنبال اظهارات مقامات دولت آمریکا مبنی بر اختلاف موساد و دولت اسرائیل بر سر تحریم بیشتر ایران، رئیس موساد این ادعا را نادرست خواند.

به دنبال اظهارات مقامات دولت آمریکا مبنی بر اختلاف موساد و دولت اسرائیل بر سر تحریم بیشتر ایران، رئیس موساد با انتشار یک بیانیه، محالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران را تکذیب کرد.

دولت بارک اوباما و دولت بنیامین تنانیاهو بر سر افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران باهم اختلاف دارند

بر اساس گزارشی که روز ۲۱ ژانویه / دوم بهمن در بلومبرگ منتشر شد، مقامات امنیتی موساد با دولت بنیامین نتانیاهو بر سر سیاست‌های دولت اوباما در رابطه با تحریم‌های جدید علیه ایران اختلاف دارند. تحلیل‌گران امنیتی موساد به مقامات کنگره و دولت آمریکا گفته‌اند که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، مذاکرات قدرت‌های غربی با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را با شکست مواجه خواهد کرد.

به دنبال این گزارش، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل بیانیه‌ای از قول تامیر پاردو، رئیس موساد منتشر کرد که در آن پاردو گزارش بلومبرگ را تکذیب می‌کند.

رئیس موساد تأیید می‌کند که در ملاقات با مقامات آمریکایی در  ۱۹ ژانویه /۲۹ دی، در باره تحریم‌های قدرت‌های غربی علیه ایران صحبت کرده است.

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو آمده است: «بر خلاف آنچه گزارش‌شده، رئیس موساد نگفته است که با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است. بلکه رئیس موساد در این جلسه تأکید کرده است که این تأثیر استثنایی تحریم‌ها تحمیل‌شده به ایران در سال‌های اخیر بوده که ایران را به میز مذاکره آورده است.»

بیانیه دفتر نتانیاهو،  واکنش به صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا جان کری است که چهارشنبه ۲۱ ژانویه از قول یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل عنوان کرد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مانند این است که بر روند مذاکرات «نارنجک پرتاب شود».

بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو تنها از قول رئیس موساد نوشته شده و به این مسئله اشاره نمی‌کند که منظور جان کری، کدام مقام امنیتی اسرائیل است.

ادعای بلومبرگ مبنی بر اختلاف بین موساد و نتانیاهو بر سر ایران

به گفته بلومبرگ، تحلیل‌گران امنیتی اسرائیل به طور خاص در رابطه با لایحه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نگران‌اند. این لایحه که توسط مارک کرک (جمهوری‌خواه) و رابرت مندز (دموکرات) نوشته شده، پیشنهاد می‌دهد که اگر توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های غربی تا پایان ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن، حاصل نشد، و اگر  تهران پایبند به تعهدات خود نماند، فشار تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد.

اوباما در سخنرانی عصر سه‌شنبه ۲۰ ژانویه/اول بهمن‌ماه خود مقابل کنگره، در توضیح دیپلماسی کشورش در قبال ایران تأکید کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای دستاوردهایی داشته‌اند و اگر  کنگره بخواهد لایحه کرک-مندز را قانونی کند، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

جان باراسو سناتور جمهوری‌خواه که هفته گذشته با یک هیئت کنگره به دیدن مقامات اسرائیلی از جمله تحلیل‌گران موساد رفته است، صحبت‌های کری را در مورد شکاف بین موساد و دولت اسرائیل بر سر ایران با صراحت تأیید نمی‌کند و می‌گوید: «ما با تعدادی از مقامات دولتی اسرائیل در سطوح مختلف ملاقات کردیم که می‌توان گفت دیدگاه‌های مشابه نداشتند.»

گزارش بلومبرگ همچنین از دو مقام آمریکایی دیگر نام می‌برد که تأیید می‌کنند مقامات موساد به دولت اوباما هشدار داده‌اند که تحریم‌های جدید علیه ایران منجر به سقوط مذاکرات با این کشور می‌شود.

«جروزالم پست» از قول مقامات اسرائیلی در اورشلیم نوشته است که گزارش بلومبرگ که قصد دارد شکاف بین نخست‌وزیر اسرائیل و سازمان اطلاعاتی موساد را بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برجسته کند، بازی سیاسی کاخ سفید است. جروزالم پست نوشته است که این «انتقام دولت اوباما» از کنگره جمهوری‌خواه برای دعوت از نخست‌وزیر اسرائیل بدون مشورت با کاخ سفید است.

نخست‌وزیر اسرائیل قرار است  روز سوم ماه مارس با نمایندگان کنگره آمریکا دیدار داشته باشد. کاخ سفید به برنامه‌ریزی برای این دیدار که به دعوت جان بونر، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو در مجلس صورت گرفته، اعتراض کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.