ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با قدرت‌گرفتن حوثی‌ها، عمليات آمريکا عليه القاعده در يمن متوقف شد

دو مقام ارشد آمريکايی گفته‌اند سقوط دولت تحت حمايت واشنگتن در يمن به دست شورشيان حوثی، به فلج‌شدن کارزار ضدتروريسم آمريکا انجاميده‌است.

پس از تسخير پايتخت يمن به دست شورشيان شيعه، ايالات متحده نيز وادار به توقف فعاليت‌های خود عليه القاعده در يمن شده‌است.

استعفای دولت در يمن، ترس از کشيده‌شدن فقيرترين کشور عربی به سوی جنگ داخلی را افزايش داده است

خبرگزاری «رويترز» در گزارش اختصاصی خود، به نقل از دو مقام ارشد آمريکايی نوشت که سقوط دولت تحت حمايت واشنگتن در يمن به دست «شورشيان حوثی که تحت حمايت ايران قرار دارند»، به «فلج‌شدن» کارزار ضدتروريسم آمريکا انجاميده‌است.

ايالات متحده پيش از اين فعالانه عليه القاعده در جزيره‌العرب، قدرتمندترين شاخه‌ کنونی شبکه القاعده که در نواحی مرکزی يمن مستقر است، وارد عمل شده‌بود. با اين وجود، سه مقام رسمی آمريکايی به رويترز خبر دادند که استعفای ناگهانی رئيس‌جمهوری، نخست‌وزير، و هيئت وزيران باعث توقف تمام عمليات‌های به‌قول آنها «ضدتروريستی» آمريکا از جمله پرواز پهپادها شده‌است.

به گفته مقام‌های آمريکايی، سقوط دولت در يمن باعث شده‌است تا ترس از کشيده‌شدن فقيرترين کشور عربی به سوی جنگ داخلی افزايش يابد.

اوباما، باز هم تحت فشار

بر اساس گزارش رويترز، توقف فعاليت‌ها در يمن به نقطه ضعف ديگری در کارنامه باراک اوباما بدل شده و سياست‌های او در قبال خاورميانه و استراتژی‌های «ضدتروريستی» دولت او را زير سوال برده‌ است. به گفته منتقدان، دولت اوباما با تکيه بر قدرت جنگی پهپادها و همکاری با شرکای متزلزل خارجی همچون دولت ساقط‌ شده‌ يمن، قصد داشت تا از فرستادن نيروی زمينی برای جنگ با پيکارجويان مسلح در خارج از مرزهای آمريکا احتراز کند.

در سال ۲۰۱۴، ۱۹ حمله پهبادهای آمريکايی به اهدافی در يمن به کشته‌شدن ۱۲۴ پيکارجو و چهار غيرنظامی انجاميد. آخرين حمله پهپادها در ششم دسامبر ۲۰۱۴ روی داد که به کشته‌شدن شش پيکارجوی القاعده انجاميد.

توقف فعاليت‌های دولت آمريکا عليه القاعده در جزيره‌العرب در حالی رخ می‌دهد که اين گروه مسئوليت حمله جنجالی ماه جاری به دفتر مجله «شارلی ابدو» در پاريس را برعهده گرفت. در عين حال، برخی مقام‌های آمريکايی به رويترز گفته‌اند که وضعيت جاری در يمن به شدت آشفته و آشوبناک است و توقف در فعاليت‌های ضدتروريستی برای ارزيابی اوليه از موقعيت و شرايط کنونی بوده‌است.

«مرگ بر آمريکا»

دولت عبد ربه منصور هادی در حالی کناره گرفت که از سوی آمريکا به عنوان «مدل موفق» در همکاری عليه «تروريسم دولت اسلامی» (داعش) از آن ياد می‌شد.

شورشيان حوثی که روز پنج‌شنبه به کاخ رياست‌جمهوری وارد شدند و کنترل پايتخت را در دست گرفتند، شورشيانی شيعه‌مذهب، و نيز دشمن القاعده در جزيره‌العرب و دولت اسلامی هستند.

اما حوثی‌ها که حامی اصلی آنها دولت ايران است، مخالف نفوذ آمريکا نيز هستند. جمعه ۲۳ ژانويه هزاران نفر از حوثی‌ها در صنعا به راهپيمايی پرداختند، در حالی‌که بر پلاکاردهايشان نوشته بودند: «مرگ بر آمريکا! مرگ بر اسرائيل!»؛ شعاری که پيش از هر چيز يادآور راهپيمايی‌ها در تهران است.

دولت آمريکا تأييد کرده‌است که روز پنج‌شنبه، ۲۲ ژانويه، تمام کارکنان خود را از سفارت آمريکا در صنعا، پايتخت يمن، خارج کرده‌است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    مشاوران شیخ اوباما کی هستند؟ ظریف و شمعخانی و.....؟!