ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک فعال مدنی در آذربایجان شرقی

ناصر عبدالحسین‌زاده، فعال مدنی آذربایجانی که دو سال پیش نیز به خاطر تبلیغ حفظ ارزش‌های زبان مادری بازداشت شده ‌بود، بار دیگر دستگیر شده است.

یک فعال مدنی به نام ناصر عبدالحسین‌زاده که پیش از این به دلیل فعالیت در راه حفظ زبان مادری زندانی شده بود، در تبریز بازداشت شده است.

ناصر عبدالحسین‌زاده

به‌گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناصر عبدالحسین‌زاده ساکن شهرستان پارساآباد مغان است و در تبریز خدمت سربازی خود را سپری می‌کند. او  شنبه ۴ بهمن‌ در محل خدمت خود، با حکم جلب مأموران نیروی انتظامی، دستگیر و به مراجع قضایی شهرستان پارساآباد تحویل داده شد.

بنا به این گزارش عبدالحسین‌زاده پس از انتقال به شهر محل سکونت خود و پس از یک روز بازداشت، یکشنبه ۵ بهمن‌ به زندان مشگین‌شهر منتقل شده است.

او پیش‌تر، در دوم اسفند ۹۳، "روز جهانی زبان مادری"، به همراه سعید حسینی و  هنگام پخش اعلامیه‌هایی به مناسبت این روز در پارساآباد مغان دستگیر و پس از یک ماه بازداشت در اداره اطلاعات به قید وثیقه آزاد شده بود.

سازمان يونسکو از سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوريه را "روز جهانی زبان مادری" نام‌گذاری کرده، تا دولت‌ها و شهروندان جهان را به دادن اهميت بيشتر به تدريس زبان مادری در مدارس فراخواند.

این دو فعال آذربایجانی در آذر ٩٣ به اتهام تبلیغ علیه نظام به صورت غیابی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

در حالی‌که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و سفر به شهرهای آذربایجانی و دیگر شهرهای غیرفارس‌نشین وعده تحقق آموزش به زبان مادری را داده بود، دولت یازدهم تاکنون کوچک‌ترین اقدام عملی در جهت آموزش زبان مادری انجام نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرداد

    از کارکنان رادیو زمانه متشکرم که اخبار مربوط به فعالان ملی و مدنی را در دستور روز خود قرار داده اند. آفرین به شما عزیزان. مهرداد

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 82

    […]  بازداشت چند ساعته نرگس محمدی سحام نیوز ۶ بهمن ۱۳۹۳ عصر روز یکشنبه نرگس محمدی که قرار بود همراه محمد نوریزاد و علی سیف زاده با خانم کلاودیا روت، نایب رئیس پارلمان آلمان در هتل اسپیناس تهران ملاقات داشته باشد، در مقابل ورودی این هتل در بلوار کشاورز بازداشت و به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات برده شد. نرگس محمدی در انتظار دادگاه: تفهیم سه اتهام پس از هفت بار اخطار واحضار برای فعالیت‌های مدنی بازداشت زهرا خندان روزنامه نگار در تهران بازداشت یک فعال مدنی در آذربایجان شرقی […]

  • چنگیز

    یاشاسین آزربایجان یاشاسینتورک میللتی تورک دیلی اولن دییل اوزگه دیله دونن دییل

  • قنبر

    دولت فجیع فارسی ونژاد پرستان فارس حواسشان باشد که بد جور در آتش تبعیضها وحق کشی های قوم آذری خواهند سوخت این کارها نه تنها مربوط به این رژیم بلکه مربوط به 100 سال اخیر است که هر قومی در ایران علی الخصوص آذری زبانان در این کشور به شدت با تبعیض مواجه اند و حتی تمامی منابع معدنی وثروت آذربایجان ایران توسط این بیشرفا به غارت برده میشوند دریغ از اینکه کوچکترین سرمایه گذاری در این استانهای محروم وبا بیکاری بالا انجام دهند ما آذری ها حقمون میخواهیم ماهم میخواهیم در این مملکت روزنامه آذری داشته باشیم شبکه تلویزیونی و رسانه داشته باشیم ماهم میخواهیم به زبان خودمان تحصیل کنیم و درس بخوانیم ما هم میخواهیم بودجه این مملکت بر حسب جمعیت استانها باشد این کارها هیچگاه انجام نشده است اینا کمترین حقی است که روحانی میتواند انجام دهد