ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان محیط زیست صدور مجوز شکار پرندگان برای اتباع خارجی را تکذیب کرد

در هفته‌های اخیر چندین شکارچی غیرمجاز از کشورهای همجوار که برخی از آن‌ها مجوزی از اداره محیط زیست هرمزگان داشتند به همراه تعدادی از پرندگان نایاب مانند هوبره و شاهین دستگیر شدند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران دادن مجوز به شکارچیان کشورهای عربی برای شکار پرندگان نایاب در ایران را تکذیب کرد.

حضور شکارچیان کشورهای همسایه برای صید پرندگان نایاب در ایران پرسش‌برانگیز شده است

احمد علی کیخا، معاون این سازمان، روز دوشنبه ۶ بهمن اعلام کرد این سازمان هرگز به یک فرد خارجی مجوز شکار در ایران نمی‌دهد.

کیخا اخبار منتشر شده در مورد دادن مجوز رسمی از سوی این سازمان به شکارچیان کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حضور در ایران و صید پرندگان نایابی مانند شاهین و هوبره را تکذیب کرد.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، تنها به ۳ استان کشور آن هم به دلیل مسایل معیشتی و عادت های فرهنگی مردم مجوز شکار داده شده است. در این دستور العمل‌ها، استان خوزستان و استان سیستان و بلوچستان مجوز شکار پرندگان کوچک مثل گنجشک را دریافت کرده‌اند.

پیش‌تر گزارش‌های مختلفی در مورد حضور شکارچیان عرب در ایران منتشر شده بود. روزنامه «شرق» در ۵ بهمن گزارش داد ٩ شکارچی غیرمجاز تبعه کشورهای امارات و قطر حین شکار پرنده حفاظت‌شده هوبره در ایران دستگیر شدند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز پیش‌تر اعلام کرده بود ماموران انتظامی پاسگاه دولت آباد شهرستان ارزویه استان کرمان ۲ دستگاه خودرو حامل اتباع خارجی را متوقف و از آن ۶ بهله پرنده نایاب شاهین کشف کردند. به گفته صفرزاده، از خودروی این افراد مقداری گوشت پرنده که به نظر گوشت هوبره می‌آمد نیز کشف شد.

با این‌حال به گفته مدیرکل محیط زیست کرمان، این افراد با خود مجوزی از سوی اداره محیط زیست استان هرمزگان داشتند که به آن‌ها اجازه جا به جایی شاهین‌ها را در محدوده آن استان می‌داد.

هوبره یکی از پرندگان نایاب در ایران است

پس از آن احمد نبوی، مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص مجوز حمل شاهین که برای اتباع اماراتی صادر شده بود گفت: اداره محیط‌زیست هرمزگان بدون هماهنگی با سازمان مرکزی نسبت به صدور مجوز جابه‌جایی شش‌ بهله شاهین اقدام کرده بود.

این پرندگان تحت حفاظت معاهده «منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض» یا معاهده سایتیس قرار دارند.

در ۲۷ دی ماه نیز  ماموران محیط زیست کرمان در محدوده سیرجان ۵ شکارچی غیرمجاز شامل ۳ قطری و ۲ ایرانی را به همراه چند هوبره دستگیر کردند.

گزارش دیگری از استان کرمان حاکی از دستگیری ۷ نفر از اتباع کشور قطر در نخستین هفته دی ماه در استان فارس به همراه شکار غیر مجاز بود.

گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد همه ساله و به هنگام فصل مهاجرت، شکارچیان غیر مجاز از کشورهای مجاور به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران سفر می‌کنند و با پرداخت پول به رابطان داخلی و محلی به شکار پرندگان نایاب می‌پردازند.

در سال‌های اخیر واگذاری مجوز شکار به اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایران بسیار حساسیت برانگیز شده است.

در سال ۱۳۹۰ نیز اخباری مبنی بر اعطای مجوز پرورش پرندگان شکاری در منطقه حفاظت شده بهرام گور به سرمایه‌گذاران کشورهای عربی اعتراض‌های زیادی برانگیخت. این اخبار حاکی از آن بود که سرمایه‌گذاران امارتی می‌توانند در محدوده‌ای به وسعت سه هزار هکتار پرندگانی مانند هوبره را پرورش داده و در همان محدوده به شکار آن‌ها بپردازند.

سازمان حفاظت محیط زیست در دولت محمود احمدی نژاد اعطای این مجوزها در ایران به اتباع خارجی را تکذیب کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جریمه شکار یوزپلنگ ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد | کمیته حفاظت از محیط زیست

    […] […]

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . حکومت برای چپاول و غارت از هیچ گزینه ای نمی گذرد .......