ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر مجارستان همدستی مجارها در هولوکاست را به‌رسمیت شناخت

ویکتور اوربان برای نخستین بار اعتراف کرد: صدها هزار نفر از مجارهای یهودی توسط نازی‌ها و با کمک پلیس مجارستان به اردوگاه مرگ آشویتس منتقل شدند.

در هفتادمین سالگرد آزادی آشویتس، بزرگترین اردوگاه مرگ و کار اجباری در دوران حکومت نازی‌های آلمان، ویکتور اوربان رئیس‌جمهور مجارستان برای نخستین بار همدستی مجارها در انتقال یهودیان این کشور به آشویتس را اعلام کرد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان هولوکاست را یک «فاجعه ملی برای مجارها» دانست.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، ویکتور اوربان در مراسم یادبودی که به‌مناسبت هفتادمین سالگرد آزادی آشویتس در یک گورستان یهودی برگزار می‌شد این کلمات را بر زبان راند: «ما وقتی که می‌بایست کمک می‌کردیم، بدون عشق و نااستوار بودیم.»

ویکتور اوربان از حزب راستگرای FIDESZ (اتحادیه مدنی مجارستان) از ۲۰۱۰ تاکنون سمت نخست‌وزیری مجارستان را بر عهده دارد.

اوربان اعلام کرد روز سه‌شنبه (۲۷ ژانويه / ۷ بهمن) دولت مجارستان در مراسم یادبود قربانیان آشویتس که با حضور مقامات کشورهای مختلف برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

او گفت: «آن‌چه در میان این گورها دیده می‌شود غیرقابل تصور است که ۷۰ سال پیش چه بر ما گذشت.» اشاره او به راهی است که «از رفتار دوستانه با یهودیان قهرمان در جنگ جهانی اول به اردوگاه‌های مرگ» انجامید.

به‌گفته رئیس‌جمهور مجارستان بسیاری از مجارها به جای گزینشی مثبت، تصمیم غلط را برگزیدند؛ «اقداماتی شرم‌آور به جای محترم».

او تأکید کرد که هولوکاست یک «فاجعه ملی برای مجارها» بوده است.

در وب‌سایت سالگرد آزادی آشویتس آمده است که حدود ۶۰۰ هزار یهودی مجاری در جریان هولوکاست کشته شدند. بیشتر آن‌ها توسط نازی‌ها با کمک پلیس مجارستان به آشویتس منتقل شدند. حدود ۴۳۰ هزار نفر از یک میلیون و  ۳۰۰ هزار نفری که در آشویتس کشته شدند یهودیان مجاری بودند.

اردوگاه آشويتس در سال ۱۹۴۵ به وسيله نيروهای ارتش شوروی آزاد شد.

پیش از این، در میانه ماه ژانویه، یهودیان مجاری در کنیسه‌های بوداپست سالروز آزادسازی گتوهای یهودی در پایتخت مجارستان را گرامی داشتند. این گرامیداشت اما جنجال‌برانگیز شد. بسیاری از گروه‌هایی که مراسم را سازماندهی کرده بودند هرگونه کمک مالی دولت اوربان را رد کردند. آن‌ها نخست‌وزیر را متهم می‌کردند که همدستی دولت مجارستان با نازی‌ها در انتقال یهودیان به اردوگاه‌های مرگ را پیش‌پاافتاده قلمداد می‌کند اما دولت این اتهام را رد کرد.

مراسم ویژه هفتادمین سالگرد آزادی آشویتس

مراسم جهانی یادبود قربانیان کشتار آشویتس، در هفتادمین سالگرد آزادی آن، روز سه‌شنبه در این مکان برگزار می‌شود.

در این مراسم ۳۰۰ تن از بازماندگان آشویتس که اکنون سالمند هستند یاد کسانی را که نتوانستند از این اردوگاه جان زنده به‌در برند گرامی خواهند داشت. رهبران ۴۰ کشور جهان، از جمله یواخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان در این مراسم شرکت خواهند کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این برنامه شرکت نخواهد کرد.

«بوندستاگ»، مجلس آلمان روز سه‌شنبه مراسم ویژه‌ای به همین مناسبت برگزار کرد و رئیس‌جمهور آلمان در این مراسم سخن گفت.

همچنین در اورشلیم (بیت‌المقدس)، نیویورک، پراگ و شهرهای دیگر نیز یاد قربانیان هولوکاست گرامی داشته خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.