ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تفریح پشت میله‌های زندان قصر فقط برای مردان

باغ موزه قصر به مناسبت دهه فجر از خبرنگاران مرد دعوت کرده شبی را در زندان قصر مانند یک زندانی بگذرانند. این بخشی از یک برنامه تبلیغی‌ست که از آبان ۹۳ آغاز شده است.

باغ موزه قصر به مناسبت دهه فجر از خبرنگاران مرد دعوت کرده است که شبی را در زندان قصر مانند یک زندانی بگذرانند. دعوت از خبرنگاران مرد بخشی از یک برنامه تبلیغی‌ست که از آبان ۹۳ آغاز شده است.

۹ نویسنده از ۱۰ نویبسنده‌ای که برای یک برنامه تبلیغاتی به زندان قصر دعوت شدند

خبرگزاری فارس گزارش داده است که محمد رضا سعیدی، مدیر باغ موزه قصر قصد دارد به مناسبت دهه فجر یک سمپوزیم نقاشی در زندان قصر برگزار کند. او همچنین از خبرنگاران مرد دعوت کرده که چنانچه مایل‌اند حداقل ۱۲ ساعت در زندان قصر زندانی شوند، تقاضانامه‌هایشان را برای مدیریت باغ موزه قصر بفرستند. از میان متقاضیان چند خبرنگار مرد دستچین می‌شوند.

هدف از این برنامه گرامیداشت خاطره زندانیان سیاسی پیش از انقلاب بهمن است. سعیدی به خبرگزاری فارس گفته باغ موزه را تجهیز کرده‌اند و برای مثال تعدادی چرخ خیاطی قدیمی را که  ۶۰ سال پیش زندانیان زندان قصر با آن‌ها کار می‌کردند در خدمت این مجموعه قرار داده‌اند.

بسیاری از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب زنان دانشجو بودند. فاطمه ملکی، یکی از زنان زندانی مسلمان می‌گوید پیش از انقلاب در زندان قصر حدوداً هزار زن زندانی بودند. اشرف دهقانی، یکی از این زندانیان بود که با همکاری فاطمه موسوی و ناهید جلال‌زاده موفق شد به عنوان تنها زندانی سیاسی در تاریخ ایران از زندان قصر بگریزد.

پیش از این ۱۴ آبان ماه سال جاری مدیریت باغ موزه قصر از ۱۰ نویسنده دعوت کرده بود که به عنوان زندانی شبی را پشت میله‌های زندان قصر به صبح برسانند. همه این نویسندگان مرد بودند. نوشته‌های آنان در وزارت ارشاد در دست بررسی است و اگر مجوز بگیرد، ممکن است در دهه فجر منتشر شود.

نخستین بار در آبان ماه سال جاری مدیریت زندان قصر اطلاع داد که دو هزار متر مربع از فضای زندان قصر را به یک هتل تبدیل کرده است. معماری زندان قصر تغییر نکرده و هدف این است که گردشگرانی که در پی فضاهای متفاوت‌اند، در این هتل – زندان اقامت کنند.

بیشتر بخوانید: هتل «زندان قصر»

به گفته مدیر باغ موزه قصر، گردشگران می‌بایست ابتدا فرمی را پر کنند. سپس اعلام می‌کنند که مایل‌اند بازداشت شوند. مسئولان هتل آنگاه مانند مأموران انتظامی گردشگران را بازداشت می‌کنند، غذا و ساعت‌های هواخوری آن‌ها را تعیین می‌کنند و به آن‌ها این احساس را می‌دهند که به راستی زندانی شده‌اند. مدیر باغ موزه قصر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه‌داران و کارشناسان گردشگری خواسته است که برای تحقق این طرح با این مؤسسه همکاری کنند.

اما ظاهراً این طرح تاکنون از نظر گردشگری توفیق چندانی به دست نیاورده است.

هتل لیبرتی در بوستون آمریکا، هتل مالمزون در آکسفورد انگلستان، هتل لونگهولمن در استکهلم، پایتخت سوئد، هتل – زندان سلطان احمد در استانبول، هتل – زندان کاروستا در لتلند، و هتل هت‌آرستیویس در شهر روئرموند هلند، زندان‌هایی‌ هستند که به یک هتل تبدیل شده‌اند.

هتل – زندان‌های جهان با چند تصویر:

زندان قصر در ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ با ۱۹۲ سلول برای ۸۰۰ زندانی توسط رضا شاه پهلوی افتتاح شد. فرخی یزدی، تقی ارانی و بزرگ علوی از زندانیان سرشناسی‌اند که در زمان پهلوی اول در زندان قصر محبوس بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمانی

    «... اشرف دهقانی... موفق شد به عنوان تنها زندانی سیاسی در تاریخ ایران از زندان قصر بگریزد.» لازم است به فرار زندانیان توده ای در سال ۱۳۲۹ از زندان قصر نیز اشاره بشود.