ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر اوباما به ریاض با یک هیأت بلندپایه امنیتی

رئیس جمهوری آمریکا به جای بازدید از «تاج محل» به ریاض سفر کرد. بهای نفت و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه از مهم‌ترین موضوعات مذاکره اوباما با پادشاه عربستان است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سفرش به هند را نیمه‌کاره گذاشت و به جای بازدید از «تاج محل» همراه با تنی چند از مقامات بلندپایه آمریکا وارد ریاض شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان در فرودگاه ریاض به پیشواز رییس جمهور آمریکا و همسرش رفت.

باراک اوباما و ملک سلمان به مدت چهار ساعت با هم مذاکره خواهند کرد

در سفر رییس جمهور آمریکا به ریاض هیأتی متشکل از ۳۰ مقام بلندپایه امنیتی او را همراهی می‌کنند: جان کری (وزیر خارجه)، جان او برنان (رییس سازمان سیا)، ژنرال لوید جی آستین (رییس فرماندهی مرکزی آمریکا).

کاندولیزا رایس و جیمز بیکر (وزرای خارجه سابق آمریکا) که در عربستان سعودی مورد احترام مقامات این کشورند و از نفوذ و اعتبار برخوردارند سه نفر از مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا و همچنین جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه که از مهم‌ترین منتقدان سیاست خارجی باراک اوباما به شمار می‌آید، در این سفر رییس جمهور آمریکا را همراهی می‌کنند.

در دوران ریاست جمهوری اوباما رابطه ایالات متحده آمریکا با عربستان سعودی بی‌تنش نبوده است. اکنون باراک اوباما پس از مرگ ملک عبدالله، با چنین هیأتی از مقامات بلندپایه‌ امنیتی برای ادای احترام به ملک سلمان به ریاض سفر کرده و امید دارد که موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور از میان برداشته شوند.

از سال ۱۹۴۵ تاکنون عربستان سعودی مهم‌ترین متحد ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌آید: عربستان نفت تأمین می‌کرده و آمریکا در ازای نفت، امنیت این کشور را تضمین می‌کرده است.

پشتیبانی رییس جمهور آمریکا از «بهار عربی» برخلاف خواست و میل ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان سعودی، خودداری آمریکا از سقوط حکومت حسنی مبارک در مصر، رابطه آمریکا با سوریه و ایران و دخالت عربستان در یمن و لیبی از موضوعات مورد اختلاف دو کشور است.

باراک اوباما و هیأت بلندپایه‌اش قصد دارند با ملک سلمان و مشاوران او به مدت چهار ساعت مذاکره کنند. بهای نفت خام و تسلیح پرشتاب‌تر مخالفان بشار اسد در سوریه از مهم‌ترین موضوعات مورد مذاکره در ریاض است. یکی دیگر از موضوعات مورد بحث دموکراسی و حقوق بشر در عربستان خواهد بود.

باراک اوباما در گفت‌و‌گویی که «سی ان ان» با او در آستانه سفرش به ریاض انجام داده، گفته است: «بیشتر وقت‌ها موضوع حقوق بشر متحدان ما را آزرده می‌کند. گاهی لازم است با در نظر داشتن ملاحظات امنیتی در مقابله با تروریسم و ثبات منطقه، لحن صحبت با آن‌ها درباره حقوق بشر را تعدیل کنیم.»

ملک سلمان، پادشاه عربستان هم به بهبود روابط این کشور با آمریکا علاقه دارد. او محمد بن نایف، شاهزاده ۵۵ ساله سعودی و از طرفداران آمریکا را به عنوان وزیر کشور منصوب کرده است. نایف فرماندهی عملیات ضد ترور عربستان در هماهنگی با مقامات امنیتی آمریکا را به عهده داشته و با سیاست‌های باراک اوباما در خاورمیانه به خوبی آشناست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.