ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: ۳۵ هزار دختر، بازمانده از تحصیل

سهیلا جلودار زاده، مشاور وزیر صنعت مدعی شده که «پیش از این در حوزه آموزش به سطح رفع تبعیض جنسیتی رسیده بودیم، اما در دو دوره گذشته این دستاوردها از بین رفت.»

بر اساس آماری که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان و خانواده ارائه کرده است، ۳۵ هزار دختر در ایران از تحصیل بازمانده‌اند.

سهیلا جلودار زاده، روز چهارشنبه هشتم بهمن ماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این آمار را ارائه کرده اما به طور مشخص نگفته که دلیل بازماندن این دختران از تحصیل چیست.

او در عین حال تأکید کرده است که «طی دوره گذشته، تنها با بزرگ کردن واژه خانواده و نه خود نهاد خانواده، به بخش‌های اساسی و زیر بنایی مسأله زن و توسعه بی‌توجهی شده است.»

خانم جلودار زاده گفته که «پرداختن به مسائل زنان در برنامه ششم توسعه از این جهت اهمیت خاصی پیدا کرده که در دو دوره گذشته به مسائل زنان آن‌چنان که باید و شاید پرداخته نشده و مسائل زنان مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.»

ترویج ازدواج و فرزند‌آوری زنان در سنین پایین که خود مانعی برای ورود آنان به دانشگاه و جامعه محسوب می‌شود، سیاستی بوده که در سال‌های گذشته توسط حکومت ایران ترویج شده است و به نظر می‌رسد زنان حتی اگر به سیاست‌های حکومت تن ندهند، باز ناچار به تحمل تبعیض در تحصیل، انتخاب شغل و در نتیجه حضور در عرصه‌های علمی و تخصصی کشور باشند.

از سوی دیگر، گزارش سال ۲۰۱۴ مجمع جهانی اقتصادی، ایران را از نظر شکاف جنسیتی و از زاویه مشارکت اقتصادی و فرصت‌های برابر برای زنان در رده ۱۳۹، از نظر امکانات آموزشی در رده ۱۰۴، از نظر سلامت در رده ۸۹ و از زاویه تصمیم‌های کلیدی اقتصادی در رده ۱۳۵ قرار داده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتحادیه زنان کارگر اما گفته:‌ «در حوزه زنان ابتدا باید خرابی‌های به وجود آمده را ترمیم کرد و سپس در راستای پیشرفت و توسعه، اقداماتی نهادینه شود تا به بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به افق ترسیم شده برسیم.»

سهیلا جلودار زاده خود سال‌ها نماینده مجلس ایران بوده است. او عضو شورای مرکزی خانه کارگر، عضو دفتر سیاسی و مسئول سازمان‌های حزب اسلامی کار، عضو جمعیت زنان جمهوری اسلامی، مدیر‌کل مدارس خارج از کشور و مسئول تدوین سیاست‌های کلان نظام در مورد خانواده در کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نیز هست. ریاست اتحادیه زنان کارگر را هم او بر عهده دارد.

جلودار زاده مدعی شده که «پیش از این در حوزه آموزش به سطح رفع تبعیض جنسیتی رسیده بودیم، اما در دو دوره گذشته این دستاوردها از بین رفت.»

او به نقش احتمالی دولت‌ها و مجالس پیشین در تبعیض‌های موجود علیه زنان اشاره‌ای نکرده است.

به نظر می‌رسد با انتشار نامه انتقادی محمد‌رضا رحیمی، معاون اول دولت پیشین، خطاب به محمود احمدی‌نژاد، جریان ‌انتقاد از دو دولت پیشین به ریاست احمدی‌نژاد، جانی تازه گرفته است اما سیاست‌های کلان حوزه زنان معمولاً بر اساس صحبت‌ها و نظرات علی خامنه‌ای، رهبر ایران تنظیم و تبیین می‌شود.

رهبر ایران در چند سال اخیر پیوسته خواستار افزایش جمعیت کشور شده است و از این که سیاست‌ کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در طول دهه هفتاد با تأیید خود او اجرا شده، ابراز ندامت و پشیمانی کرده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اما معتقد است که ایران «در ارتباط با اهداف هزاره سوم در دو بخش آموزش و سلامت» کاملاً موفق بوده و توانسته به پیشرفت مطلوب در شاخص‌های حوزه بهداشت و آموزش زنان دست یابد، اما «در سال‌های گذشته همین دو حوزه نیز دستاورد‌های خود را از دست داده است.»

او با انتقاد از سهمیه‌بندی رشته‌ها در دانشگاه‌ها هم گفته است: «در سطح دانشگاه‌ها نیز با ایجاد سهمیه‌بندی سعی شد که از پیشرفت تحصیلی و علمی زنان جلوگیری شود که البته این طرح نتوانست موفق عمل کند.»

او درباره این‌که چطور این طرح نتوانسته موفق عمل کند، توضیحی نداده است.

رئیس اتحادیه زنان کارگر اما با اشاره به مسأله فقر، اشتغال و مشارکت سیاسی زنان در برنامه ششم توسعه نیز گفته است: «نپرداختن به این مسائل باعث افزایش ناهنجاری‌ها و مفاسد مختلف از جمله انواع بزهکاری و فروپاشی نهاد خانواده می‌شود که دوبرابر شدن تعداد زنان سرپرست خانوار در طول سال‌های گذشته از نتایج این‌گونه بی‌توجهی‌هاست.»

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان اشتغال در میان زنان کمی بیش از ۱۳ درصد است. براساس این آمار، نرخ بیکاری در میان زنان دو برابر و نیم مردان است.

به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در برنامه ششم توسعه ایران باید به جمعیت دو و نیم میلیون نفری زنان سرپرست خانوار که با فرزندانشان به چهار تا پنج میلیون نفر می‌رسند، به عنوان یک موضوع خاص توجه شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.