ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«عوضی‌ها» متحد شوید

مهران خرد - اینگونه سخن گفتن همراه با هتاکی، آنهم نه به جناح های سیاسی، بلکه، به بخش بزرگی از مردم کشور حاکی از چیست؟

دشنام پراکنی امثال احمد جنتی دبیر شواری نگهبان قانون اساسی جهموری ولایت فقیه در سپهر سیاسی برساخته روحانیون حاکم چیز جدیدی نیست. در سخنان آقایان علم الهدی، شجونی، سالک، خاتمی، صدیقی، . . . و حتی مقام رهبری هم نمونه هایی از این دست سخن گویی با مخالفان دیده می شود. آنچه که هتاکی های اخیر دبیر شواری نگهبان قانون اساسی را برجسته تر کرده است، موضوع سخنان وی و واکنش های فراوانی است که در داخل و خارج از کشور به آن نشان داده شده است.

موضوع رفع حصر آقایان موسوی و کروبی، و خانم زهرا رهنورد برخلاف میل جناح های تندرو همچنان داغ است. همه تلاش های نظام ولایت فقیه در چند سال اخیر نیز نتوانسته این مطلب را به موضوعی حاشیه ای و کم اهمیت تبدیل کند. از طرفی بی پروایی های تندروهایی که در این چند سال به صورت یک جانبه در این زمینه گفته اند و حکم اعدام آنها را هم صادر کرده اند، مجالی برای به حاشیه رفتن این ماجرا باقی نگذاشته است. توده خس و خاشاک برخاسته از پس انتخابات 88 همچنان خواب اقتدارگرایان را آشفته کرده تا بدان پایه که آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی نظام ولایت فقیه را هم عصبانی نموده.

در مقابل ادعای احمد جنتی که بخش بزرگی از مردم را به مثابه چهار تا عوضی (1) می بیند، شاید بتوان سکوت کرد، شاید بشود پرسید حضرت آیت الله مگر در قرآن نیامده ” بندگان خداى رحمان کسانى هستند که در روى زمین به فروتنى راه مى ‏روند. و چون جاهلان آنان را مخاطب سازند، به ملایمت سخن گویند (2)”، چگونه است که حضرتعالی مجتهد طراز اول،آیت الله، ملبس به لباس روحانیت، تابع ولایت فقیه، قاضی مورد وثوق تشکیلات نظام، و از استوانه های ام القرای اسلام خود به این دستور صریح قرآنی عمل نمی کنید؟

اینکه در میانه درگیری های جناح های سیاسی هر کس تمایل داشته باشد طرف مقابل را کم اهمیت نشان داده و تعداد و جایگاه طرفداران خود را بزرگ تر جلوه دهد قابل درک است اما اینگونه سخن گفتن همراه با هتاکی آنهم نه به جناح های سیاسی بلکه بخش بزرگی از مردم کشور حاکی از چیست؟ به نظر می رسد که تندورهای ولایتمدار اینک پس از اطمینان از ناتوانی اصلاح طلبان در مقابله با زیاده خواهی های خود، یک گام به جلوتر آمده و مستقیما مردم را خطاب قرار می دهند. پس از زمنگیر کردن یکساله وزارت خانه ای که گمان می رفت به دست اصلاح طلبان بیفتد، پس از سنگ اندازی های متعدد به وزیر امور خارجه، و وادار کردن وزارت ارشاد به عقبگردهای متعدد، اینک نوبت چنگ و دندان نشان دادن مستقیم به مردم رسیده است. توصیه ای که می توان به احمد جنتی کرد اینکه حضرت آیت الله قدم رنجه فرموده و کمی به میان همین عوضی ها بیایند تا هم تعدادشان را دقیقتر بشمارند و هم مطالبات واقعی شان را بشناسند.

تندورهایی که احمد جنتی یکی از سخنگویان بی پروای آنهاست، گام به گام پیش آمده و تلاش می کنند تا پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری دوباره ماشین تهمت و هتاکی را به راه بیندازند. در ماه های گذشته فتنه به شاه کلیدی تبدیل شده که جناح تندرو حاکمیت از آن برای باز کردن همه درهای بسته بهره برده، استیضاح کرده، همایش برپا کرده، بیانیه داده، و تا صدور حکم اعدام هم پیش رفته است. اینک که پایمردی رهبران در حصر جنبش سبز برنامه های تواب سازی را خنثی کرده و بی اعتنایی مردم به تبلیغات حکومتی جناح تندرو حاکمیت را خسته کرده است، حمله مستقیم به مردم شاید تنها راهی باشد تا همفکران احمد جنتی احساس حضور موثر در صحنه را حفظ کرده فضای ترس و وحشت را حفظ کنند.

از طرفی به نظر می رسد که احمد جنتی و همفکرانشان واکنش اقشار مختلف مردم را در محاسبات خود وارد نکرده اند، همانسان که تعداد معترضان به خود و حامیان محصور شدگان را نیز برآورد نکرده اند. به راه افتادن کمپین های متعدد در فضای مجازی (3) تنها بخشی از کوه اعتراضاتی است که علیه این نوع دشنام پراکنی ها برخاسته است. روزهای اخیر کافی است در میان مردمی کوچه و خیابان بود و لابلای صف های اتوبوس و نانوایی و در جمع های مردم واکنش واقعی به این سخنان را سنجید. به این ترتیب واهمه تندروها از تقاضای حسن روحانی برای وراجعه به رفراندوم رسمی نیز قابل درک می شود، جمعی که همواره حضور مردم در راهپیمایی هایی چون 22 بهمن را نشانه اقبال آنها به خود می دانند، و گردآوری همه وابستگان به خود در راهپیمایی 9 دی سال 1388 را یک پیروزی قلمداد می نمایند، از تلاش روحانی برای به میدان آوردن رسمی مردم به عنوان رفراندوم چنان وحشتزده شده اند که گویا وی درخواستی خلاف قانون را مطرح کرده.

اما باید از دبیر شورای نگهبان تشکر کرد. دشنام گویی های مکرر وی همچنان به مردم ایران یادآوری می کند که جناح اقتدارگرای ذوب شده در ولایت مطلقه فقیه بنای درس گرفتن از اشتباهات مهلک خود ندارد. آنها دریافته اند که نجات کشور بزرگ ایران از لبه پرتگاه جنگ و نابودی نیازمند صبوری بر هتاکی های این گروه ترمز بریده است، اما کمپین های متعدد در فضای محازی و نفرتی که روزهای اخیر در میان مردم از این نوع سخن پراکنی های دیده می شود نشانه این است که همواره همه اقشار مردم صبور نخواهند ماند چنانچه احمد جنتی در روزهای اخیر گوشه ای از این بی تابی را شاهد بوده، اما اگر این عوضی ها ! متحد شوند و شیوه دیگری در پیش گیرند دیگر دشنام گویی چازه ساز نخواهد بود.

پی‎‌نوشت:
1) احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز شنبه (۴ بهمن/ ۲۴ ژانویه) در سخنرانی خود در گردهمایی موسوم به “همایش سراسری ستادهای دهه فجر انقلاب اسلامی” گفت، شکستن حصر “حرف چهار تا آدم عوضی است”.
2) وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا، سوره فرقان آیه 63
3) “من هم عوضی ام” ، توئیتر
موج هشتگ “من هم ‌عوضی‌ام” در اعتراض به احمد جنتی، دویچه وله

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن افشار

    منهم عوضی ام !