ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قدیمی‌ترین گروه حقوق بشری روسیه در دادگاه تبرئه شد

«Memorial» (یادبود) مهم‌ترین گروه حقوق بشری روسیه بر اساس رأی دادگاه قانون اساسی مسکو می‌تواند به فعالیت قانونی خود ادامه دهد. وزارت دادگستری این نهاد را به دادگاه کشانده بود.

دادگاه قانون اساسی مسکو انحلال «Memorial» (یادبود) مهم‌ترین گروه حقوق بشری روسیه را که توسط وزارت دادگستری این کشور درخواست شده بود، رد کرد.

دفتر گروه حقوق بشری «مِمُریال» در مسکو

نمایندگان این قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی روسیه از این حکم دادگاه استقبال کردند. یان راچینسکی، مسئول «مِمُریال» حکم دادگاه را پیروزی «عقل سلیم» خواند و اولگ اُرلُو، همکار وی رأی دادگاه را نتیجه «حمایت‌های گسترده جامعه» دانست.

اِلا پامفیولوا، کمیسر حقوق بشر کرملین نیز از رأی دادگاه اظهار خرسندی کرد و به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: «امیدوارم قدیمی‌ترین سازمان حقوق بشری روسیه به فعالیت خود ادامه دهد.»

وزارت دادگستری دادخواست خود علیه «ممریال» را بر ساختار این گروه تنظیم کرده بود. زیر پوشش «ممریال» حدود ۵۰ ارگان دیگر فعالیت داشتند اما این گروه سپس ساختار خود را متمرکز کرد.

نماینده وزارت دادگستری در دادگاه گفت: «همه موارد نقض [قوانین در مورد وضعیت سازمان‌های غیردولتی] به‌طور کامل حذف شدند.»

اقدامات مقامات روسی در مورد گروه «ممریال» انتقادات شدیدی را در جهان برانگیخت.

نمایشگاهی از نامه‌های زندانیان سیاسی دوران حکومت استالین که توسط «ممریال» در مسکو برگزار شد.

«ممریال» در سال ۱۹۸۹ توسط مخالفانی همچون آندری ساخاروف، برنده جایزه نوبل صلح با هدف زنده نگه داشتن یاد قربانیان سرکوب دوران حکومت شوروی بنیاد گذاشته شد.

«ممریال» جنایات آن دوران را که به نام اتحاد جماهیر شوروی صورت گرفته بود فهرست‌بندی کرده و بر احترام به حقوق بشر در روسیه نظارت می‌کند.

مقامات روسیه در دو سال اخیر بر سر راه فعالیت این گروه و گروه‌های دیگر حقوق بشری، محیط زیستی و همچنین نهادهای مدنی موانعی ایجاد کردند و با تصویب قوانینی برخی از آن‌ها را «عامل خارجی» دانستند.

«ممریال» در ماه مارس ۲۰۱۳ مورد بازرسی مأموران امنیتی و مالیاتی روسیه قرار گرفته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.