ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«از سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر به مهاجران داخل کشور افزوده‌ شده»

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادعا کرده که در ۳۳ سال گذشته، ۳۳ میلیون مهاجر وارد ایران شده‌اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اعلام کرده که در ۳۳ سال گذشته، ۳۳ میلیون مهاجر وارد ایران شده‌اند. تعدادی از این مهاجران از کشور خارج شده‌اند اما عده‌ای هنوز در داخل ایران هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی: «وضع همه پناهندگان در دنیا مانند وضع پناهندگان ساکن در ایران نیست و بسیاری از پناهندگان دنیا، از حق بهداشت و درمان و آموزش محرومند.»

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که عزیز کاظمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در همایش «مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان» که امروز پنج‌شنبه، نهم بهمن‌ماه برگزار شده، جمهوری اسلامی ایران را از جمله کشورهایی دانسته که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که برای کشورهای همسایه رخ داده، همواره پذیرنده پناهندگان بوده‌است.

او این ادعا را که گفته می‌شود «جمهوری اسلامی مهاجر‌پذیر نیست»، رد کرده و گفته: «از سال گذشته تاکنون ۱۰۰ هزار نفر به مهاجران داخل کشور ما افزوده‌ شده و این در حالی است که ما می‌توانستیم این افراد را نپذیریم.»

با این حال مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور تأکید کرده که هر گونه ورود و خروج به داخل کشور باید بر اساس قوانین صورت گیرد و گفته: «ما نمی‌پذیریم هر کس از هر جایی که دوست دارد به اسم مهاجر وارد کشور شود و قوانین ما را نپذیرد.»

او همچنین مدعی شده که ایران کرامت انسانی پناهندگان را رعایت می‌کند و هیچ‌کس حق ندارد شرایط زندگی عادی و طبیعی افراد را مگر به دلایل قانونی و جزایی از آن‌ها سلب کند.

با وجود این ادعا، پناهندگان به ایران که عموماً از کشورهای افعانستان و عراق می‌آیند، از شرایط خود راضی نیستند اما این مقام مسئول می‌گوید که وضع پناهندگان در ایران مناسب است: «وضع همه پناهندگان در دنیا مانند وضع پناهندگان ساکن در ایران نیست و بسیاری از پناهندگان دنیا، زنان و کودکان آن‌ها از حق بهداشت و درمان و آموزش محرومند.»

این در حالی است که وضعیت مهاجران افغان در ایران، با استانداردهای بین‌المللی تطابق ندارد.

چندی پیش، فاطمه اشرفی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، گفت که رسیدگی به مشکلات پناهندگان در ایران در اولویت‌های نخست مسئولان کشور قرار ندارد و این مسئله می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، جامعه ایران را دچار «چالش‌های جدی» کند.

مشکلات پناهندگان در ایران

براساس آمارهای موجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم افغانستان بدون مهارت حرفه‌ای و کارت اقامت در ایران زندگی می‌کنند. مشکلات پناهندگان افغان در ایران گسترده است و وضعیت اشتغال و بهداشت کارگران مجاز و غیر مجاز افغان، پر مشکل.

مرداد ماه گذشته، تصاویری از فهرست مشاغل چهارگانه مجاز برای مهاجران افغان در ایران منتشر شد. این تصاویر به بخشنامه‌هایی مربوط می‌شد که در آن‌ها «مشاغل چهارگانه که الزاماً توسط اتباع افغان مجاز انجام می‌شود» فهرست شده‌ بودند. این مشاغل به چهار گروه «کوره‌پزخانه‌ها»، «کارهای ساختمانی»، «کارهای کشاورزی» و «دیگر گروه‌ها» تقسیم شده‌اند.

تمام مشاغل گنجانده‌شده، مشاغل یدی و کم‌درآمد هستند. کارگران افغان در شرایطی مشغول کار در این مشاغل هستند که از کمترین خدمات بهداشتی بهره می‌برند.

علاوه بر این، ‌مردان افغان که با زنان ایرانی ازدواج می‌کنند، نمی‌توانند درخواست تابعیت ایرانی کنند و فرزندان حاصل از اینگونه ازدواج‌ها ‏‏‏با موانع جدی برای کسب تابعیت روبه‌رو هستند.

رفتارهای ضد خارجی هم بسیاری از مهاجران و پناهندگان افغان را آزار می‌دهد. گروهی از مردم ایران نیز از حضور افغان‌ها در ایران ناراضی هستند و این اعتراض را با اعمال خشونت نسبت به پناهندگان نشان می‌دهند، اما دولت ایران برای محافظت از افغان‌ها ‏‏‏در برابر خشونت‌های ‏‏‏فیزیکی ناشی از برانگیخته شدن احساسات ضد خارجی در ایران و نیز مجازات مرتکبان اینگونه اعمال، گام‌های کافی برنمی‌دارد و مرتب اخباری از نحوه برخورد مردم بومی با مهاجران و پناهندگان افغان منتشر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    و دهها میلیون تحصیکرده از ایران مهاجرت کرده اند......