ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله داعش به شهر نفت‌خیز کرکوک

تنها چند روز پس از آزاد شدن کوبانی، شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» به کرکوک حمله کردند. بغداد نیز شاهد انفجارهای خونین بود.

شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) حمله جدیدی را علیه شهر کرکوک، در شمال عراق آغاز کردند. آن‌ها چند خودروی بمب‌گذاری‌شده را منفجر کردند و در نزدیکی نیروهای امنیتی کرد عملیات انتحاری انجام دادند.

پیشمرگه‌های کرد پس از حمله روز جمعه «دولت اسلامی» به کرکوک

در این حمله چندین پیشمرگه کرد، از جمله یک فرمانده پیشمرگه جان باختند. افزون بر این، منابع خبری کردستان از زخمی شدن دست‌کم ۴۰ نفر خبر دادند. یکی از این حملات با انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در مرکز کرکوک و در نزدیکی یک پاسگاه پلیس انجام شد. همچنین جنگجویان «دولت اسلامی» به یک هتل خالی حمله برده و از آن‌جا به سوی خیابان‌های اطراف شلیک کردند.

به‌گفته منابع کردستان، نیروهای امنیتی کرد سپس به این محل حمله کرده و کنترل آن را در دست گرفتند.

شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در این حمله از مه غلیظی که بامداد جمعه ۳۰ ژانويه / ۱۰ بهمن بر کرکوک و اطراف آن گسترده بود، استفاده کردند.

این یورش در حالی صورت می‌گیرد که تنها چند روز از شکست سنگین نیروهای «دولت اسلامی» در کوبانی می‌گذرد. پس از گذشت بیش از چهار ماه نبرد در این شهرِ واقع در مرز سوریه و ترکیه، سرانجام نیروهای کرد در آغاز هفته موفق شدند شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» را از کوبانی برانند.

بیشتر بخوانید: کوبانی آزاد شد

کرکوک در آغاز حملات نظامی «دولت اسلامی» به عراق در تابستان ۲۰۱۴ حدود یک میلیون نفر جمعیت داشت. مقامات دولت خودمختار کردستان عراق خواهان پیوستن این شهر به اقلیم کردستان هستند. این موضوع اما به دلیل ساکنان عرب و ترکمن این شهر، در عراق مورد مناقشه است.

در سال گذشته میلادی ارتش عراق به دلیل حمله شبه‌نظامیان «دولت اسلامی»، از کرکوک عقب‌نشینی کرد. از آن زمان پیشمرگه‌های کرد از این شهر دفاع می‌کنند. در ماه‌های اخیر بسیاری از عراقی‌ها برای حفظ جان خود از دست نیروهای «دولت اسلامی» این شهر را ترک کرده‌اند.

در بغداد نیز «دولت اسلامی» دست به اقدامات تروریستی زد. دو انفجار در بازاری در بغداد دست‌کم جان ۴۴ نفر را گرفت و حداقل ۷۰ نفر را زخمی کرد. ابتدا یک مهاجم انتحاری خود را منفجر کرد و زمانی که نیروهای امدادگر به محل انفجار آمده بودند همدست او انفجار دوم را انجام داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    شبه نظامیان شیعه عراق متهم به قتل عام سنی ها شدند عبدالله جبوری (23 ساله)، یکی از ساکنان روستای بروانه در استان دیاله گفت که روز دوشنبه این هفته، شبه‌نظامیان شیعه که واحدهای ارتش را در جنگ با نیروهای دولت اسلامی - داعش - همراهی می‌کردند، پس از تصرف این روستا و مناطق اطراف آن، بیش از هفتاد تن از غیرنظامیان غیرمسلح را به طور دستجمعی به قتل رساندند. خبرگزاری رویترز به نقل از تعدادی از "شاهدان عینی" نوشته است که افراد مسلحی که بر خودروهای نظامی سوار بودند ده‌ها تن از مردان ساکن این منطقه را دستگیر کردند و سپس حدود هفتاد نفر را از میان آنان انتخاب کرده و در نقاط مختلف، از جمله محل گردآوری زباله روستا، با شلیک گلوله کشتند