ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکایت نمایندگان مجلس از وزیر علوم به کمیسیون اصل ۹۰

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰، نمایندگان استان تهران به دلیل «اظهارات و اقدامات هنجارشکن» دو استاد دانشگاه تهران، از وزیر علوم شکایت کرده‌اند.

یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، از شکایت گروهی از نمایندگان مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت حسن روحانی خبر داده است.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران از جمله کمیسیون‌هایی است که با عنوان «تخصصی» از آن‌ها یاد می‌شود. این کمیسیون وظیفه محول شده به مجلس در اصل ۹۰ قانون اساسی ایران را انجام می‌دهد.

در اصل ۹۰ قانون اساسی ایران آمده‌ است: «هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایت‌ها رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضاییه مربوط است، رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب، نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد، به اطلاع عامه برساند.»

مشخص نیست که امکان دسترسی عموم مردم به کمیسیون اصل ۹۰ و اعضای آن چقدر است و این کمیسیون تا چه اندازه در انجام وظیفه‌اش موفق بوده است.

مصطفی افضلی فرد، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ اما گفته است که شکایت نمایندگان استان تهران از محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «به علت اظهارات و اقدامات هنجارشکن دو استاد دانشگاه‌های تهران است.»

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران پیوسته زیر فشار منتقدان تندروی حکومتی بوده است. آنان این وزاتخانه را متهم به حمایت از «فتنه‌گران» می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) افضلی فرد در توضیح آنچه که اظهارات و اقدامات هنجار‌شکن نامیده شده، گفته است: «دو استاد از دانشگاه‌های تهران با استفاده از پست الکترونیکی، اقدام به نشر برخی مطالب هنجارشکن و هتاکانه نسبت به دین اسلام، قرآن کریم و انقلاب اسلامی کردند که این موضوع با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.»

مشخص نیست که ایمیل‌های مورد اشاره این نماینده مجلس چگونه به دست نمایندگان شکایت کننده رسیده و معلوم نیست که روند شناسایی مالکیت این ایمیل‌ها چگونه و توسط چه مرجعی انجام شده است اما ایراد چنین اتهامایی علیه افراد در جمهوری اسلامی، معمولاً می‌تواند عواقب شدیدی به دنبال داشته باشد.

در طول سال‌های گذشته بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات با چنین اتهام‌هایی توقیف و پروانه فعالیت‌شان لغو شده است. نویسندگان و روشنفکران زیادی نیز به دلیل آن‌چه که توهین به اسلام و قرآن دانسته شده، زندانی یا مجبور به ترک ایران شده‌اند.

افضلی فرد گفته که به تازگی نشستی برای بررسی این پرونده برگزار شده است. در این نشست معاون وزیر علوم و مسئولان دانشگاه علم و صنعت حضور داشته‌اند و بر این اساس به نظر می‌رسد که این پرونده مربوط به دانشگاه علم و صنعت ایران است.

قرار است هیأت‌های بدوی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رسیدگی به اظهارات این دو استاد دانشگاه تشکیل شوند و این وزارتخانه نتیجه این نشست‌ها را تا سه هفته آینده به کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کند.

این نماینده مجلس گفته است: «در این جلسه مقرر شد که از اقدام هتاکانه و غیرقانونی این اساتید جلوگیری و با مسببان آن برخورد شود.»

او درباره نحوه برخورد با این دو استاد دانشگاه توضیح بیشتری نداده است.

در حالی که در طول دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، خبر‌های گسترده‌ای در مورد فشار بر استادان دانشگاه‌ها و اخراج یا بازنشسته کردن پیش از موعد آن‌ها منتشر می‌شد، با روی کار آمدن دولت یازدهم این فشار‌ها بیشتر بر بدنه وزارت علوم متمرکز شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.