ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سلحشوران فیس‌بوکی»؛ بریتانیا ارتش سایبری می‌سازد

تيپ ۷۷ ارتش انگلستان تلاش خواهد کرد تا خط کلی روايت‌های منتشرشده از خلال اخبار ۲۴ ساعته، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی توئيتر و فيس‌بوک را به کنترل خود درآورند.

ارتش بريتانيا در حال شکل‌دادن به تيپ جديدی از نيروهای ويژه‌ موسوم به سلحشوران فيس‌بوکی است. اين تيپ که «تيپ ۷۷‌ام» ارتش بريتانيا را تشکيل خواهد داد، از سربازان آشنا با شبکه‌های اجتماعی تشکيل خواهد شد و مسئول «جنگ غيرکشنده» است.

نام‌گذاری تيپ ۷۷ همچنين ادای دينی است به تيپ ۷۷ نيروهای چريکی بريتانيايی در جنگ جهانی دوم

به گزارش روزنامه انگليسی گاردين، سربازان تيپ ۷۷ در عمليات روان‌شناختی و استفاده از ابزارهای ارتباطی و شبکه‌ای جديد تخصص دارند تا در جنگ‌های غيرمتعارف در عصر ارتباطات به ايفای نقش بپردازند.

تيپ ۷۷ از ۱۵۰۰ سرباز «ممتاز» تشکيل خواهد شد و آغاز به کار آن از ماه آوريل سال جاری پيش‌بينی شده‌ است. پيش از اين، ارتش اسرائيل و آمريکا به‌ طريقی مشابه و به طور گسترده‌ وارد جنگ روانی شده‌اند.

بر اساس گزارش گاردين، تيپ ۷۷ جنگجویان سایبری تلاش خواهند کرد تا خط کلی روايت‌های منتشرشده از خلال اخبار ۲۴ ساعته، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی توئيتر و فيس‌بوک را به کنترل خود درآورند.

اين ابتکار عمل جديد حاصل کسب تجربه ارتش بريتانيا در عمليات‌های ضدشورش در کشور افغانستان است که در سال ۲۰۰۱ و پس از ۱۱ سپتامبر، از سوی آمريکا و متحدان‌اش مورد استفاده قرار گرفت.

در عين حال، بحران اوکراين و به‌طور خاص انضمام کريمه به روسيه، و نيز ظهور گروه  «دولت اسلامی» (داعش) در سوريه و عراق از ديگر دلايل اين تصميم دانسته ‌شده‌اند.

نام‌گذاری تيپ ۷۷ همچنين ادای دينی است به تيپ ۷۷ نيروهای چريکی بريتانيايی که طی جنگ جهانی دوم، عليه نيروهای ژاپنی در کشور برمه دست به عميات زدند و فرمانده آنها، وين‌گيت، با اتخاذ تاکتيک‌های غيرمتداول و جنجالی توانست تا در جنگی نامتوازن نيروی اشغال‌گر ژاپنی را به تغيير طرح‌های استراتژيک خود وادار کند.

ايران، جلوتر از بريتانيا

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ايران دست‌کم شش‌سال زودتر از بريتانيا وارد عرصه جنگ‌های روانی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

«ارتش سايبری ايران» نام گروهی از هکرهای طرفدار حکومت است که از سال ۱۳۸۸، عليه فعالان جنبش سبز و ديگر افراد و نهادهای مخالف دست به عمليات زده‌اند.

اگرچه به اين گروه به‌طور رسمی از سوی مقام‌های ايران اشاره‌ای نشده‌است، اما خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران، در سال ۱۳۸۸ با استناد به موسسه‌ای نظامی در آمريکا عنوان کرد که ايران يکی از پنج کشور قدرتمند دارای نيروی سايبری است و بودجه‌ای معادل ۷۶ ميليون دلار به ارتش سايبری خود اختصاص داده‌است. در اين گزارش عنوان شده‌بود که ارتش سايبری ايران ۲۴۰۰ سرباز دائم و ۱۲ هزار نفر سرباز ذخيره دارد و زيرمجموعه سپاه پاسداران ايران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.