ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران می‌خواهد به ائتلاف ضد بوکو حرام بپیوندد

در حالی که پنج کشور آفریقایی ائتلافی نظامی برای مبارزه با بوکو حرام تشکیل داده‌اند، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز برای پیوستن به این ائتلاف ابراز آمادگی کرد.

در حالی که پنج کشور آفریقایی ائتلافی نظامی برای مبارزه با بوکو حرام تشکیل داده‌اند، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز برای پیوستن به این ائتلاف ابراز آمادگی کرد.

ایران نیز در جلسه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا که برای مبارزه با گروه شبه‌نظامی بوکو حرام برگزار شد، شرکت کرد. 

پنج کشور عضو اتحادیه آفریقا توافق کرده‌اند که ۷۵۰۰ نفر نیروی نظامی را برای مقابله با اسلام‌گرایان جهادی بوکو حرام به منطقه شمال غرب نیجریه اعزام کنند.

روز شنبه ۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن، اسماعیل شرقی (Smaїl Chergui)، دیپلمات الجزایری و رئیس شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، خبر تشکیل ارتش ۷۵۰۰ سربازی و چند ملیتی را در راستای چهل‌و‌هشتمین جلسه این شورا تأیید کرد.

این ارتش در پی درخواست‌های سران دولت‌های آفریقایی برای برای پایان‌دادن به ناامنی‌هایی که تروریسم بوکو حرام ایجاد کرده، تشکیل شده است و قرار است نیروهای از پنج کشور غرب آفریقا، در شمال غربی نیجریه برای مبارزه با شبه‌نظامیان بوکو حرام مستقر شوند.

۵۴ رهبر کشورهای آفریقایی در نشستی دو روزه در پایتخت اتیوپی، آدیس آبابا شرکت کردند که روز شنبه ۳۱ ژانویه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری نیجریه (NAN) شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در این نشست، قطعنامه برای ایجاد ارتش ۷۵۰۰ نفری برای مبارزه با بوکو حرام تصویب کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در نشست رهبران کشورهای آفریقایی شرکت کرد و در کنفرانسی خبری گفت: «ایرانی که در رویارویی با گروه‌های تروریستی در خاورمیانه مسئولیت‌های بزرگی را متحمل شده، آمادگی آن را دارد تا با اتحادیه آفریقا برای مقابله با تروریسم همکاری کند.»

اسلام‌گرایان افراطی بوکو حرام حملات خود را به نیجریه در حالی افزایش داده‌اند که این کشور برای انتخابات ۱۴ فوریه ۲۰۱۵ آماده می‌شود.

موضع ایران در برابر اسلام تکفیری بوکو حرام و داعش

معاون وزیر امور خارجه ایران در صحبت‌هایش در آدیس آبابا، گروه‌های داعش و بوکو حرام را «دو روی یک سکه‌» خواند و دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی را به حمایت از گروه «دولت اسلامی» (داعش) متهم کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد که این دو گروه مثل هم افکار تکفیری تندروگرایانه‌ای دارند و «تهران از تلاش‌های کشورهای آفریقایی برای سرکوبی بوکو حرام حمایت می‌کند.»

امیرعبداللهیان از فرصت مطبوعاتی نشست شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا استفاده کرد و با محکوم کردم داعش تأکید کرد که «بحران سوریه باید به واسطه راه‌حل سیاسی حل و فصل شود.»

او در رابطه با حمله نظامی شیعیان یمن به پایتخت این کشور که موجب استعفای دولت عبد ربه منصور هادی شد (۲۲ ژانویه / دوم بهمن)، نفوذ القاعده یمن را دلیل فساد دولت و عامل فروپاشی دولت دانست و گفت: «القاعده در یمن تهدیدی علیه امنیت و ثبات است.» او در ادامه تصریح کرد که دولت انتقالی در یمن باید با حضور همه جناح‌های قدرت، از جمله شیعیان، تشکیل شود.

حمایت ‌بان کی مون از ائتلاف ضد بوکو حرام

دبیر کل سازمان ملل متحد‌، ‌بان کی مون از تشکیل اتحاد چندملیتی برای مبارزه با بوکو حرام ابراز خوشنودی کرد و گفت: «از تصمیم اتحادیه آفریقا برای تشکیل این گروه نظامی ضربتی، حمایت می‌کنم؛ این تصمیم با سیاست حقوق بشر سازمان ملل متحد سازگار است.»

بان کی مون در ادامه صحبت‌هایش به وضعیت یک میلیون نفر آواره جنگ داخلی نیجریه اشاره کرد و گفت: «تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باید در راستای محافظت از مردم شمال نیجریه و آنسوی مرزهای این کشور باشد. بیش از یک میلیون نفر آواره و پناهنده جنگی باید قادر باشند به خانه‌هایشان بازگردند. ما باید پیشروی این گروه تروریستی را متوقف کنیم.»

بوکو حرام در ماه آوریل ۲۰۱۴، پس از ربودن ۲۷۶ دانش آموز دختر در یک مدرسه شبانه روزی، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. خبرهای بعدی حاکی از این بود که شبه‌نظامیان جهادی این گروه، این دختران را برده جنسی خود کرده‌اند.

بمب‌گذاری‌های انتحاری در ماه‌های اخیر توسط کودکان، این ترس را ایجاد کرد که بوکو حرام از قربانیان آدم‌ربایی‌هایش به عنوان حمل کننده بمب استفاده می‌کند.‌ دبیر کل سازمان ملل متحد‌ با اشاره به این آدم‌ربایی‌ها، «آزادی فوری و بی‌قید و شرط» تمام افرادی که بوکو حرام ربوده است را خواستار شد.

در حال حاضر ۸۰ درصد از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آفریقا هستند.

از زمان شکل‌گیری بوکو حرام در آفریقا در سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۳ هزار نفر در جریان حملات این گروه جهادی کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • rozbeh

    بهتر بود در سر مقاله می نوشتید حکومت ایران نه ایران. مردم ایران حق دخالت در تصمیم گیری ها سیاسی کشور ندارند و حکومت ایران نماینده مردم ایران نیست.

  • too little too late

    http://www.iranglobal.info/node/42621 مردم کوبا قبلا امتحان کردند کمونیست را , آخرش به *** خوردن افتادند مردم ونزوئلا هم چپ پوپولیست را امتحان کردند حالا به انبار کردن کاغذ توالت افتاده اند مردم کامبوج آرشیتکت مارکسیست پل پت را امتحان کردند دیدید که چی شد مردم ما موسوی و بهزاد نبوی و پیشه وری و قاضی محمد را امتحان کردند به این روزی ا فتا دند که میبینید مردم عراق فقط چلبی را نداشتند جلال طالبانی کرد هم جزو آنها بود و حالا بارزانی فقط کمونیست ها و مذهبی ها ی متحد آنها امتحان داده را دوباره امتحان میکنند ضمنا این لحن صحبت کردن شما با مردم بیشتر شبیه حزب الله و سر بازجو شریعتمداری است تا منتقدینی که می خواهید آنها را خفه کنید به سر کچل ما هم از بس شما مارکسیست های روسی شیره مالیدید دیگر شیره نمی ماسد یک نگاهی به این رسانه ها بکن تا بفهمی آنکه از این رژیم اسلامی از شهریور ١٣٢٠ تا کنون حمایت کرده حزب توده و فدایی بوده اند این یونان شما هم ارزانی تان حلوا حلوا کنید . اما ا گر دهانتان شیرین نشد*** نئو لیبرالیسم را مقصر ندانید