ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برندگان جشنواره فیلم روتردام مشخص شدند

دو فیلم از آمریکای لاتین و یک فیلم از تایلند ببر طلایی روتردام را به دست آوردند. هدف جشنواره: امکان شناخته شدن اثر فیلمسازان کمتر شناخته شده.

چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام در هلند یکشنبه (۱ فوریه / ۱۲ بهمن) به پایان رسید. فیلم‌های برتر این جشنواره که از روز ۲۱ ژانویه آغاز شده بود، مشخص شده‌اند. در بخش فیلم‌های بلند که رقابت اصلی برای سه جایزه ۱۵ هزار یورویی امسال میان ۱۳ فیلم وجود داشت، سه فیلم موفق به دریافت ببر طلایی جشنواره شدند.

برندگان این دوره جشنواره فیلم روتردام؛ درخشش فیلم‌های آمریکای لاتین

«کار قرن»، ساخته «کارلوس کویینتلا»، کارگردان کوبایی، «نقطه‌ گریز» کاری از «جاکراوال تیتامرونگ» از تایلند و «ویدئوفیلیا» (عشق ویدیو) ساخته خوآن دانیل فرناندز مالرو، کارگردان پرویی برندگان این دور جشنواره روتردام بودند که درخشش فیلم‌های آمریکای لاتین در میان آن‌ها قابل توجه بود.

هیئت داوران چهل و چهارمین دور این جشنواره در بخش فیلم‌های کوتاه برندگان جایزه ببر طلایی را جمعه (۳۰ ژانویه / ۱۰ بهمن) اعلام کرده بود. این هیئت نام‌ فیلم‌های کوتاه برنده را نیز روز جمعه اعلام کرد.

از میان فیلم‌های کوتاه، «اشیاء» از بن ریورز، کارگردان بریتانیایی، «طلسم تب» از صفیه بالنعیم، فیلم‌ساز مراکشی‌تبار فرانسه و «سلامی به اجداد» ساخته بن راسل، برندگان ببر جشنواره روتردام معرفی شدند.

در این بخش از رقابت‌ها کارگردانان جوان برتری داشتند. این سه فیلم‌ساز، هر یک برنده جایزه‌ای ۳۰۰۰ یورویی به همراه یک دوربین حرفه‌ای دیجیتال از شرکت «کَنون» شدند.

همچنین در بخش فیلم‌های کوتاه «بدن ما» محصول مشترک صربستان و آلمان و ساخته دانیه کاملجن، فیلم‌ساز اهل صربستان، برای «جایزه‌ فیلم اروپا» برگزیده شده است.

گذشته و آینده جشنواره

معروف بوده که جشنواره روتردام در عصر تحول روزافزون رسانه‌ها، عرصه عمومی و سینما در این زمینه پیشرو و همگام با دگرگونی‌ها جذابیت خود را حفظ کرده است.

در سال‌های دهه‌ ۱۹۹۰ این جشنواره با اقدام‌های خود در مفهوم سینما و صنعت فیلم را گسترش داد. در آن زمان، نماهنگ‌ها و آثار تصویری در زمینه هنر مشبک‌نمایی (pixel art) وارد برنامه‌های جشنواره شدند.

برگزیدگان روتردام:

با وجود این، در حال حاضر بعضی از منتقدان سینمایی معتقدند که از اهمیت جشنواره روتردام کاسته شده. اَب زاخت، سینمایی‌نویس «اَلخمن داخبلاد» (Algemeen Dachblad)، روزنامه‌ هلندی گفته است که بسیاری از حرفه‌ای‌های عرصه‌ سینما دیگر لزومی نمی‌بینند که در این جشنواره حاضر شوند. از دید منتقدانی مانند وی از محبوبیت جشنواره نسبت به گذشته کاسته شده است.

طبق گزارش وب‌سایت «هالیوود ریپورتر»، نشریه تخصصی صنعت سینما، اَب زاخت همچنین گفته که از دید او فضای جشنواره بیش از حد حالت «تمجید از خود» یافته است. از دید او و بعضی دیگر از منتقدان سینما، جشنواره روتردام به سازماندهی مجدد و مدیر جدیدی غیر از روتخر ولفسون نیاز دارد. او پس از جشنواره امسال از سمت خود کنار خواهد رفت.

منتقدان جشنواره روتردام می‌گویند که شمار فیلم‌های مبهم در آن زیاد شده‌اند، به‌تدریج ستاره‌های سینمایی کمی در آن شرکت می‌کنند و این به معنی جذابیت کم‌تر برای رسانه‌هاست.

گزارش رادیو زمانه از جشنواره فیلم روتردام:


همچنین از دید آن‌‌ها بعد تجاری جشنواره هم دیگر مانند دوران آغازین رونق آن نیست که بتواند جذابیت تجاری داشته باشد، هر چند مسئولان جشنواره این ایرادها را رد می‌کنند.

در واکنش به چنین ایرادهایی روتخر ولفسون در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر گفته که هدف جشنواره روتردام این نیز هست که به فیلم‌سازان امکانی برای شناخته شدن اثرشان در میان علاقمندان سینما را بدهد.

مشخص نیست که جشنواره فیلم روتردام بتواند در آینده رونق بیشتری پیدا کند، اما از دید منتقدان، برای حفظ اعتبار و قابلیت رقابت آن با همتایان اروپایی خود مانند جشنواره‌های برلیناله، کن و ونیز، باید بیش از گذشته بکوشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.