ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استاندار کردستان: فضای سياسی استان بازتر شده است

استاندار کردستان می‌گويد به دليل نگاه امنيتی که ساير مناطق به اين استان دارند، کمتر کسی حاضر به سرمايه‌گذاری در کردستان می‌شود.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان می‌گويد فضای سياسی اين استان نسبت به قبل «بازتر و بهتر» شده اما به دليل نگاه امنيتی که ساير مناطق به اين استان دارند، کمتر کسی حاضر به سرمايه‌گذاری در کردستان می‌شود.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان: فضای مطبوعاتی استان نيز خيلی باز شده است

زاهدی در گفت‌وگو با روزنامه شرق، برای اين حرف خود شاهد می‌آورد و می‌گويد: «به‌عنوان مثال انجمن اسلامی معلمان که تا پيش از اين وجود نداشت، طی يک‌ماه گذشته شکل گرفته و فعاليت خود را آغاز کرده است.»

به گفته وی، «فضای مطبوعاتی استان نيز خيلی باز شده است و شايد من تنها استانداری باشم که تاکنون از هيچ نشريه‌ای شکايت نکرده‌ام، حتی وقتی به کردستان آمدم به يکی از فرمانداران که از يک‌نشريه محلی شکايت کرده بود، از او خواستم که شکايتش را پس بگيرد.»

زاهدی افزوده که به استان کردستان «نگاه امنيتی» ندارد اما می‌گويد: «يک ‌مشکل اساسی در استان کردستان وجود دارد و آن هم اين‌که متأسفانه به‌دليل ذهنيت بدی که نسبت‌ به اين مناطق وجود دارد، مردم ساير مناطق اينجا را منطقه‌ای امنيتی به حساب می‌آورند.»

استاندار کردستان همچنين گفت در حاکميت هم نگاه امنيتی به اين استان «وجود ندارد»، ادعايی که برخوردهای امنيتی با فعالان کُرد صحت آن را رد می‌کند.

زاهدی در عين حال می‌گويد: «اگر نگاه امنيتی را نسبت ‌به مردم تلقی کنيم، نگاه غلطی است. چون مردم کردستان مردمی هستند که اصيل‌ترين قوم ايرانی و آريايی هستند و در دوران دفاع مقدس پنج هزارو٤٠٠ شهيد داده‌اند.»

استاندار کردستان افزود: «کردها در طول تاريخ هميشه مرزداران خوبی برای ايران بوده‌اند. بنابراين به مردم نگاه امنيتی نداريم، اما جرياناتی که در آنجا فعاليت ضد امنيتی دارند، اگر بخواهند فعاليتی داشته باشند ما هم با آن‌ها امنيتی برخورد خواهيم کرد و اين‌ها حساب‌شان از مردم قطعاً جداست. »

عبدالمحمد زاهدی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که دولت حسن روحانی به‌رغم درخواست‌های مکرر فعالان اجتماعی و حتی نمایندگان کردستان در مجلس، حاضر نشد استاندار بومی برای این استان انتخاب کند. به نظر می‌رسید حسن روحانی با توجه به رأی بالایی که در این مناطق کسب کرده بود، استاندار به ویژه استان کردستان را از بین گزینه‌های پیشنهادی فعالان اجتماعی این منطقه انتخاب کند. اما این اتفاق نیفتاد و با تأخیر، عبدالمحمد زاهدی که بروجردی است استاندار کردستان معرفی شد.

زاهدی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو، آمار بيکاری در کردستان را ۲۸ درصد اعلام کرد و افزود به دليل «وجود نگاه امنيتی» ساير مناطق به اين استان، کمتر کسی حاضر به سرمايه‌گذاری در کردستان می‌شود. وی ابراز اميدواری کرد اين فضا بشکند.

استان کردستان از منابع غنی برای توسعه اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات برخوردار است اما عقب‌ماندگی تاريخی اين استان و عدم بهره‌برداری مناسب از ظرفيت‌های انسانی، امکانات و طبيعت آن، جايگاه اقتصادی آن را در ميان ديگر استان‌های ايران در رده‌های آخر قرار داده است.

کردستان اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و دامداری دارد و می‌توان گفت بيشترين نيروی انسانی اين منطقە در اين زمينە فعال است. هرچند که اين بخش همچنان بە شيوەای نيمە‌سنتی ادارە می‌شود و دولت‌های مختلف در جهت مکانيزە کردن آن گامی برنداشته‌اند.

زاهدی همچنين درباره فضای فرهنگی کردستان می‌گويد: «مردم کرد يک ويژگی‌های خاص فرهنگی دارند و مردمی هستند که به تفريح ‌و ‌شادی خيلی اهميت می‌دهند و ما تلاش کرده‌ايم زمينه اين کار نسبت ‌به گذشته فراهم‌تر شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.