ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردن به تلافی سوزانده شدن خلبانش، دو عضو القاعده را دار زد

پس از انتشار ویدیوی سوزانده شدن خلبان اردنی توسط داعش، انتقادات داخلی از حکومت اردن به ویژه از سوی قبایل سنتی بالا گرفت. اردن بلافاصله دو زندانی جهادی را اعدام کرد.

حاصل تقابل داعش با اردن در روزهای اخیر، زنده سوزاندن یک خلبان اردنی توسط داعش و به دار آویخته شدن دو جهادی توسط حکومت اردن بوده است.

تجمع مردم خشمگین در امان، پس از انتشار ویدیوی سوزاندن خلبان اردنی

ساعاتی پس از انتشار ویدیوی هولناکی که زنده زنده سوزاندن معاذ الکساسبه، خلبان اسیر اردنی توسط دولت اسلامی (داعش) را نشان می‌داد، اردن اعلام کرد دو زندانی اسلام‌گرای جهادی را به تلافی این اقدام به دار کشیده است.

این دو جهادی زندانی که هر دو عراقی بودند، صبح روز چهارشنبه به دار آویخته شدند. یکی از آن‌ها ساجده الریشاوی، زنی بود که داعش می‌خواست او را با خلبان اسیر معاوضه کند. ساجده از ۹ سال پیش در امان، پایتخت اردن، به جرم اقدام تروریستی زندانی و به اعدام محکوم شده بود.

نفر دوم نیز یک مرد عراقی به نام زیاد کاربولی و از اعضای ارشد القاعده بود که در سال ۲۰۰۸ دستگیر و به اعدام محکوم شد. هر دو نفر پیش از سحرگاه روز چهارشنبه ۴ فوریه در زندانی در ۷۰ کیلومتری امان به دار آویخته شدند.

رویترز از بالا گرفتن انتقادهای شدید در میان قبایل سنتی اردن علیه نظام سیاسی اردن، شخص پادشاه و خاندان هاشمی خبر داده است. قبایل که نقش اصلی را در حمایت از خاندان سلطنتی هاشمی ایفا می‌کنند، در هفته‌های اخیر و پس از به اسارت گرفته شدن معاذ الکساسبه توسط داعش، پادشاه را به دلیل هم‌پیمانی با آمریکا در نبرد با داعش مسئول حوادث اخیر دانشته‌ بودند.

ساجده الریشاوی، زنی که داعش می‌خواست او را با خلبان اسیر معاوضه کند

به گزارش رویترز، پس از انتشار ویدیوی کشته شدن معاذ الکساسبه، نیمه شب ۳ فوریه/۱۴ بهمن تجمعی در یکی از میادین اصلی امان شکل گرفت و گروهی از معترضان خشمگین با در دست داشتن تصاویر خلبان سوزانده شده خواهان انتقام و برخورد قاطع با داعش شدند.

در شهر الکرک، زادگاه معاذ الکساسبه در جنوب اردن، جمعیت خشمگین ضمن محکوم کردن دولت به بی عملی مقابل داعش و عدم تلاش برای آزاد کردن معاذ، به یکی از ساختمان‌های دولتی حمله کردند. اکنون حملات گروه‌های خشمگین به ساختمان‌های دولتی با دخالت سران قبایل متوقف شده است.

پس از بالا گرفتن اعتراض‌های داخلی، اردن روز سه شنبه اعلام کرد که خلبان اسیر حدود یک ماه پیش کشته شده و این ویدیو پیش‌تر ضبط شده است. پس از آن نیز بلافاصله خبر اعدام این دو جهادی زندانی اعلام شد.

پس از اعلام کشته شدن معاذ، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، سفر خود به ایالات متحده را ناتمام گذاشت و به کشورش بازگشت. او در پیامی ویدیویی اعلام کرد معاذ الکساسبه در راه میهن و اعتقاداتش کشته شده و یک قهرمان است.

پادشاه اردن گروه دولت اسلامی (داعش) را «تروریست‌های بزدلی» توصیف کرد که اعتقادات‌شان ربطی به اسلام ندارد. او از مردم اردن خواست اتحاد خود را برای مقابله با داعش حفظ کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوروش

    بجنایت سوزاندن خلبان اردنی سیار وحشیانه مشابه جنایان حکومت ایرانه.چندنکته1.هواپیماباموشکهای ارسالی ازروسیه وایران به حکومت سوریه وتوسط بشاراسدساقط شد. اداعش قدرت حمله و سقوط هواپیما را نداره ین حداقل حمایت حکومت تروریستی ایران از داعشه2.این فجایع سالهاستکه توسط رژیم ایران برای ازبین بردن اثرجرم انجام میشه.تجاوزبه دختران وسوزاندن اونهادر سالهای اول انقلاب مکررانجام میشد.تجاوزوسوزاندن جسدزهراکاظمی خبرنگارکانادایی باآهک فراموش شد.اگرداعش هم مثل جنایتکاران رژیم ایران با غصب کشوریک حکومت تشکیل میدادالان نمایندگانش درخارج از کشور مثل میمون لبخندمیردندوروابط بسیارخوبی بااروپاوامریکاداشت وچندتانامه فدایت شوم از اوباما دریافت کرده بود.داعش هم چندسالی فرصت میخوادمثل ایران جنایاتشو مخفی کنه.

  • بهنام

    امید است تمام جنایتکاران و تروریستهای اسلامی از علی خامنه ای در ایران گرفته تا بشار اسد جنایتکار و حسنک نصر در لبنان تا ابوبکر بغدادی در عراق نابود گردند و به زباله دان تاریخ بپیوندند .