ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«طرح پيشنهادی تازه در مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی»

ديپلمات‌های غربی می‌گويند بر اساس طرحی تازه، به ايران اجازه داده می‌شود تا غنی‌سازی اورانيوم را ادامه دهد اما بخش زيادی از آن را بايد به خارج از کشور منتقل کند.

دو ديپلمات غربی گفته‌اند که ايران و آمريکا در حال گفت‌وگو در مورد طرحی هستند که به تهران اجازه استفاده از تکنولوژی غنی‌سازی اورانيوم خود را می‌دهد اما توان ساخت سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

به گزارش آسوشيتدپرس، ديپلمات‌های نزديک به مذاکرات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، می‌گويند اين پيشنهاد اجازه می‌دهد که ايران ۱۰ هزار سانتريفيوژ فعال داشته باشد اما تهران بايد سانتريفيوژهای خود را به گونه‌ای طراحی کند تا اورانيوم غنی‌شده کمتری توليد کنند.

چنين توافقی می‌تواند به بن‌بست يک دهه گذشته در مورد تلاش‌ها برای محدود کردن فعاليت‌های هسته‌ای ايران پايان دهد.

ديپلمات‌ها می‌گويند هيچ تضمينی نيست که اين پيشنهاد بتواند به يک توافق منجر شود.

بر پايه اين پيشنهاد، ايران همچنين بايد متعهد شود تا اغلب اورانيوم غنی‌شده توليدی خود را به خارج از کشور منتقل کند تا توان اين کشور برای توليد بمب کاهش يابد.

ايران سال گذشته پيشنهاد داده بود که اگر اجازه پيدا کند فعاليت بيشتر سانتريفيوژها را حفظ کند، ميزان توليد آن‌ها را پايين می‌آورد اما در آن زمان آمريکا و ديگر قدرت‌های جهانی اين پيشنهاد را رد کردند.

در آستانه دو ضرب‌الاجل اواخر ماه مارس برای توافق درباره نکات کلی و ۳۰  ژوئن برای رسيدن به توافق جامع، هر دو طرف تحت فشار فزاينده‌ای قرار دارند.

شکست اين بار در مذاکرات می‌تواند به تلاش قانونگذاران بانفوذ آمريکا برای تصويب تحريم‌های بيشتر منجر شود.

روز دوشنبه نمایندگان مجلس ایران با تصویب طرح جدیدی دولت یازدهم را موظف کردند که در صورت اعمال هرگونه تحریم جدید از سوی آمریکا، به برنامه اقدام مشترک خاتمه دهد و مراکز غنی‌سازی اورانیوم را بدون هر گونه محدودیتی فعال سازد.

در این طرح «منع خروج هر گونه مواد غنی‌شده از کشور و عدم پذیرش محدودیت در مکان، سطح و مقدار ذخیره‌سازی مواد غنی‌شده»، از جمله مواردی هستند که نمایندگان مجلس ایران دولت را موظف به اجرای آن‌ها کرده‌اند.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴ / سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهايی دست پيدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئيه ٢٠١۵ / ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی يا سياسی دست يابند و در سه ماه بعدی، جزئيات توافق را نهايی کنند.

حجم غنی‌سازی اورانيوم، جدول زمانی لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق جامع، از مهم‌ترين اختلافات ايران و شش قدرت جهانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    دو طرف برداشتشان از توافق در تضاد است .  ۵+۱ عقیم سازی اتمی اینها را میخواهد و اینها  لغو انی تحریمها بدون دادن  هیچ گونه تعهدی  را میخواهند! توافق غیر ممکن !

  • بهنام

    تا خامنه ای و حامیان تهی مغزش در راس حکومت هستند هیچ توافق جامعی در کار نیست و حتی اگر به ظاهر هم توافقی انجام شود در اجرا دچار مشکلات عدیده خواهد شد و طرف ایرانی ساز خود را خواهد زد و زیر بار نخواهد رفت .