ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آل سعود متهم به حمایت از حملات یازدهم سپتامبر شد

زکریا موسوی از متهمان حملات ۱۱ سپتامبر که در آمریکا زندانی است می‌گوید برخی شاهزادگان مشهور سعودی مانند ترکی الفیصل، رییس سابق سازمان اطلاعات، از بن لادن حمایت مالی می‌کردند.

زکریا موسوی، از متهمان حمله ۱۱ سپتامبر و از اعضای القاعده، خاندان سلطنتی عربستان سعودی را متهم کرده است که از حملات تروریستی القاعده در آمریکا حمایت مالی کرده‌اند.

موسوی که هم اکنون در زندانی تحت تدابیر شدید امنیتی در آمریکا به سر می‌برد به وکلای خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر گفته است شاهزادگان سعودی میلیون‌ها دلار پول به القاعده داده بودند.

به گزارش رویترز، این عضو القاعده شهادت خود را روز سه‌شنبه گذشته در  اظهارنامه دادگاهی در منهتن که به درخواست  وکلای خانواده قربانیان برپا شده بود نوشته است. در این دادگاه خانواده قربانیان عربستان سعودی را به حمایت از القاعده متهم کرده‌اند. عربستان تلاش داشت تا چنین شکایتی به صورت رسمی صورت نگیرد.

به گفته زکریا موسوی، فهرست حامیان مالی القاعده در عربستان که از دهه ۹۰ میلادی کمک‌های خود را آغاز کرده‌ بودند، فهرستی است طولانی که شامل برخی از شاهزادگان بسیار سرشناس سعودی از جمله شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات نیز می‌شود. او همچنین گفته است اسامه بن لادن فهرست دقیقی از کسانی که به «جهاد» کمک می‌کردند را نگاه‌داری می‌کرد.

زکریا موسوی که به اتهام دست داشتن در طراحی حملات یازدهم سپتامبر دستگیر و به حبس ابد محکوم شده است، ۴۶ سال سن دارد و شهروند فرانسه است اما پدر و مادرش مراکشی بودند.

موسوی در دادگاه گفته است که پیش‌تر در قندهار با یکی از اعضای سفارت عربستان سعودی در آمریکا دیدار کرده بود. آن‌ها با یکدیگر نقشه کشیده بودند به واشنگتن بروند و نقطه‌ای را برای استقرار یک موشک انداز استینگر بیابند تا از آن‌جا به سوی هواپیمای حامل رییس جمهور آمریکا شلیک شود.

او همچنین گفته است بین مقامات ارشد سعودی و اسامه بن لادن ارتباطی شخصی برقرار بود. موسوی اعتراف کرده دوبار به عربستان سعودی سفر کرد تا نامه دست‌نویس بن لادن را به شاهزدگان سعودی، از جمله شاهزاده ترکی الفیصل، تحویل دهد.

پس از انتشار سخنان زکریا موسوی در دادگاه، سفارت عربستان سعودی در آمریکا اعلام کرد این اظهارات تنها برای خدشه‌دار کردن روابط آمریکا و عربستان بیان شده است و صحت ندارد. سفارت عربستان همچنین گفته است موسوی یک جنایتکار مجنون است که پیش‌تر وکلای خودش دلایلی مبنی بر روانی بودن او به دادگاه ارائه کرده بودند.

موسوی نخستبن بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ علیه خاندان سعودی در دادگاه شهادت داده بود اما اظهارات او تا این زمان علنی نشده بود. شهادت مجدد او و همچنین افشای شهادت پیشین‌اش پس از آن انجام شد که عربستان سعودی تلاش کرد پرونده شکایت خانواده قربانیان به دادگاه نرود.

خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، دولت عربستان سعودی و یک مؤسسه وابسته به دولت عربستان را متهم کرده‌اند که آگاهانه کمک‌های مالی و غیر مالی خود را در اختیار القاعده گذاشته‌اند تا در خاک آمریکا دست به حمله بزند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.