ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نصب سانتريفيوژهای بيشتر در صورت عدم توافق هسته‌ای»

یک مقام وزارت خارجه ایران می‌گوید که اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نهایی نرسد، دو طرف می‌توانند به مواضع سابق خود بازگردند و ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

مديرکل سياسی و بين‌المللی وزارت امور خارجه ایران گفته است چنانچه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به توافق نهایی نرسد، ایران می‌تواند به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

به‌گزارش راشا تودی، حميد بعيدی‌نژاد، مديرکل سياسی و بين‌المللی وزارت امور خارجه ایران، در نشست رسانه‌ای سفارت ايران در مسکو گفت: «اگر توافقی در اين موضوع صورت نگيرد، هر دو طرف می‌توانند به مواضع سابق خود بازگردند و ايران به توسعه برنامه هسته‌ای خود بر اساس تأمين منافع ملی ادامه خواهد داد.»

وی افزود: «در صورت نرسيدن به توافق هسته‌ای، ايران برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد و تعداد بيشتری سانتريفيوژ نصب خواهد کرد.»

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴/ سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهایی دست پیدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئیه ٢٠١۵/ ۹ تیر ۱۳۹۴ تمدید کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی، جزئیات توافق را نهایی کنند.

حميد بعيدی‌نژاد به طرح تحريم‌های جديد علیه ایران در کنگره آمريکا نیز اشاره کرد و گفت: «اگر واشنگتن تحريم‌های بيشتری عليه ايران اعمال کند، تهران توسعه ظرفيت غنی‌سازی خود را از سر خواهد گرفت.»

این در حالی است که کشورهای گروه ۱+۵ می‌خواهند توانایی غنی‌سازی ایران را کاهش دهند زیرا نمی‌خواهند که ایران با بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم بتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. به همین منظور اختلاف آن‌ها با ایران بر سر کاهش تعداد سانتریفوژها و موجودی اورانیوم غنی‌شده این کشور است.

نمایندگان مجلس ایران نیز روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را تصویب کردند که بخش‌هایی از آن تکرار همین سخنان مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه است.

در طرح نمایندگان مجلس ایران گفته شده که در صورت ادامه تحریم‌ها جمهوری اسلامی اقدام مشترک را باید لغو کند و مراکز غنی‌سازی «بدون هر گونه محدودیت در استفاده از نوع و تعداد سانتریفیوژها و میزان تولید مواد غنی‌شده»، فعال شوند.

همچنین دولت موظف به اقدام برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و «در هر سطح مورد نیاز»، «گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی‌سازی بدون هرگونه محدودیت» شده است.

جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در دی‌ماه (ژانویه) سال جاری برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات هسته‌ای که می‌بایست به توافق جامع هسته‌ای برسد، در ژنو (سوئیس) با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

این مذاکرات در هر دو کشور ایران و آمریکا مخالفانی دارد که از هر دو سو به دولت‌های خود فشار می‌آورند. شکست این دوره از مذاکرات می‌تواند به تلاش قانونگذاران بانفوذ آمریکا برای تصویب تحریم‌های بیشتر منجر شود و در سوی دیگر، دولت حسن روحانی را در برابر مخالفان حکومتی خود در ایران تضعیف کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    دو طرف برداشتشان از توافق در تضاد است . ۵+۱ عقیم سازی اتمی اینها را میخواهد و اینها لغو انی تحریمها بدون دادن هیچ گونه تعهدی را میخواهند! توافق غیر ممکن!!