ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وقتی واعظ مسجد النور به خاطر «تمکین زنان» برکنار می‌شود

خطیب مسجد النور برلین به خاطر سخنان زن‌ستیزانه خود از حق منبر محروم شد. او گفته بود زن حق کار کردن ندارد و با هیچ عذر و بهانه‌ای نباید از زیر همبستری با شوهرش در برود.

خطیب مسجد «النور» برلین به خاطر سخنان زن‌ستیزانه خود از حق منبر محروم شد. او گفته بود زن حق کار کردن ندارد و با هیچ عذر و بهانه‌ای نباید از زیر وظیفه همبستری با شوهرش در برود.

عبدالمعز واعظ مصری مسجد النور برکنار شده است

مسجد النور محله «نوی‌کلن» در برلین، سنگر سلفی‌های ماوراء محافظه‌کار است. واعظان منبر این مسجد هر از گاهی با سخنرانی‌های تندروانه خود توجه افکار عمومی را بر می‌انگیزند. به تازگی شیخ عبدالمعز العلاء، خطیب مصری این مسجد، زن‌ها را فاقد هرگونه حقی برای تصمیم‌گیری دانست.

عبدالمعز روز ۲۳ ژانویه در خطبه خود گفت: «زن بدون اجازه همسرش حق کارکردن ندارد. زن حق پرهیز از هم‌خوابگی با همسرش را ندارد و با هیچ عذر و بهانه‌ای مجاز نیست از زیر این کار در برود!»

توجه عمومی روز سه‌شنبه ۳ فوریه نسبت به این وعظ جلب شد. فرانک هنکل وزیر ایالتی برلین این سخنرانی را «چندش‌آور، تاریک‌اندیشی مذهبی و نامتناسب با جامعه ما» توصیف کرد.

سه مورد شکایت حقوقی از عبدالمعز به دادستانی آلمان ارائه شده که از سوی یک نماینده چپ مجلس آلمان، اتحادیه ترک‌های مقیم برلین و براندنبورگ و یک شاکی خصوصی دیگر اقامه شده‌اند.

«درخواست عمومی برای تجاوز جنسی»

عایشه دمیر سخنگوی اتحادیه ترک‌ها در برلین از واعظ یاد شده به دلیل سخنان زن‌ستیزانه شکایت کرده است. او می‌گوید: «از نظر ما سخنان او دعوت به ارتکاب جرم است. این که یک زن به هیچ وجه مجاز نیست که از هم‌خوابگی سر باز زند، دعوت به تجاوز جنسی است.»

حاکان تاش نماینده حزب چپ در مجلس ایالتی برلین، حرف‌های العلاء را تحریک به ارتکاب جرم می‌داند: «در اصل این سخنرانی فراخوانی برای تجاوز در چارچوب زناشویی و در حریم خانه است. ما اجازه طرح چنین مسئله‌ای در برلین را نداریم.»

تاش می‌گوید این واعظان با نفرت‌پراکنی و تشویش افکار عمومی، عملی مجرمانه انجام می‌دهند. او از جامعه مسلمانان آلمان خواسته که جلوی این حرف‌ها را بگیرند.

اداره نظارت بر قانون اساسی آلمان سخنرانی عبدالمعز را دشمنی با دموکراسی دانسته و اعلام کرده است: «محتوای سخنرانی به ویژه با روح حقوق اساسی سازگاری ندارد که متضمن تصمیم و اراده شخصی برای تکوین شخصیتی و برابرحقوقی مرد و زن است.» این اداره اما احتمال شکایت دادستانی را کم می‌داند.

عبدالمعز قبلا هم در یک خطبه گفته بود که زن‌ها باید در هر شرایط از شوهر خود تمکین کنند و همواره آماده رابطه جنسی باشند. ویدئوی این واعظ جنجالی هنوز در سایت اینترنتی مسجد النور موجود است

یک عضو شورای محلی «نوی‌کلن» برلین هشدار می‌دهد که کودکان و جوانان ممکن است به دلیل سخنرانی‌های نفرت‌پراکنانه این قبیل واعظان، به تندروی گرایش پیدا کنند.

مسئولان اداری برلین عجالتا در حال بررسی چگونگی واکنش حقوقی به مسائل مسجد «النور» هستند اما در ساختار حقوقی آلمان، ممنوعیت یک انجمن غیرانتقاعی به سادگی میسر نیست و نیاز به ادله قانونی محکم دارد. برند کرومر، سخنگوی اداره حفاظت از قانون اساسی در برلین می‌گوید، اعلام ممنوعیت یک انجمن فقط در صورت اثبات «خشونت‌طلبی نهادینه و فعال» امکان‌پذیر است.

شیخ ناصر ال‌عیسی امام جماعت مسجد النور در مصاحبه با رسانه‌های آلمانی گفته است وقتی خطیبی بالای منبر می‌رود دیگر نمی‌توان اظهارات او را هدایت کرد: «عبدالمعز فقط به مردها توصیه کرد که از مشکلات زناشویی پرهیز کنند و وقتی حال زن‌هایشان خوب نیست به آنها برسند.»

با وجود تلاش ال‌عیسی برای «ماستمالی» ماجرای عبدالمعز، رئیس هیئت امنای مسجد، عزالدین حامد، چهارشنبه ۴ فوریه گفت که العلاء دیگر در این مسجد بالای منبر نخواهد رفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.