ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوکو حرام وارد خاک نیجر شد

شبه‌نظامیان بوکو حرام پس از حمله به شهرهای مرزی کامرون، وارد شهرهای مرزی کشور نیجر شده و با ارتش این کشور درگیر شدند.

شبه‌نظامیان بوکو حرام پس از حمله به شهرهای مرزی کامرون، وارد شهرهای مرزی کشور نیجر شده و با ارتش این کشور درگیر شدند.

حملات هوایی کشورهای نیجریه و چاد در هفته گذشته موجب فرار شبه‌نظامیان بوکو حرام به درون خاک کشور کامرون و نیجر شده است.

حمله بوکو حرام و وارد شدن این گروه افراطی به درون خاک نیجر، صبح جمعه ۶ فوریه / ۱۷ بهمن ماه صورت گرفت و ارتش این کشور با بوکو حرام در مرزهای نیجر درگیر شد.

ابا حسن، داروسازی که از طریق تلفن با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده است در میان درگیری‌های نیجر بوده است. به گفته این داروساز نیجری، نیروهای بوکو حرام صبح روز جمعه به وقت محلی وارد شهر «بوسو» می‌شوند و بلافاصله خیابان‌ها خلوت می‌شوند. با ورود این شبه‌نظامیان نیروی مرزی ارتش نیجر به درون شهر وارد شده و درگیری‌های نظامی حدود یک ساعت ادامه می‌یابد. حسن می‌گوید که خیابان‌ها با وجود اینکه بوکو حرام عقب‌نشینی کرده، کاملاً خلوت‌اند و مردم جرأت بیرون آمدن از منازلشان را ندارند.

ارتش نیجر می‌گوید موفق شده که بوکو حرام را از اطراف شهر مرزی بوسو بیرون کند اما شاهدان محلی می‌گویند ارتش در تمام مرزهای نیجر با نیجریه مشغول دیدبانی برای یافتن نیروهای بوکو حرام است. این نیروها ممکن است که در مناطق مرزی پنهان شده باشند.

هنوز از تلفات جانی این درگیری‌ها گزارشی منتشر نشده است.

نیجر سومین کشوری است که مورد حمله افراط‌گرایان اسلامی بوکو حرام قرار گرفته است. پیش از این بوکو حرام تنها به شهرها و روستاهای شمال شرقی نیجریه حمله می‌کرد و با ارتش نیجریه درگیر بود.

حملات هوایی دولت‌های نیجریه و چاد که هفته گذشته آغاز شد، شبه‌نظامیان بوکو حرام را از شمال شرق نیجریه فراری داده و آن‌ها اکنون وارد مرز کشورهای همسایه، کامرون و نیجر، شده‌اند.

روز چهارشنبه ۴ فوریه/ ۱۵ بهمن، ۸۰۰ نفر از اسلام‌گرایان بوکوحرام در فرار از نیجریه به شهر مرزی فوتوکول در کامرون حمله کردند، خانه‌های مردم را آتش زدند، ۱۰۰ نفر غیر نظامی را کشتند و ۵۰۰ نفر را زخمی کردند. حضور آن‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد.

خشونت‌ها در مرز نیجریه، کامرون و نیجر در حالی افزایش یافته که رهبران پنج کشور آفریقایی برای دومین روز در پایتخت کامرون جمع شده‌اند تا برنامه پاسخ نظامی به بوکو حرام را برنامه‌ریزی نهایی کنند. نیجریه، کامرون، چاد، نیجر و بنین پنج کشوری هستند که خطر حضور بوکو حرام، مرزهای آن‌ها را تهدید می‌کند.

با اینکه اتحادیه آفریقا به این پنج کشور قول همکاری داده است، این اتحادیه بودجه لازم برای حملات هوایی به بوکو حرام را ندارد و مایل است شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای غربی به این اتحادیه برای سرکوب این افراط‌گرایان اسلامی کمک مالی و تجهیزاتی کنند.

هفته گذشته، رهبران آفریقایی توافق کردند که برای تشکیل یک ارتش ۷۵۰۰ نفری به قصد مبارزه با شبه‌نظامیان جهادی ائتلاف کنند.

نیجریه و چاد در حال حاضر تنها کشورهای هستند که در حملات هوایی مواضع بوکو حرام شرکت کرده‌اند.

حسن، داروساز نیجری می‌گوید «هواپیماهای چاد بر فراز نیجر مشغول دیدبانی برای یافتن بوکو حرامی‌ها هستند». او در ادامه می‌گوید که سربازان چادی هم در داخل نیجر در شهرها و روستاهای مرزی مشغول جنگ با نیروهای شبه‌نظامیان بوکو حرام‌اند.

منطقه‌ای که در نیجر اکنون مورد حملات بوکو حرام قرار گرفته است، منطقه‌ای است که محل سکونت موقت بسیاری از پناهندگان جنگی نیجریه است که خود از خشونت‌های بوکو حرام به این منطقه پناه آورده‌اند. این پناهندگان که بسیاری از آن‌ها در چادرهای موقت زندگی می‌کنند در مناطق خارج شهرها و روستاها هستند. این پناهندگان جنگ داخلی نیجریه در حال حاضر به دنبال پناهگاه‌های امن‌تر از چادرهاشان می‌گردند.

بیش از یک میلیون نفر درنتیجه خشونت‌های گروه اسلامی بوکو حرام، آواره و پناهنده شده‌اند. بیشتر این پناهندگان در مناطق مرزی نیجر، کامرون و چاد در پناهگاه‌های خودساخته و موقت زندگی می‌کنند. از زمان شکل‌گیری بوکو حرام در آفریقا در سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۳ هزار نفر در جریان حملات این گروه جهادی کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.