ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی‌ها از انتقال قدرت در یمن

شورشيان شيعه حوثی بيانيه‌ای از تلويزيون پخش کردند و در آن خبر از تشکیل یک شورای انتقالی پنج نفره برای دو سال دادند. انحلال پارلمان باعث نگرانی سازمان ملل متحد و آمریکا شده.

در ادامه بحران یمن، شورشيان شيعه حوثی روز جمعه ۱۷ بهمن پارلمان اين کشور را منحل کردند و  شورای رياست جمهوری تشکیل دادند. به این ترتیب کنترل دولت در دست آنها قرار گرفته است.

«کميته عالی انقلاب» حوثی‌ها به رهبری محمد علی الحوثی مسئول تشکيل پارلمان تازه يمن خواهد بود

همزمان با این تحولات، سازمان ملل و مقامات آمریکا و کشورهای غرب از این تحولات ابراز نگرانی کرده‌اند.

شورشيان شيعه حوثی بيانيه‌ای از تلويزيون پخش کردند و در آن خبر از تشکیل یک شورای انتقالی پنج نفره برای دو سال دادند. این شورا جايگزين عبد ربه منصور هادی، رئيس جمهوری يمن می‌شود که استعفا داده است.

اکنون، «کميته عالی انقلاب» حوثی‌ها مسئول تشکيل پارلمان تازه يمن خواهد بود. این کمیته ۵۵۱ عضو خواهد داشت. «کمیته عالی انقلاب» به رهبری محمد علی الحوثی اداره خواهد شد.

حوثی‌ها به گروه‌های سياسی در يمن مهلت داده بودند که تا روز چهارشنبه راه‌حلی برای خروج از بحران در اين کشور پیدا کنند.

تظاهرات هزاران نفر علیه اقدامات حوثی‌ها

در همین حال هزاران نفر از معترضان در شهرهای مختلف یمن علیه انتقال قدرت توسط حوثی‌ها دست به تظاهرات زدند.

شبکه الجزیره روز شنبه گزارش داد که معترضان اقدامات حوثی‌ها را «کودتا» می‌خوانند. شهرهای صنعا، پایتخت یمن، عدن، ادیبا، الحدیده، تعز، ذمار، اب و البیضاء صحنه تظاهرات گسترده مخالفان علیه حوثی‌ها بوده است.

در صنعا نیروهای حوثی به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند و حداقل ۱۷ نفر را نیز دستگیر کردند.

در شهر تعز، سومین شهر بزرگ یمن، تظاهرکنندگان چادرهای خود را مقابل یک ساختمان دولتی برپا کردند تا به گفته خود «مقابل کودتا» ایستادگی کنند.

در عدن، دومین شهر مهم یمن نیز تظاهر کنندگان به حمایت از فرماندار برخواستند که حرکت حوثی‌ها را «توطئه‌ای علیه قانون اساسی» خوانده بود.

ابراز نگرانی مقامات بین‌المللی

انحلال پارلمان یمن از سوی شیعیان حوثی، باعث نگرانی سازمان ملل متحد و آمریکا شده است.

استفان دوژاریک، از سخنگویان سازمان ملل متحد، از قول بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که نگران خلاء قدرت در یمن است. در عین حال بان کی مون گفته موقعیت را از نزدیک تحت نظر دارد.

مقامات آمریکا هم از انتقال قدرت در یمن به حوثی‌ها  ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید، انحلال پارلمان و انتقال قدرت را اقدامی یک‌طرفه دانسته است.

شولتز گفته با وجود این تحولات، آمریکا به اقدامات خود برای مقابله با تروریسم در یمن ادامه خواهد داد. یمن جایی است که آمریکا و متحدانش با کمک دولت مرکزی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه یکی از قوی‌ترین شاخه‌های القاعده می‌جنگند.

بر اساس گزارش‌ها، بر خی کشورهای عربی هم نسبت به این تحولات ابراز نگرانی کرده‌اند.عربستان، امارات عربی متحده، قطر، کویت، عمان و بحرین از جمله این کشورها هستند که تماس‌هایی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشته‌اند.

کشورهای عربی، ایران را به حمایت از حوثی‌ها متهم می‌کنند اما ایران هرگونه دخالت در امور یمن را رد می‌کند.

صنعا پايتخت يمن از سپتامبر گذشته در اختیار حوثی‌هاست.

ژانویه سال جاری، در پی استعفای خالد بحاح،  نخست‌وزیر یمن و کابینه او، رئیس‌جمهور این کشور عبد ربه منصور هادی نیز از قدرت کناره گرفت و به این ترتیب خلائی سیاسی در یمن بس از چند روز درگیری نظامی با شورشیان حوثی ایجاد شد.

عبد ربه منصور هادی در سال ۲۰۱۲ با حمایت عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا به عنوان بخشی از توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن به قدرت رسید. این درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و تظاهرکنندگان مخالفت دولت علی عبدالله صالح بود که پیش از هادی رئیس‌جمهور این کشور بود.

پس از سقوط دولت، علی عبدالله صالح از کشور فرار کرد. مخالفان صالح می‌گویند او پیش از سقوط دولتش از حوثی‌ها حمایت کرده تا با استفاده از ایجاد بی‌نظمی سیاسی مقدمات بازگشت خود به قدرت را فراهم کند.

 در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.