ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره رياست مجلس خبرگان رهبری

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برخی روزنامه‌های نزدیک به دولت می‌گویند یا اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست خبرگان می‌رسد یا محمود هاشمی شاهرودی.

پس از اينکه احمد خاتمی، عضو هيات‌رئيسه مجلس خبرگان خبر داد ۱۹ اسفند سال جاری رئيس جديد اين مجلس انتخاب می‌شود، گمانه‌زنی‌ها در خصوص رياست اين مجلس که ناظر بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است، آغاز شده است.

برخی روزنامه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب، هاشمی رفسنجانی و هاشمی شاهرودی را اصلی‌ترین نامزدان معرفی کرده‌اند

روزنامه‌های شرق و اعتماد تيتر يک خود را به اين موضوع اختصاص داده‌اند و گزارش کرده‌اند که رقابت اصلی برای رياست خبرگان بين آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی است.

با اين حال روزنامه اعتماد می‌نويسد که «بعيد است روز ١٩ اسفند اين دو نام در مقابل يکديگر رقابتی بر سر کرسی رياست مجلس خبرگان رهبری ترتيب دهند.»

بر پايه اين گزارش هاشمی شاهرودی «گرايشی پر رنگ به نفع هاشمی‌رفسنجانی دارد.» اين نزديکی سياسی به گفته روزنامه اعتماد باعث می‌شود تا همچنان شانس هاشمی‌رفسنجانی برای رياست بر مجلس خبرگان رهبری «زنده بماند» و روز ١٩ اسفند به عنوان نامزد اين رياست وارد رقابت شود.

هاشمی رفسنجانی آبان ماه امسال نيز در واکنش به سخنان احمد خاتمی که گفته بود رئيس مجمع تشخيص مصلحت، نامزد رياست مجلس خبرگان نخواهد شد، گفت: «در صورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای رياست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد.»

گفته می‌شود هاشمی شاهرودی «گرايشی پر رنگ به نفع هاشمی‌رفسنجانی دارد.»

هاشمی رفسنجانی پس از مرگ آيت‌الله علی مشکينی، نخستين رئيس مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان رئيس اين مجلس انتخاب شده بود و تا سال ۱۳۸۹ نيز در اين پست باقی ماند اما در اين سال بار ديگر برای رياست خبرگان کانديدا نشد و به اين ترتيب محمدرضا مهدوی کنی به‌عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و تا زمان مرگ در اين سمت باقی ماند.

آيت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئيس مجلس خبرگان رهبری ۲۹ مهر سال جاری در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

نظارت بر کار رهبر جمهوری اسلامی يکی از وظايف اصلی مجلس خبرگان است و شورای نگهبان مرجع تشخيص شرايط مورد نظر برای عضويت در مجلس خبرگان ‌است. اين در حالی است که در قانون انتخابات مجلس خبرگان آمده کسانی که رهبر جمهوری اسلامی به‌صراحت يا به‌طور ضمنی، اجتهاد آنان را تأييد کرده باشد، از نظر علمی، نيازی به تشخيص شورای نگهبان نخواهند داشت.

طول هر دوره مجلس خبرگان هشت سال است. اين مجلس دارای ۸۶ عضو است که با رأی مردم و از ميان «روحانيان» انتخاب می‌شوند.

تعيين آيت‌الله حسينعلی منتظری به عنوان قائم مقام رهبری در سال ۱۳۶۴ و انتخاب آيت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۶۸ از تصميمات اين مجلس در دوران فعاليت خود بوده ‌است.

منتقدان عملکرد مجلس خبرگان رهبری می‌گویند این مجلس در طول فعالیت خود هیچ‌گاه عملکرد رهبری جمهوری اسلامی را مورد بررسی جدی قرار نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ghasem

    همه منتضر چی هستیم مثلن چه فرغی میکند -مجلس خبرگان په ردی می خورد.

  • بهنام

    یک مشت فسیل مذهبی مسجد ندیده را آورده اند اینجا که همگی زهوارشان در رفته و به سختی میتوانند حتی خود را جمع و جور کنند ، دیگر چه رسد به اینکه بتوانند در برابر بت بزرگی که هم اکنون ولی امر دزدان جهان لقب گرفته است ، عرض اندام کرده و بر خلاف میل بت بزرگ حرفی بزنند . چاپلوسانی که رفیق دزد و شریک قافله اند و هرگز از خود اراده ای نداشته و خود نیز میدانند که این نهاد هیچ نقشی نداشته و صرفآ جنبه تشریفاتی دارد . امید است همه آنها به زودی به درک واصل گردیده و به زباله دان تاریخ بپیوندند .