ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها؛ ایران همچنان در رده ١٧٣

گزارشگران بدون مرز در رده‌بندی سال ۲۰۱۴ آزادی رسانه‌ها، سه کشور اسکاندیناوی را در رتبه‌های نخست قرار داده. این سازمان گفته وضعيت آزادی اطلاع‌رسانی در ایران تغییر مثبت چندانی نکرده است.

گزارشگران بدون مرز در رده‌بندی سال ۲۰۱۴ آزادی رسانه‌ها، همچون سال‌های گذشته سه کشور اسکاندیناوی را در رتبه‌های نخست قرار داده. ایران در ميان ١٨٠ کشور در رده ١٧٣ مانده است.

گزارشگران بدون مرز رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۴  را روز پنج‌شنبه ۱۲ فوريه ۲۰۱۵/ ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ منتشر کرد.

بر اساس رده‌بندی‌های ۱۲ سال اخیر گزارشگران بدون مرز، ایران در این مدت یا سقوط کرده یا جایگاه خود را حفظ کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس جمهور ایران در خردادماه سال ۱۳۹۲، وضعيت آزادی اطلاع‌رسانی در این کشور تغییر مثبت چندانی نکرده است.

بنا به این گزارش، رسانه‌ها در ایران همچنان توقيف می‌شوند. موج بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران، در دو سال اخير از سوی سپاه پاسداران با همکاری فعالانه دستگاه قضايی تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی سازماندهی شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز این بازداشت‌ها را يادآور بازداشت‌های فردای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ دانسته و افزوده است که همچنان بسياری از بازداشت‌شدگان اين اعتراض‌ها در زندان به‌سر می‌برند.

گزارش رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها از «سکوت دولت حسن روحانی در برابر سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی» گفته و افزوده است که اگر این سکوت هميارانه نباشد، دست‌کم پرسش‌برانگيز است.

بر این اساس گزارشگران بدون مرز ايران را با ۵۰ فعال رسانه‌ای زندانی يکی از پنج زندان جهان برای روزنامه‌نگاران دانسته است.

در صدر جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵، همچون سال‌های گذشته فنلاند، نروژ و دانمارک قرار دارند. در انتهای جدول نیز ترکمنستان، کره شمالی، اريتره جای گرفته‌اند.

در اين رده‌بندی، آمريکا با از دست دادن سه رده به رتبه ۴۹، روسيه با از دست دادن ۴ رده به رتبه ۱۵۲ و چين با از دست دادن يک رده به رتبه ۱۷۶ نزول کرده‌اند.

سال ۲۰۱۴ سال «پس‌رفت خشونت‌بار آزادی رسانه‌ها» عنوان شده که دو سوم از ١٨٠ کشور حاضر در جدول نسبت به سال گذشته پس رفته‌اند.

در این میان اروپای غربی شاهد پس‌رفت بسياری از کشورها بود، از جمله ايتاليا که در رده ۷۳ قرار دارد، ۲۴ رتبه و ايسلند که در رده ۲۱ است ۱۳ رتبه از دست داده‌اند. گزارش، این سقوط را هشداری برای اين «دمکراسی نمونه» دانسته و آن را «مهم‌ترين پس‌رفت ميان رده‌بندی جهانی» خوانده است.

در اروپا همچنین آذربايجان با رتبه ۱۶۲، بزرگ‌ترين زندان این قاره برای فعالان رسانه‌ای عنوان شده است. رتبه آذربایجان در سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترين فرود در ميان ۲۵ کشور آخر جدول رده‌بندی است.

در همین حال گرجستان (۶۹) و ساحل عاج (‌۸۶) با ۱۵ رده صعود بیشترین تحول مثبت را داشته‌اند.

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان بر اساس وضعيت آزادی مطبوعات و ساختارهای تضمين‌کننده‌‌ حق بنيادين «دانستن» در کشورهای مختلف ارائه می‌شود. این گزارش با همکاری صدها تن از روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها، وکلا و مدافعان حقوق‌ بشر تهيه می‌شود.

اين رده‌بندی منبعی برای شناخت بيشتر وضعيت آزادی رسانه‌ها در جهان است و به اين عنوان، مورد استناد بسياری از نهادهای جهانی از جمله سازمان ملل، بانک جهانی و بسياری از نهادهای ملی در کشورهای جهان قرار می‌گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.