ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش شمار کودکان «بدسرپرست و بی‌سرپرست» در ايران

سازمان بهزستی می‌گويد در ۳۶ سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار کودک «بی‌سرپست و بدسرپرست» در ايران ساماندهی شده‌اند.

همايون هاشمی، رئيس سازمان بهزيستی از افزايش سالانه يک تا دو درصد کودکان «بی‌سرپرست و بدسرپرست» در ايران خبر داده است.

سه استان تهران، خراسان رضوی و کرمان ببيشترين تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را دارند

هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه شهروند گفته که در ۳۶ سال گذشته ۳۱۰ هزار کودک «بی‌سرپرست و بدسرپرست» در ايران ساماندهی شده‌اند.

رئيس سازمان بهزيستی با اين‌که از افزايش اين دسته از کودکان در کشور خبر داده اما می‌گويد که هنوز علل و عواملی را که باعث می‌شود يک کودک از خانواده محروم و راهی خيابان شود، «به‌درستی شناخته نشده يا اگر شناسايی شده راهکارهای اجرايی در شهرها برای کاهش و مديريت اين عوامل زمينه‌ساز اين آسيب‌ها نياز به بازنگری دارد.»

پيش از اين براساس آمارهای سازمان بهزيستی سه استان تهران، خراسان رضوی و کرمان به‌عنوان استان‌هایی که «بيشترين تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست» را دارند اعلام شده بود. هنوز هم به گفته ‌هاشمی، آمار کودکان بی‌سرپرست در اين استان‌ها بالاتر از ديگر استان‌های کشور است.

بررسی‌های سازمان بهزيستی نشان می‌دهد، در مقابل يک مورد کودک‌آزاری که آشکار می‌شود دست‌کم ٢٠ مورد ديگر پنهان می‌ماند.

برپايه تحقيقات انجام شده بيش از ٩٠ درصد کودک‌آزاری‌ها در خانه رخ می‌دهد.

فريبا ذاکر، جامعه‌شناس شهری، «اعتياد و طلاق» را يکی از «عوامل مهم» افزايش تعداد کودکان بی‌سرپرست می‌داند و می‌گويد «ضعف عملکرد» در مورد اين کودکان باعث شده تا «تعداد کودکان آسيب‌ديده و بی‌سرپرست و همچنين کودکان بی‌هويت و کودکان بی‌شناسنامه در حال افزايش باشد.»

بر اساس آمارهای رسمی، شمار طلاق‌ها در ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برخی آمارها از افزایش ۱۳۸ درصدی طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترک در شهرهای ایران خبر می‌دهد. به‌گفته مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ۱۴ میلیون پرونده طلاق در دادگاه‌های ایران در جریان است.

به‌گفته وی افزايش شمار اين کودکان «بخشی از نتيجه شکست سياست‌های اجتماعی» است و اگر برای «حمايت از اين بچه‌ها و توانمند‌سازی آن‌ها» برنامه‌های اجتماعی درست و دقيقی تعريف نشود، چشم‌انداز آينده از نظر مسائل و بحران‌های اجتماعی «تاريک خواهد بود.»

حسن روحانی، رئيس‌جمهور آبان امسال قانون حمايت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را که پيش از اين انتقادهای گسترده‌ای به ماده ۲۷ آن شده بود، برای اجرا ابلاغ کرد.

اين قانون ۳۱ شهريورماه سال جاری در مجلس ايران تصويب شد و در ۱۰ مهرماه به تأييد شورای نگهبان رسيد.

ماده ۲۷ لايحه حمايت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مورد ازدواج سرپرست خانواده است و در تبصره آن آمده است: «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بين سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است مگر اين‌که دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، اين امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخيص دهد.»

اين تبصره با مخالفت‌های گسترده‌ای در جامعه ايران روبه‌رو شد و فعالان مدنی آن را اقدامی برای قانونی کردن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده دانستند.

پيش از اين، تبصره ماده ۲۷ لايحه حمايت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، از اين قرار بود: «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن فی‌مابين سرپرست و طفل ممنوع می‌باشد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.