ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حق حیات مردم جنوب غرب ایران در خطر است

تنها اقدامات واقعی و ملموسی که تاکنون دولت برای نجات جان مردم شهر بیش از یک میلیونی اهواز انجام داده است، تعطیل کردن مدارس و ادارات بوده است.

 عدالت برای ایران به همراه ۱۰ سازمان‌ حقوق‌بشری ایرانی و بین‌المللی با ارسال نامه‌ای به گزارشگران و کارشناسان سازمان ملل خواهان پیگیری بحران زیست‌محیطی در غرب و جنوب غربی ایران شد. در این نامه آمده است:

برنامه‌های توسعه ای غیرآینده‌نگر و سیاستگذاری‌های زیست‌محیطی نادرست در سطح ملی و منطقه‌ای در ایجاد این بحران نقش اساسی ایفا کرده است

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در سال 2003 با انتشار نتایج تحقیقی نسبت به ناپدیدشدن تالاب های هورالعظیم و هورالهویزه، واقع در مرز ایران و عراق، که از بزرگترین تالاب‌های جهان و بزرگترین اکوسیستم آسیای جنوب غربی، بوده‌اند هشدار داده بود. براساس این تحقیق و تا آن زمان، 90 درصد این زیست بوم بی‌نظیر و تاریخی از میان رفته بود. این برنامه تنها راه حل جلوگیری از یک بحران عظیم زیست محیطی را اقداماتی فوری برای احیای این دو تالاب بین‌المللی دانسته بود  و از میان رفتن این تالاب ها را هولناک‌ترین فاجعه مهندسی شده بشر خوانده بود. این اقدام نه از سوی ایران و نه از سوی عراق هیچ‌گاه انجام نپذیرفت و ریزگردهای برخاسته از خاک خشک تالاب‌ها، یکی از دلایل اصلی فاجعه انسانی شد که در جنوب غرب ایران و به خصوص شهر اهواز، در حال حاضر در جریان است.

 روشن است که برنامه‌های توسعه‌ای غیرآینده‌نگر و سیاستگذاری‌های زیست‌محیطی نادرست در سطح ملی و منطقه‌ای در ایجاد این بحران نقش اساسی ایفا کرده است. قصور دولت‌های منطقه، از جمله جمهوری اسلامی ایران در پرداختن موثر و به موقع به مشکلات زیست‌محیطی و کنترل فعالیت‌های مضر در محدوده حاکمیت‌شان، فاجعه فعلی را رقم زده است.

 حقوق بشر و حفظ محیط زیست به یکدیگر مرتبط هستند و احقاق حق حیات، سلامت و توسعه بدون شک به محیط زیست پاکیزه، سالم و پایدار وابسته است. دولت جمهوری اسلامی ایران در این باره، متعهد به اجرای تعهدات خود در برابر شهروندانش است و ما به شدت از این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران در حمایت مؤثر از شهروندان خود در مقابل گزندهای زیست محیطی و مقابله با عوارض آن، کوتاهی کرده است برآشفته‌ایم.

بنابراین، ما امضا کنندگان ذیل، خواستار آن هستیم که شرایط مذکور را به دقت مورد بررسی قرار دهید و دولت ایران را وادار کنید که قدمهای زیر را بردارد:

ـ انجام اقدامات موثر و ملموس برای پیشگیری از ورود صدمه به مردم و جبران صدمات به بار آمده

ـ اتخاذ راهکارهای فوری و ویژه برای حمایت از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها از جمله کودکان، افراد بیمار و سالمندان

ـ انجام یک تحقیق همه جانبه درباره مسئولان ایجاد این بحران و نیز مسئولانی که در انجام اقدامات موثر و به موقع قصور ورزیده اند و پاسخگو کردن هر دو آنها

ـ فراهم آوردن دسترسی کامل به اطلاعات مربوط به بحران و آثار آن بر سلامت و زندگی مردم و همینطور تصمیمات اتخاذ شده و طرحهای در دست اجرا

ـ محاسبه اثرات زیست محیطی فعالیت هایش بر حق حیات و سلامت مردم

ـ دعوت مقامات محلی، کارشناسان مستقل، جامعه مدنی و گروه‌های حقوق‌بشری به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های زیست‌محیطی

ـ جبران موثر خسارت و امکات طرح دعوی و دادخواهی بدون تبعیض برای افراد یا گروه‌های اجتماعی که به طور مستقیم از این بحران آسیب دیده‌اند.

 در خاتمه، ما خواستار آن هستیم که این مساله را مورد نظارت دقیق قرار دهید و تا انجام همه اقدامات لازم از سوی دولت ایران برای حل این مساله، به نظارت خود ادامه دهید.

قصور دولت‌های منطقه، از جمله جمهوری اسلامی ایران در پرداختن موثر و به موقع به مشکلات زیست محیطی و کنترل فعالیت‌های مضر در محدوده حاکمیت‌شان، فاجعه فعلی را رقم زده است

با احترام،

 انجمن پژوهشگران ایران

انجمن دفاع از حقوق بشری آذربایجانیها در ایران  (اهراز)

انجمن حقوقدانان انساندوست

انجمن حقوق بشر در کردستان ایران-ژنو

اینسایت ایران

سازمان اروپایی حقوق بشر اهواز

سازمان حقوق بشر ایران

سازمان مدارای جهانی

عدالت برای ایران

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

موسسه بین المللی توسعه آموزشی

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرباز ایران

    چه دل خوشی دارن اینها! جمهوری اسلامی رو کسی نمیتونه وادار کنه از آدمکشی و اعدام دست برداره حالا میخوان سازمانهایی که کوچکترین قدرتی ندارن، جمهوری اسلامی رو وادار کنن که عناصر بی عرضه وابسته به خودش رو که این مملکت رو نابود کرده با عناصر کاردان جایگزین کنه؟؟؟ زهی خیال باطل! مردم دیگر شهرها هم که الحمدالله به جای اعتراض، نشستند تا هموطنانشون در استانهای مرزنشین در این شرایط جان بدن. آینده ایران با این وضعیت چیزی جز تجزیه و خشکی مطلق نخواهد بود، چیزی شبیه سومالی. چه باید کرد؟؟؟ با این مردم در خواب و این شرایط سرکوب و خفقان، نمیدونم!

  • Majid

    شعار عدالتیان و سازمانهای متشابه: آفتابه لگن ۷ دست، شام و نهار هیچ! تبریک.