ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قطع صدای ميکروفن هم‌خوان‌های زن در کنسرتی در تهران»

تماشاگران پس از اجرا به رهبر ارکستر موسيقی گفته‌اند صدای هم‌خوان‌های زن‌ از میکروفون پخش نشده، سپس معلوم شده افراد «بی‌سیم به‌دست» دستور قطع میکروفون زنان را داده‌اند.

دامنه اعمال محدوديت برای خوانندگان زن در ايران شديدتر شده است. در تازه‌ترين رويداد از اين دست، در تهران هنگام اجرای کنسرت موسيقی، صدای ميکروفن هم‌خوانان زن قطع شده است.

به گزارش روزنامه شرق، اين کنسرت موسيقی در حالی برگزار شده که خوانندگان زن و مرد هم‌خوانی می‌کرده‌اند، بدون آن‌که بدانند صدای ميکروفن هم‌خوانان زن قطع شده است.

امين سالمی، رهبر اين ارکستر گفته است:‌ «ظاهراً قبل از اجرا، شخصی که هويتش مشخص نيست، خواستار قطع صدای ميکروفن‌ هم‌خوان‌های زن ارکستر شده است.»

وی می‌گويد: «بعد از تمام‌شدن اجرا، تماشاگران گفتند که صدای هم‌خوان‌های زن‌ از ميکروفن‌ها پخش نشده است و پس از پيگيری‌هايی که انجام داديم، متوجه شديم صدای آن‌ها تنها از طريق باندهايی که برای پخش صدا روی سن قرار داشته‌اند پخش شده است.»

سالمی افزود: «وقتی برای بررسی اين مشکل به سراغ صدابردار رفتم، او گفت که قبل از اجرا افرادی با در دست‌داشتن بی‌سيم به او دستور داده‌اند صدای هم‌خوان‌های زن را قطع کند و هرچه اصرار کردم اين افراد چه‌ کسانی بوده‌اند، پاسخ روشنی نداد. تاکنون هم کسی پاسخگوی مشکل پيش‌آمده نبوده است.»

وی گفت: «تماشاگرانی که متوجه قطع‌شدن صدای ميکروفن‌های هم‌خوانان زن شده بودند، گفتند زنان گروه ما نقش دکور روی صحنه را داشته‌اند و من از اين‌که با زنان موسيقيدان ما چنين برخوردی صورت گرفته است، ناراحتم.»

دامنه اعمال فشار بر گروه‌های موسيقی پس از انتخابات رياست‌جمهوری سال گذشته و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئيس‌جمهور افزايش يافته است.

دو روز پيش نيز در پی فشارهای اخير به وزارت ارشاد در پيوند با تک‌خوانی زنان، وزارت ارشاد در جشنواره موسيقی فجر اجرای يک گروه را که دو خواننده مرد و دو خواننده زن داشت تغيير داد و يکی از خوانندگان زن را کنار گذاشت.

در هفته‌های اخير برخی مراجع دينی شيعه، گروه‌های فشار و سايت‌های اصولگرايانِ مخالف دولت در پيوند با تک‌خوانی زنان فشارهايی را به وزارت ارشاد وارد کردند. با اين‌که وزير ارشاد و مسئولان اين وزارتخانه بارها اين موضوع را تکذيب کرده و حتی رسانه‌هايی که در اين‌باره مطالبی منتشر کردند را به برخورد قانونی تهديد کرده بودند، اما به‌نظر می‌رسد همچون فشارهای ديگری که در زمينه‌هايی نمايش فيلم‌ها و انتشار کتاب‌ها به وزارت ارشاد وارد شد، اين وزارتخانه شيوه عقب‌نشينی را پيشه کرده است.

جلوگيری از اجرای نوازندگی زنان نیز در ماه‌های اخير افزايش يافته است. از جمله مهرماه امسال اجرای گروه موسيقی «عرفان» که قرار بود در اصفهان روی صحنه برود، به‌ دليل حضور نوازندگان زن در آن لغو شد.

همچنين دی‌ماه امسال حرير شريعت‌زاده در کنسرت همسرش سالار عقيلی، خواننده موسيقی اصيل ايرانی، حضور داشت اما پس از تنها يک بار برای نوازندگی ديگر به او اجازه داده نشد که روی سن برود.

علی جنتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گويد که اين وزارتخانه «با قدرت پای مجوزهای خود ايستاده» اما آن‌چه که در عمل اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که وزارت ارشاد خيلی هم نمی‌تواند محکم پای مجوزهای خود بايستد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    شهرام جان، برادرم ! این که میفرمایید بیگانه افعانی، درست نیست. اینها با ما بیگانه نیستند. مرز سیاسی مردم را نباید بیگانه کند. برای مثال هرات هم قسمتی از خراسان است. هراتی و بلخی و خوارزمی و بخارایی و سمرقندی و ... گنجوی را که بیگانه بخوانیم در واقع بخشهای بزرگی از ایرانزمین را بیگانه خواندیم. زیاد دور نرویم همین دوره قاجار بود که هرات و .... را جدا کردند. ما همه ( از هر قوم که باشیم ) یکی هستیم. میان ما مرز کشیدند ولی ما همه یکی و بخش هایی از ایرانزمین تاریخی و فرهنگی و تباری هستیم. از قضا بیشترین مسئله از همینجا است که خود را نمیشناسیم، امیدوارم نرنجید. برداشت های نادرست در باره خود کم نیست و از اینجا زیان های فراوان به بار آمده و می آید

  • بی نام

    واقعا متاسفم واسه کشورم که یه عده با یه بیسیم خالی چیکار ها میتونن بکنن ...

  • hamid rafi

    بدانیم که یکی‌ از نمودهای استبداد، زن ستیزی است!! برای او پوشش انتخاب میشود! یکی‌ به نام "دین" یکی‌ به نام "تمدن بزرگ"!! و محروم است از تصمیم گیری برای سرنوشت خویش و وطن خود! انسان حقوق دارد قبل از اینکه جنسیت، قومیت، دین یا مرام برایش تعریف شود! انسان دارای حقوق بشر و شهروندی گردیم چون تنها صورت است که انسان آزاد و مستقل گردیم. شاد باشید. حمید

  • شهرام

    باید به اخوندهای فلسطینی(چفیه فلسطینی هویتشان را نشان می دهد) و بی غیرت که میان خودشان فکر می کنند با غیرت هستند گفت شما به جای اینکار بهتر است اینقدر مرد بیگانه اعم از افغانی عراقی پاکستانی و بنگالی وارد ایران نکنید و ناموس مردم ایران را در خطر قرار ندهید و پول مردم ایران را جهت پیشبرد افکار پوچتان در کشورهای دیگر هزینه نکنید(مانند بازسازی جنوب لبنان و غزه تاسیس بیمارستان خیریه در کشورهای مسیحی افریقا به امید مسلمان کردن انها و تاسیس دانشگاه در افریقا و زیر پوشش قرار دادن نیازمندان کشورهای اطراف ایران توسط کمیته امداد و موارد بسیار دیگر)تا مردم ایران فقیر نشوند و دختران و زنان ایرانی به خاطر فقر به دبی و کراچی و مالزی برای تن فروشی سفر نکنند و یا قاچاق نشوند و اعراب به غیرت ایرانیان نخندند