ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاثیر گونه‌های مختلف درختان بر آتش سوزی های جنگلی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد الگوهای آتش سوزی در آمریکا با اروپا و آسیا به دلیل تفاوت گونه‌‌های درختی متفاوت است و نحوه آتش سوزی‌ها بر تغییرات آب و هوایی نیز تاثر می‌گذارد.

برای درک بهتر نحوه تعامل آتش سوزی های جنگلی و  تغییرات آب و هوایی، دانشمندان اکنون بیشتر به گونه‌های مختلف درختان توجه می کنند.

تحقیقات تازه دانشگاه ارواین در کالیفرنیا نشان می دهد که تفاوت های موجود بین گونه های درختان در اوراسیا (اروپا و آسیا) و آمریکای شمالی، الگوهای آتش سوزی در قاره‌های مختلف را تغییر می دهد و این که هر چه شعله های آتش مهیب‌تر باشند، در حقیقت آب و هوا را سردتر می کنند.

مطابق تحقیق برندان روجرز ، دانشجوی دکترا در یو سی آی (UCI) که اکنون در مرکز تحقیقی وودز هول ماساچوست مشغول است، در آمریکای شمالی آتش های بزرگ چتر مانند غالب هستند، در حالی که در اوراسیا آتش های کم حجم سطحی بیشتر اتفاق می‌افتند.

به گفته او این تفاوت‌ها تأثیرات کلانی بر زیست بوم آتش، مدل‌سازی آب و هوایی و مدیریت جنگل دارند. با این حال، نتایج و علل زیربنایی این الگوها هنوز درک نشده اند.

او و اساتیدی مثل جیمز راندرسون و مایکل گولدن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از راه دور به این نتیجه رسیدند که درختان سوزنی برگ خود مسببان آتش هایی هستند که آنها را می سوزانند و قربانیانی منفعل نیستند.

برای مثال در آمریکای شمالی، درختانی به نام «پذیرای آتش» گسترش یافته اند تا بوسیله ی آتش نابود و سوزانده شوند. گونه های بالغ درختان صنوبر سیاه، که در کانادا و آلاسکا زیاد هستند، مثل مشعل می سوزند و آتش های شدیدی را ایجاد می کنند که تاج درختان را نیز نابود می کنند.

از سوی دیگر، در اوراسیا شاخه های پایینی درختان «مقاوم در برابر آتش» به آنها اجازه می دهد تا شعله ها را روشن نگه دارند و بدین ترتیب زیرگیاهان (بوته های کوتاه) نیز سوخته می شوند.

تحقیقات نشان می دهد هر نوع آتش سوزی بازخوردهای آب و هوایی مختلفی در سال های آینده در پی خواهد داشت.

از دست دادن برگ ها و شاخه ها به خاطر آتش های آمریکای شمالی، برف‌ها را در معرض نور بیشتر قرار می‌دهد و نور آفتاب شدیدتری در فصل بهار بر زمین می تابد. این اثری سردکننده بر آب و هوا دارد.

در جنگل های اوراسیا که پوشش درختان نسبتاً دست نخورده مانده است، این اثر بسیار کمتر است. با این حال تأثیر کلی اتش سوزی های جنگلی- مثل گرم شدن به دلیل انتشار گاز دی اکسید کربن خنثی یا گرم کننده خواهد بود.

راندرسون می گوید چون آتش سوزی‌ها در آلاسکا و کانادا بیشتر به دلیل درختان صنوبر سياه‌ است، این تحقیق ممکن است تأثیر گونه های مختلف درختان را بر الگوهای جهانی انتشار گازهای کربن و انرژی نشان دهد و ثابت کند به جز اقدامات انسانی، تاثیر هر گونه گیاهی در گرم شدن زمین چقدر است.

درک این پدیده در طرح الگوهای دقیق سیستم زمین از آن رو مهم است که مورد استفاده دانشمندانی قرار می‌گیرد که تغییرات آب و هوایی را مطالعه می کنند.

الگوهای فعلی جهانی گسترش آتش سوزی تأثیر خصایص گونه‌های مختلف درختان را نادیده می گیرد، در نتیجه دینامیک آتش های شمالی و بازخورد مرتبط آنها با گرم شدن آب و هوا را اشتباه نشان می دهد.

راجرز می گوید ما نباید صرفاً به جانمایی کلی گونه‌های مختلف درختان در مناطق گوناگون اکتفا کنیم و باید از اطلاعاتمان استفاده کنیم تا بتوانیم تصمیماتی آگاهانه برای مدیریت آتش سوزی های جنگل‌ها اتخاذ کنیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آنچه از جنگل‌های ایران بر جای مانده است | Aleborzma's Blog

    […] • تاثیر گونه‌های مختلف درختان بر آتش سوزی های جنگلی […]