ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات دو جانبه ايران و آمريکا جمعه در ژنو از سر گرفته می‌شود

معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا جمعه و شنبه دیدار می‌کنند و در روزهای يکشنبه و دوشنبه نيز ظريف و کری به آن‌ها خواهند پیوست. گفته می‌شود آمریکا سه پیشنهاد را مطرح کرده است.

مذاکرات هسته‌ای ايران و غرب از فردا جمعه با ديدارهای دو جانبه ايران و آمريکا آغاز می‌شود. وزیران خارجه دو کشور نيز روز يکشنبه با هم گفت‌وگو خواهند کرد.

اصلی‌ترين مسأله مورد اختلاف ميان مذاکره‌کنندگان، برنامه غنی‌سازی اورانيوم در ايران است که غرب تلاش می‌کند آن را محدود کند.

وزارت خارجه آمريکا خبر داده که وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمريکايی در رأس يک هيأت راهی ژنو می‌شود تا در مذاکراتی با مقامات ايرانی درباره برنامه هسته‌ای شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) اين رايزنی‌های دوجانبه در چارچوب مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چسن، روسيه به‌علاوه آلمان با ايران انجام می‌شود که هدايت آن را کاترين اشتون، مشاور ويژه اتحاديه اروپا بر عهده دارد.

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران گفت که مذاکرات هسته‌ای از فردا با نشست معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا در ژنو آغاز می‌شود و پس از آن وزيران خارجه دو کشور ديدار و گفت‌وگو می‌کنند.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران و جان کری، وزير خارجه آمريکا پيش از اين، آخرين بار در مونيخ و در حاشيه اجلاس امنيتی با هم ديدار کرده بودند.

به گفته عراقچی، مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا در روز شنبه هم ادامه خواهد يافت و در روزهای يکشنبه و دوشنبه نيز ظريف و کری به مذاکره کنندگان ملحق خواهند شد.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران نيز روز گذشته گفته بود که مذاکرات ايران و کشورهای ۱+۵ به صورت دو جانبه و چند جانبه در روزهای آينده ادامه خواهد داشت و تا پايان اسفند يک نشست ۱+۵ نيز در صورت توافق برگزار خواهد شد .

سه پيشنهاد غرب به ايران

هم‌زمان با آغاز مرحله تازه مذاکرات هسته‌ای، ديپلمات‌های نزديک به اين مذاکرات می‌گويند: «به نظر می‌آيد آمريکا آماده است تا در صورتی که تهران با يکی از سه راه احتمالی کاهش ذخاير گاز اورانيوم، انتقال اورانيوم به خارج از کشور و يا بازآرايی ساختار آبشارها موافقت کند، افزايش تعداد سانتريفيوژهای ايران را بپذيرد.»

اصلی‌ترين مسأله مورد اختلاف ميان مذاکره‌کنندگان، برنامه غنی‌سازی اورانيوم در ايران است که غرب تلاش می‌کند آن را محدود کند.

به گزارش آسوشيتدپرس اولين پيشنهادی که غرب در برابر ايران قرار داده کاهش ذخاير گاز اورانيوم اين کشور است که برای غنی‌سازی به سانتريفيوژها تزريق می‌شود. در واقع حجم گاز اورانيومی که ايران می‌تواند نگه دارد به تعداد سانتريفيوژهايی که تهران می‌تواند در اختيار داشته باشد بستگی دارد.

دومين پيشنهاد اين است که ايران می‌تواند متعهد شود بخش اعظم اورانيوم غنی شده‌ای را که توليد کرده به خارج از مرزهايش منتقل کند به گونه‌ای که اورانيوم کافی برای ساخت يک بمب را در اختيار نداشته باشد.

سومين پيشنهاد نيز اين است که ايران ترکيب سانتريفيوژهايش را بازآرايی کند. اين ماشين‌ها در ترکيبی موسوم به آبشارها نصب می‌شوند تا گاز اورانيوم را تا غلظت‌های بالاتر غنی‌سازی کند. بنابراين بازآرايی اين آبشارها می‌تواند ميزان اورانيوم غنی‌شده توليدی در خروجی را به ميزان چشمگيری کاهش دهد.

ايران و شش قدرت جهانی از سال گذشته دور تازه مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند و با اين‌که هر دو طرف در مورد روند مذاکرات ابراز رضایت می‌کنند، اما اين گفت‌وگوها هنوز به توافق منجر نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.