ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۶۷ درصد دانش‌آموزان معتاد، نخستین تجربه خود را از مدرسه آغاز کرده‌اند»

پیش‌تر نیز گفته شده بود که یک درصد دانش‌آموزان در ایران اعتیاد دارند اما آموزش و پروش علاقه‌مند به طرح این موضوع و ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در این زمینه نیست.

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، در ۱۰ ماهه اول امسال، ۴۶۸ تن موادمخدر در ایران کشف شده است. در همین مدت بیش از ۳۰۰ هزار نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده‌اند که ۶۶ هزار نفر از آن‌ها مصرف‌کننده مواد بوده‌اند.

در کنار ارائه این آمار، علیرضا جزینی گفته است که ۶۷ درصد دانش‌آموزان معتاد، نخستین تجربه خود را از مدرسه آغاز کرده‌اند.

موضوع اعتیاد دانش‌آموزان از مسائل حساسیت‌برانگیزی‌ است که سال‌ها درباره آن سکوت شده است. آموزش و پروش ایران علاقه‌مند به طرح این موضوع و ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در این زمینه نیست و تا به حال کم‌تر مقام رسمی در این وزارت‌خانه زیر بار وجود شمار زیادی دانش‌آموز معتاد رفته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، شامگاه روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه در شهر گرگان گفته است: «۶۷ درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد مخدر، نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کرده‌اند. در دانشگاه‌های زیر نظر سازمان سنجش ۲.۶ درصد و در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت ۱.۶ درصد دانشجویان، درگیر مصرف موادمخدر هستند.»

آمار ارائه شده از سوی این منبع رسمی اما فاصله زیادی با آمارهای ارائه شده از سوی منابع غیر رسمی دارد و از آنجا که مواد مخدر از مسائل ممنوع در ایران است، امکان استخراج و ارائه آماری دقیق و متقن درباره آن وجود ندارد.

به گفته علیرضا جزینی، در ۱۰ ماهه اول امسال، ۴۶۸ تن موادمخدر در ایران کشف شده است. در همین مدت بیش از ۳۰۰ هزار نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده‌اند که ۶۶ هزار نفر از آن‌ها مصرف‌کننده مواد بوده‌اند.

بر اساس امار ارائه شده توسط این مقام حکومتی، یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در ایران مصرف‌کننده مواد مخدر هستند. علیرضا جزینی گفته است که در بهترین شرایط، ۲۰ درصد از این معتادان می‌‎توانند بهبود پیدا کنند.

جزینی تأکید کرده که ستاد مبارزه با مواد مخدر سیاست‌های ابلاغی خود از طرف رهبر ایران را در سال ۱۳۸۹ اصلاح کرده و موضوع «روانگردان‎‌ها» نیز به آن اضافه کرده است.

در طول سال‌های گذشته استفاده از مواد روانگردان و مخدر‌های صنعتی در ایران افزایش چشگیری یافته است و اعتیاد به این مواد در میان جوانان، جایگزین اعتیاد به مخدر‌های سنتی شده است.

علیرضا جزینی گفته است که «یکی از معضلات امروز کشور وجود داروهای اعتیادآور است و تبلیغات نادرست مانند کاهش وزن و افزایش قوای جنسی، در کنار تولید راحت و سود بالا برای تهیه‌کنندگان، از جمله عوامل بالا رفتن آمار مصرف این داروهای اعتیادآور و خطرناک است.

قائم‌ مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر هم‌چنین گفته است که در سال گذشته، ۲۴۳ میلیون نفر در جهان مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند و دست‌کم یک‌بار مواد مخدر را تجربه کرده‌اند.

در ایران بیش از دو هزار سازمان مردم‌نهاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد فعالیت می‌کنند که بسیاری این سازمان‌ها حکومتی هستند یا دست‌کم با رویکردهای حکومتی نسیت به موضوع مواد مخدر اداره می‌شوند. ۱۸۰۰ سازمان از میان این بیش از دو هزار سازمان در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می‌‎کنند.

علیرضا جزینی گفته است که یک هزار و ۵۳۰ مرکز غیر‌مجاز هم در این زمینه فعالیت می‌کرده‌اند که «برخورد‌های قانونی با آن‌ها صورت گرفته است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    ما هرچه داریم از اسلام عزیز و ولایت فقیه داریم که دنباله همان ولایت رسول اله است و آنهم دنباله ولایت خدای تبارک و تعالی است! ملت اسلام قدر این نعمت را بدانند. پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به این مملکت شما نرسد. اسلام برای شما خانه میسازد. اسلام برای شما عزت می آورد. اسلام نمیگذارد ذخائر شما را ببرند. ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم. اتوبوس را مجانی میکنیم.آب و برق را مجانی میکنیم. شما به این حد هم راضی نشوید. ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم. این امریکا ما را دوهزار سال استعمار کرد. ما را چنان کرده اند که ازاین مسائل غافل شویم. اسلام ابرقدرتها را به خاک سیاه مینشاند. اسلام برای شما خوب است. « من شما را میکنم ، لاکن نصیحت »! انقدر مفسده جویی نکنید. این مسائل را مطرح میکنند که ما را از اصل قضایا ( که همان موی سر و تکخوانی زنها باشد و ساخت عتبات عالیات در سامرا و نجف و کربالا و غزه و جنوب لبنان و سوریه و این جور جاها باشد با هزارها میلیارد تومان سرمایه ) منحرف کنند. خداوند همه ما را آدم کند انشااله !