ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰۲ میلیارد تومان هزینه سفر خارجی ایرانیان در تابستان گذشته  

مرکز آمار ایران اعلام کرده که هزینه سفرهای داخلی خانوارهای ایرانی در تابستان امسال ۴‌هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، ایرانی‎‌ها در تابستان امسال ۱۰۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان در سفرهای خارجی خرج کرده‌اند. بیشترین بخش از این هزینه یعنی ۴۶ میلیارد تومان صرف تور و گشت شده است.

بر اساس این آمار، ایرانی‌ها تابستان امسال ۴۲۵ هزار سفر خارجی داشته‎اند که بیشتر آن با هواپیما انجام شده است، اما بخشی از این سفر‌ها هم با قطار، شناور، اتوبوس، مینی‎بوس، سواری، کرایه، وسیله نقلیه، شخصی و وسیله شخصی متعلق به دیگران انجام شده است.

با وجود مشکلات اقتصادی و بی‌ثباتی قیمت‌ها و هزینه‌ها در ایران، به نظر می‌رسد که در یک سال اخیر مردم به سفر به عنوان یکی از بخش‌های مهم سبد خانوار نگاه کرده‌اند. هر چند مشخص نیست که این سفر‌ها متعلق به کدام گروه‌های اجتماعی بوده و آیا همه بخش‌های جامعه ایران قادر به انجام چنین سفرهایی بوده‌اند یا نه.

همچنین به نظر می‌رسد که محدودیت‌های مسافران در داخل ایران و کم و غیراستاندارد بودن امکانات رفاهی مانند هتل‌ها و مراکز اقامتی، تمایل مسافران را به سفرهای خارجی بیشتر کرده است.

عددهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بخش زیادی از هزینه‌های سفر صرف حمل و نقل شده است. به این ترتیب که ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه حمل و نقل این سفر‌ها بوده‌است. با توجه به گران شدن بنزین و به دنبال آن گران شدن قیمت پروازهای داخلی و خارجی، اکنون این هزینه از گذشته بیشتر است.

به جز حمل و نقل، ایرانیان ۱۷ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان برای خرید سوغاتی هزینه کرده‌اند که رقم بالایی در میان هزینه‌های مرسوم در سفر است. بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به سوغاتی در سفرهای زیارتی خرج می‌شود که در میان ایرانیان رایج است.

به جز این موارد، ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه ویزا و عوارض خروج از کشور و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف هزینه‌های خوراکی و دخانی در سفرهای ایرانیان شده است.

همچنین، ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان برای هزینه‌های اقامت، ۶ میلیارد تومان برای هزینه‎های خرید کالا و لوازم، ۶۰۰ میلیون تومان برای هزینه‎های فرهنگی، تفریحی و ورزشی و ۱۰میلیون تومان برای هزینه‏‌های درمانی خرج شده است.

اما آمار بالا تمام سفرهای ایرنیان را در بر نمی‌گیرد. مرکز آمار ایران اعلام کرده که هزینه سفرهای داخلی خانوارهای ایرانی در تابستان امسال ۴‌هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان بوده است.

پیش از این مرکز آمار ایران نتایجی از طرح آمارگیری از گردشگران ایران در سال ۹۱ منتشر کرده بود که نشان می‌داد در آن سال، ۴۳ درصد از خانواده‌های ایرانی هیچ سفری نداشتند و ۶۷ درصد از کسانی که مسافرت کرده‌ بودند، در خانه بستگان خود اقامت کرده بودند.

در بررسی‌های قبلی در مورد علت سفرهای ایرانیان، مشخص شده بود که دیدار دوستان و بستگان (۵۶ درصد)، گردش و تفریح (۲۰درصد) و زیارت (۱۵ درصد) هدف اصلی مسافران بوده است. این سفر‌ها در مجموع ۹۱ درصد از سفرهای ایرانیان بوده و ۹ درصد باقی‌مانده از سفر‌ها برای درمان، آموزش و خرید صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    بفرمایید آیا امثال مصباح یزدی و شاگردانش را هم ایرانی به شمار می آورید؟ اینها سفرهای امریکا و اروپا کم نمیروند آ ! بسیار هم پرهزینه هستند. البته پولش را از کیسه مردم گرسنه داده می شود